hbman: Bra tips. Pundet måste ha legat lågt då du beställde . Om nu de här billigare litiumbatterierna är ok så finns det väl ingen anledning att inte byta teknik. Det som tar emot är väl att man behöver byta laddare då man nu har flera "normala" .
från sida 2 under LADDNINGTa alltid bort batteriet från fordon före laddning.
Avbryt laddning om batteriet blir för varmt för att vidröra. Låt det svalna innan laddningen återupptas.
Om du måste ladda hojen varje dag så är det något som inte är speciellt krytt!Jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda Biltema Lituimbatteri.
Varje gång batteriet behöver laddas ska det tas bort från fordonet.
Ett evigt skruvande som jag ser det. Ifall man har en hoj som drar lite ström när den står.
från sida 2 under LADDNING
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-177_man.pdf
eller vad sägs om den här ?
Ska man sitta med batteriet i knäet under laddning? Så man märker om batteriet blir varmt ?
Tacka vet jag blybatteri, bara ansluta en MC smartladdare och glömma laddningen.
Nästa dag är hojen klar att köra.
Om du måste ladda hojen varje dag så är det något som inte är speciellt krytt!
Ett stort problem med litiumjonbatterier är att elektrolyten, alltså ämnet mellan polerna i batteriet, är flytande och lättantändlig. När batteriet åldras kan små träd av kristaller byggas upp mellan elektroderna, och hetta upp eller kortsluta batteriet så att det börja brinna.
Återkommer härmed beträffande Biltema's LitiumIon-batteri som jag köpte för ett tag sedan.
Natten mellan fre-lör stod hojen utomhus och lufttemperaturen lör morgon var ca. 6-7°.
Displayen visade "SOFT" och det var knappt att motorn gick runt och startade!
Fick info. på KCS-gruppen (FB) att ett litiumbatteri mår bäst mellan 15°-25°. Det bör ju Biltema ge info. om i sin manual eller produktbeskrivning, eller hur? Jag menar, vi bor i Sverige där det inte sällan är kallare än 15° i luften...
Om Feltema säljer gelbatteri med rätt yttermått kanske jag lämnar tillbaka litiumskräpet och köper ett sådant.
/H
Sida 3 i manualen långt ner till vänster.Starten påverkas när omgivningstemperaturen är lägre än 5 C
Återkommer härmed beträffande Biltema's LitiumIon-batteri som jag köpte för ett tag sedan.
Natten mellan fre-lör stod hojen utomhus och lufttemperaturen lör morgon var ca. 6-7°.
Displayen visade "SOFT" och det var knappt att motorn gick runt och startade!
Fick info. på KCS-gruppen (FB) att ett litiumbatteri mår bäst mellan 15°-25°. Det bör ju Biltema ge info. om i sin manual eller produktbeskrivning, eller hur? Jag menar, vi bor i Sverige där det inte sällan är kallare än 15° i luften...
Om Feltema säljer gelbatteri med rätt yttermått kanske jag lämnar tillbaka litiumskräpet och köper ett sådant.
/H
Batteriet behöver sällan laddas (självurladdningen är cirka 1% per månad).Jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda Biltema Lituimbatteri.
Varje gång batteriet behöver laddas ska det tas bort från fordonet...
Det behöver man inte göra med ett LiFe-batteri....jag brukar ladda batteriet sådär varannan vecka under vintern...
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |