Biltemas elektronikspray smälte instrumenten

UnderDOG skrev:
En sån rad med paddar brukar nämligen användas för att kontaktera mot en display meddelst en så kallad "Zebra-strip"-en gummiliknande svart/vitrandig remsa som man pressar mellan display och kretskort.
Har det kommit skyddslack eller något annat som isolerar eller leder för bra mellan/över de padarna så borde det inte fungera. Testa att rengöra dessa samt Zebrastrip med tex rödsprit.

Är det inte detta som är problemet så behöver vi en bättre felbeskrivning.

//Anders.

Gjorde som du sa, det fungerar, men inte 100%

8:or visas inte hela till o från

Hygglo skrev:
Kortet kanke inte var riktigt torrt när du kopplade in det !!!
Kan ju vara så att det var vätska mellan benen på någon ic-krets och då får du ju kortis när du kopplar in elen...sorry men jag tror inte du får en spänn av Biltema.....

på flaskan står det att det INTE är ledande

Ja, då har du hittat felet, rengör kortet sen ska det fungera. Inte hela åttor = inte rengjort...

Pejo skrev:
...Kortet är lackat med en skyddslack, ibland med ett siliconlager dessutom...

Nu har både du och Plastraket skrivit att man lackar kretskort med silicon.

Då borde det vara korrekt.

Enligt vad jag själv hört, är silicon är det absolut sista man vill ha in i elektronik överhuvudtaget.

Bättre "kontakt-dödare" (som dessutom kryper in överallt) ska tydligen vara svårt att hitta.

Detta gäller framför allt innan lödning (eftersom det omöjliggörs helt av silicon-oljan) men även i "färdigbyggda" apparater är många väldigt rädda för silicon, där man eftersträvar fungerande elektronik.

Om ni har mer fakta om "silicon-lackering" av kretskort, får ni gärna beskriva lite mer detaljerat.

Flagga skrev:
Nu har både du och Plastraket skrivit att man lackar kretskort med silicon.

Då borde det vara korrekt.

Enligt vad jag själv hört, är silicon är det absolut sista man vill ha in i elektronik överhuvudtaget.

Bättre "kontakt-dödare" (som dessutom kryper in överallt) ska tydligen vara svårt att hitta.

Detta gäller framför allt innan lödning (eftersom det omöjliggörs helt av silicon-oljan) men även i "färdigbyggda" apparater är många väldigt rädda för silicon, där man eftersträvar fungerande elektronik.

Om ni har mer fakta om "silicon-lackering" av kretskort, får ni gärna beskriva lite mer detaljerat.
Jag tror ni blandar ihop begreppen lite. Det är inte siliconolja det är frågan om utan siliconlackning. Det är stor skillnad. Siliconlackning ger en seg, stark och fukttät yta.

acura skrev:
Jag tror ni blandar ihop begreppen lite. Det är inte siliconolja det är frågan om utan siliconlackning. Det är stor skillnad. Siliconlackning ger en seg, stark och fukttät yta.

ja precis vad kletet heter har jag ingen aning om men alla jävla kretskort som används utomshus har ju sånt klet på sig.. brukar gå åt en hel burk elektronikspray för o lösa upp det så man kan löda och mäta på trasiga kort...

nu när du har börjat gegga så se till o göra klart det du börjat.. gör rent allt o sen leta efter trasiga lödningar men troligtvis så räcker det med att rengöra skiten. lycka till

Rengör mera, och se till att Zebrastripen ligger ordentligt och att den kläms ordentligt mellan kort och displaykort.

//Anders.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back