Biltemas elektronikspray smälte instrumenten

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Jag har startat en tråd gällande min varvräknare som fått spel.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90399

idag hittade jag felet, det var 16 st lödpunkter till kontaktstycket som oxiderat. Med detta faktum stack jag till biltema & köpte en flaska elektronikrengöring som ska driva ut fukt, rengöra mm mm

väl hemma i garaget så sprayar jag på för fullt & till min fasa ser jag alla kretsar på kortet mer eller mindre smälta.. torkar den fort som fan & kopplar in den... hela panelen stendöd :brinnerup

Bort till biltema fort som fan & nästan gapar o skriker på killen bakom disken om vem fan som skall ersätta mig för min trasiga mätare.

lugn som han var, så bad han mig skaffa en offert på vad en ny kostar & sedan återkomma.

Jag stack fortare än kvickt till Yamahacenter & fixade en offert. 7292:- ink. moms... huga :huvet

Tillbaka på Biltema, så frågar jag hur troligt det är att jag får ersättning för min trasiga mätare, efter att han sett min panel & fått flaskan & offerten, så trodde han att jag hade STORA chanser att få ersättning, men att det iaf skulle dröja ett par veckor innan beslut. :(

Så nu får man väl köra instrumentlöst ett par veckor & se hur det hela löser sig.

// Henke

Bifogat

• 36-4517_h.jpg
    36-4517_h.jpg
    18.1 KB · Visningar: 476
Hua! Jobbigt läge när man ser skiten smälta!
Hoppas det löser sig med biltema.
wonderwizard skrev:
Jag har startat en tråd gällande min varvräknare som fått spel.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90399

idag hittade jag felet, det var 16 st lödpunkter till kontaktstycket som oxiderat. Med detta faktum stack jag till biltema & köpte en flaska elektronikrengöring som ska driva ut fukt, rengöra mm mm

väl hemma i garaget så sprayar jag på för fullt & till min fasa ser jag alla kretsar på kortet mer eller mindre smälta.. torkar den fort som fan & kopplar in den... hela panelen stendöd :brinnerup

Bort till biltema fort som fan & nästan gapar o skriker på killen bakom disken om vem fan som skall ersätta mig för min trasiga mätare.

lugn som han var, så bad han mig skaffa en offert på vad en ny kostar & sedan återkomma.

Jag stack fortare än kvickt till Yamahacenter & fixade en offert. 7292:- ink. moms... huga :huvet

Tillbaka på Biltema, så frågar jag hur troligt det är att jag får ersättning för min trasiga mätare, efter att han sett min panel & fått flaskan & offerten, så trodde han att jag hade STORA chanser att få ersättning, men att det iaf skulle dröja ett par veckor innan beslut. :(

Så nu får man väl köra instrumentlöst ett par veckor & se hur det hela löser sig.

// Henke

Hm, använde den i en mobil som det kommit vatten i, jag sprejade och rengjorde med den sprejen och det hände inget och då var det direkt på kretskortet.

Hoppas det löser sig så du får pengar.
/Jalle

fii fan va jobbigt.. han du inte ta nån bild på skiten innan du lämnade in det på biltema?

AleX skrev:
Nu tror jag de ligger en hund begraven.. visa bild...

du får tro vad du vill.
dessutom var jag ju så jävla nära att få ordning på varvräknaren eftersom jag hittat felet. belastade jag kontaktstycket så funkade ju varvräknaren.

nu funkar ju inget

på bilderna syns inte allt i detalj, dessutom var kretskortet fortfarande "klibbigt" efter att sprayen "löst" upp kretskorten

Bifogat

• kk_1.jpg
    kk_1.jpg
    62.8 KB · Visningar: 627
  • kk_2.jpg
    kk_2.jpg
    50 KB · Visningar: 587
  • kk_3.jpg
    kk_3.jpg
    73.6 KB · Visningar: 642
Last edited:
unlock26 skrev:
fii fan va jobbigt.. han du inte ta nån bild på skiten innan du lämnade in det på biltema?

jag fick behålla den tills vidare.. ska kolla om oljelampan & neutral samt helljus lampan fortfarande fungerar.

annars kör man ju helt ovetande :(

Tja du, :D ALLA kretskort har skyddslack mot överslag och krypströmmar, en del har till och med ett litet silikonlager för att tåla fukt extra bra och det är det lagret som du har löst upp med sprayen. Om kortet fungerade innan du var på med sprayen så finns det nog en chans att det funkar igen om du får dit ny skyddslack.

Skulle gissa att du inte får något från Biltema. Spraya gegga på kretskort och elektronik hör nog inte till normala rekomendationer?

[PlastRaket] skrev:
Tja du, :D ALLA kretskort har skyddslack mot överslag och krypströmmar, en del har till och med ett litet silikonlager för att tåla fukt extra bra och det är det lagret som du har löst upp med sprayen. Om kortet fungerade innan du var på med sprayen så finns det nog en chans att det funkar igen om du får dit ny skyddslack.

Borde t.o.m fungera bra utan lack. Många kretskort är inte lackade, då dom inte finns i miljöer som är skadliga (fukt, damm etc).

Är det lödpunkter som oxiderat så är det ju bara att löda om dom (värma, nytt lod med nytt fluss) så är det ju klart...

#Olsson# skrev:
Skulle gissa att du inte får något från Biltema. Spraya gegga på kretskort och elektronik hör nog inte till normala rekomendationer?

Det är just detta som denna sprayen är till för, dessutom står det på flaskan att den INTE innehåller något som kan skada eller lösa upp några material.

dvs. då får dom ta bort den ur sortimentet eller ändra innehållsförteckningen.

annars räknas det som bedrägeri & dom har åtal väntande :D

wonderwizard skrev:
Det är just detta som denna sprayen är till för, dessutom står det på flaskan att den INTE innehåller något som kan skada eller lösa upp några material.

Du verkar inte ha fattat. Kortet är lackat med en skyddslack, ibland med ett siliconlager dessutom. Det är detta du löst upp, inte kretskortet. Du har inte skadat kretskortet.

Du kanske skulle lämnat bort jobbet ?

Fy fan va jobbigt, som om du nu inte har haft nog med problem.

Skulle du behöva så har jag orginal instrumenten till min Blade , om det nu går att koppla in.

Exakt vad är det som inte funkar?
Får du ingen bild på displayen?
Om du har löst upp skyddslacken och den har runnit över de guldplätterade paddar som ligger i rad på bilden ovan, så kan det vara problemet.
En sån rad med paddar brukar nämligen användas för att kontaktera mot en display meddelst en så kallad "Zebra-strip"-en gummiliknande svart/vitrandig remsa som man pressar mellan display och kretskort.
Har det kommit skyddslack eller något annat som isolerar eller leder för bra mellan/över de padarna så borde det inte fungera. Testa att rengöra dessa samt Zebrastrip med tex rödsprit.

Är det inte detta som är problemet så behöver vi en bättre felbeskrivning.

//Anders.

wonderwizard skrev:

Bara några funderiongar:
det är ju knappast sprayen som orsakat något..
ärgade kort kräver ju att man mekaniskt borstar kortet, DÅ kan det ju hända saker... ;-) men det kan man ju inte beskylla någon annan för.
hantering av lösa kretskort kan ju dessutom introducera ESD-skador..

Kortet kanke inte var riktigt torrt när du kopplade in det !!!
Kan ju vara så att det var vätska mellan benen på någon ic-krets och då får du ju kortis när du kopplar in elen...sorry men jag tror inte du får en spänn av Biltema.....

precis. det är antagligen skyddslacken som har lösts upp. det påverkar inte kortet funktionalitet. den är bara till för att skydda om ett kretskort sitter i tuffare miljöer. så jag tror inte att detta har med biltemas spray att göra.

fast iof. det som kan ha hänt är att lacken som löstes upp har runnit ner i kontaktdon som normalt är maskade då korten lackas från fabrik. och då kanske du inte får någon kontakt pga detta. men det är inte biltemas fel utan ditt egna.

tycker dock att det borde stå på flaskan att det kan lösa upp skyddslack. så då kanske du kan få ersättning ändå.

mitt tips: om det finns risk för att du har fått lack i kontakter, skrapa så att den försvinner och prova igen.

mvh carl-jobbar-med-att-göra-kretskort-johan...

[PlastRaket] skrev:

De va precis detta jag va inne på..

därav hunden begraven..
Varför de nu inte fungerar alls kan förklaras med att en lödning har slöpt (men inte så mycket att den lossnat helt när du nu rengjorde så försvann den sista kontakten och det sluta fungera...

så tror jag de ligger till.. kolla så allt ser bra ut o prova rengöra igen...

Pejo skrev:
Du kanske skulle lämnat bort jobbet ?

Nä, varför det ? jag gillar att reda ut problem som jag kan stöta på & brukar oftast fixa det mesta när det gäller mina fordon, dels för att spara pengar men också lära mig något.

Henke skrev:
Fy fan va jobbigt, som om du nu inte har haft nog med problem.

Skulle du behöva så har jag orginal instrumenten till min Blade , om det nu går att koppla in.

Tack Henke, det ser ut o lösa sig iaf

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick