Biltemas kedjor

Har själv den åsikten att biltemaprylar är för det mesta helt ok och provade deras 530-kedja.

Lite bakgrund om mina drivpaket genom åren:
På min gamla cbr som jag mellan 1999-2009 körde 10000mil på bytte jag drivpaket ett antal gånger.
Summa cirka 3500 mil per drivpaket. Kända märken som D.I.D och faktiskt med clipslås som aldrig lossade.

The biltemakedja story:
Sommaren 2008 skulle jag snåla lite och valde att köpa drev från större mc-firma (samma som jag alltid köpt) och kedja på biltema.
Kedjan sköttes precis som vanligt och kontrollerades och sträcktes när så behövdes.
På vårkanten 2009 noterades smällande ljud från kedjan vid fullt pådrag på ettan och drivpaketet inspekterades
Det visade sig att kedjan hade kuggat över och mer eller mindre slirat på bakdrevet. Kuggtopparna var nerslitna och krökta framåt. Kedjan var sträckt som sig bör enligt konstens alla regler.
Total körsträcka med detta välskötta och noga kontrollerade drivpaket var 800 mil (!)

Enda förklaringen jag kunde komma fram till var att den sketna kedjan sträckt sig som ett gummiband under acceleration och därmed fått kedjan att kugga över.

Nu kan det ju vara så att jag hade osis och fick ett måndagsexemplar men jag kan ärligt säga att jag inte tänker köpa biltemakedja fler gånger. (vilket inte är något problem då jag nu kör med kardandrift)

det är väl bara att mäta, eller?
 
Läste på något forum att biltemas kedjor var tillverkade av KMC.
Någon som vet något om dem?

När jag kollat runt verkar de användas på rätt många chinamaskiner...

Kvalitet...?

Har en Biltema 520 FB liggandes hemma och väntar på ett beslut från mig att hänga på den...

Synd att sabba nya drev om den sträcker sig direkt...

//M

Det var inte ett cykelforum du läste på? Biltemas cykelkedjor är ju KMC och därför väldigt polulära tack vare priset. KMC är ju ett populärt märke vad gäller cykelkedjor.
 
Har själv den åsikten att biltemaprylar är för det mesta helt ok och provade deras 530-kedja.

Lite bakgrund om mina drivpaket genom åren:
På min gamla cbr som jag mellan 1999-2009 körde 10000mil på bytte jag drivpaket ett antal gånger.
Summa cirka 3500 mil per drivpaket. Kända märken som D.I.D och faktiskt med clipslås som aldrig lossade.

The biltemakedja story:
Sommaren 2008 skulle jag snåla lite och valde att köpa drev från större mc-firma (samma som jag alltid köpt) och kedja på biltema.
Kedjan sköttes precis som vanligt och kontrollerades och sträcktes när så behövdes.
På vårkanten 2009 noterades smällande ljud från kedjan vid fullt pådrag på ettan och drivpaketet inspekterades
Det visade sig att kedjan hade kuggat över och mer eller mindre slirat på bakdrevet. Kuggtopparna var nerslitna och krökta framåt. Kedjan var sträckt som sig bör enligt konstens alla regler.
Total körsträcka med detta välskötta och noga kontrollerade drivpaket var 800 mil (!)

Enda förklaringen jag kunde komma fram till var att den sketna kedjan sträckt sig som ett gummiband under acceleration och därmed fått kedjan att kugga över.

Nu kan det ju vara så att jag hade osis och fick ett måndagsexemplar men jag kan ärligt säga att jag inte tänker köpa biltemakedja fler gånger. (vilket inte är något problem då jag nu kör med kardandrift)

Det är nog bara jag som inte är förvånad här.:rolleyes:
 
Har själv den åsikten att biltemaprylar är för det mesta helt ok och provade deras 530-kedja.

Lite bakgrund om mina drivpaket genom åren:
På min gamla cbr som jag mellan 1999-2009 körde 10000mil på bytte jag drivpaket ett antal gånger.
Summa cirka 3500 mil per drivpaket. Kända märken som D.I.D och faktiskt med clipslås som aldrig lossade.

The biltemakedja story:
Sommaren 2008 skulle jag snåla lite och valde att köpa drev från större mc-firma (samma som jag alltid köpt) och kedja på biltema.
Kedjan sköttes precis som vanligt och kontrollerades och sträcktes när så behövdes.
På vårkanten 2009 noterades smällande ljud från kedjan vid fullt pådrag på ettan och drivpaketet inspekterades
Det visade sig att kedjan hade kuggat över och mer eller mindre slirat på bakdrevet. Kuggtopparna var nerslitna och krökta framåt. Kedjan var sträckt som sig bör enligt konstens alla regler.
Total körsträcka med detta välskötta och noga kontrollerade drivpaket var 800 mil (!)

Enda förklaringen jag kunde komma fram till var att den sketna kedjan sträckt sig som ett gummiband under acceleration och därmed fått kedjan att kugga över.

Nu kan det ju vara så att jag hade osis och fick ett måndagsexemplar men jag kan ärligt säga att jag inte tänker köpa biltemakedja fler gånger. (vilket inte är något problem då jag nu kör med kardandrift)

Jag får inte ihop ditt resonemang här. I mina öron låter ditt inlägg mer som ett flame.
Om du har kontrollerat och skött ditt drivpaket så väl som du skriver så borde du ha upptäckt dessa krökta tänder långt innan. Det är inget som händer för att du gasar iväg från ett rödljus.. Du ska inte tro att din koppling orkar med att kröka alla drevtänder så att kedjan rappar över.

Att man inte gillar en produkt är fine för mig, men att komma med osakliga påståenden gagnar ingen.

Sedan förstår jag inte hur utslitna drev från en tillverkare har med hållbarheten på kedjan från en annan tillverkare att göra.

Nåväl.
 
Last edited:
Har själv den åsikten att biltemaprylar är för det mesta helt ok och provade deras 530-kedja.

Lite bakgrund om mina drivpaket genom åren:
På min gamla cbr som jag mellan 1999-2009 körde 10000mil på bytte jag drivpaket ett antal gånger.
Summa cirka 3500 mil per drivpaket. Kända märken som D.I.D och faktiskt med clipslås som aldrig lossade.

The biltemakedja story:
Sommaren 2008 skulle jag snåla lite och valde att köpa drev från större mc-firma (samma som jag alltid köpt) och kedja på biltema.
Kedjan sköttes precis som vanligt och kontrollerades och sträcktes när så behövdes.
På vårkanten 2009 noterades smällande ljud från kedjan vid fullt pådrag på ettan och drivpaketet inspekterades
Det visade sig att kedjan hade kuggat över och mer eller mindre slirat på bakdrevet. Kuggtopparna var nerslitna och krökta framåt. Kedjan var sträckt som sig bör enligt konstens alla regler.
Total körsträcka med detta välskötta och noga kontrollerade drivpaket var 800 mil (!)

Enda förklaringen jag kunde komma fram till var att den sketna kedjan sträckt sig som ett gummiband under acceleration och därmed fått kedjan att kugga över.

Nu kan det ju vara så att jag hade osis och fick ett måndagsexemplar men jag kan ärligt säga att jag inte tänker köpa biltemakedja fler gånger. (vilket inte är något problem då jag nu kör med kardandrift)

när jag läser igenom lite bättre kommer frågor upp.
om du sköter kedjan bra, måste du väl ha upptäckt att kedjan blivit sliten dvs den går att lyfta från drevet. (annars kuggar inte en rätt spänd kedja över fräscha drev)?
Om du märkte att kedjan sträckte sig över toleransen varför inte byta?
 
Summering halvtid kanske jag kan säga om min tid med kedjan.

Monterade på en MC-kedja 520 Street FB-ring Artnr:82-124 på min XR650 i september, nu 480mil senare så har samma kedja suttit på motardkittad, endurokittad och just nu isdäckskittad ,, å den kanske har gått ungefär lika långt med varje set, å jag har kört på gatan som fan å i skogen så fort jag orkat + allt vad tyglen bär på isen och kedjan ser fortfarande bra ut.
Det som jag vart noga med är att alltid sett till att den är välsmörjad som fan, tror med att jag bara typ behövt spänna den 1 gång eller nåt.

Så för mig har det än sålänge vart ett bra köp, har hört annars att dom lätt kan ryka av på vridstarka 4-taktare, så jag var lite skeptisk i början, garderade mig iof med att ha skydd för blocket ifall att.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top