orangebusa
Sporthojsnörd
Har själv den åsikten att biltemaprylar är för det mesta helt ok och provade deras 530-kedja.
Lite bakgrund om mina drivpaket genom åren:
På min gamla cbr som jag mellan 1999-2009 körde 10000mil på bytte jag drivpaket ett antal gånger.
Summa cirka 3500 mil per drivpaket. Kända märken som D.I.D och faktiskt med clipslås som aldrig lossade.
The biltemakedja story:
Sommaren 2008 skulle jag snåla lite och valde att köpa drev från större mc-firma (samma som jag alltid köpt) och kedja på biltema.
Kedjan sköttes precis som vanligt och kontrollerades och sträcktes när så behövdes.
På vårkanten 2009 noterades smällande ljud från kedjan vid fullt pådrag på ettan och drivpaketet inspekterades
Det visade sig att kedjan hade kuggat över och mer eller mindre slirat på bakdrevet. Kuggtopparna var nerslitna och krökta framåt. Kedjan var sträckt som sig bör enligt konstens alla regler.
Total körsträcka med detta välskötta och noga kontrollerade drivpaket var 800 mil (!)
Enda förklaringen jag kunde komma fram till var att den sketna kedjan sträckt sig som ett gummiband under acceleration och därmed fått kedjan att kugga över.
Nu kan det ju vara så att jag hade osis och fick ett måndagsexemplar men jag kan ärligt säga att jag inte tänker köpa biltemakedja fler gånger. (vilket inte är något problem då jag nu kör med kardandrift)
det är väl bara att mäta, eller?