Biltemas gaffelojla

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hårt på gatan, tittar du på tex IoM så är det säkerligen ungefär samma siffror som för geggbrottande. På många sporthojar ligger ju avgasröret draget runt bakdämparen... Blir fin strålningsvärme och all värme från motorn flödar sedan runt dämparen.

Vad är IoM? Isle of Man? Jag tänkte mer svensk inspirerad körning på 70-90 väg..
Bakdämparen är ju klar mer utsatt, jag tänkte mer på framgaffeln. Är det vanligt att folk byter olja i bakdämparen? Är det inte gasdämpare bak vanligen, men det är kanske olja i dem med?

Knepigare ämne än jag trodde kanske.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad är IoM? Isle of Man? Jag tänkte mer svensk inspirerad körning på 70-90 väg..
Bakdämparen är ju klar mer utsatt, jag tänkte mer på framgaffeln. Är det vanligt att folk byter olja i bakdämparen? Är det inte gasdämpare bak vanligen, men det är kanske olja i dem med?

Vid vanlig gatåkning når man inga 90C i varken gaffel eller dämpare men oljan blir ordentligt varm och därför är viskostabilitet viktig egenskap hos gaffelolja.

Bakdämparen på gatcyklar är vanligen inte renoveringsbar (åtminstone inte officellt men de flesta går att öppna) så nej folk byter inte olja bak på gatdämpare. På Öhlins och liknande skall det dock göras med vissa intervall. Alla moderna dämpare innehåller gas för att hålla oljan under tryck för att den inte skall skumma och bete sig mer förutsägbart. Moderna racegafflar är även dem trycksatta..

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Jupp, Isle of Man

Och vad är svensk insprirerad körning enligt dig? Någon som filmar en bombrepa med poliser efter, eller en touringkväll och titta på blommor och svampar?

En vanlig gatsvenne kommer aldrig hur mycket han (eller hon) själv tycker hon laddar max utnyttja däck, motor, chassi. Nu får jag säkert några dödspm men de som vill skicka sådana kan väl ta en bombrepa och visa att de kan bättre så blir försäkringarna lite dyrare för resten :huvet

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning