Jämförelse mellan
Biltemas
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-smf-12v-14ah-2000029855
och
Yuasa
https://www.yuasa.co.uk/yb14l-a2.html
Det är två helt olika batterityper
Biltemas batteri är sk AGM batteri, eller som det heter underhållsfritt batteri.
Dessa är känsligare för laddningen (tål överladdning sämre än)
Yuasas batteri som är av den äldre typen där vid överladdning vattnet i batterisyren kokar av och man därför regelbundet fyller på med batterivatten. MEN DENNA TYPEN AV BATTERI TÅL ÖVERLADDNING BÄTTRE ÄN AGM BATTERIER.
Jämför man specifikationen så väger
Yuasa YB14L-A2 4,6 kg
Biltema MC-BATTERI SMF 12V 14AH Art. 80-271 4,4kg
Bly tungt och är dyrt så här finns möjlighet spara in på tillverkningskostnaden.
Men hur kan man lova 210A CCA ?
Helt bortsett från möjligheten välja en för batteriet bra testmetod (en som ger hög CCA)
så finns ett enkelt och billigt sätt förbättra batteriprestanda:
Öka koncentrationen av svavelsyra i blandningen av svavelsyra och vatten. För svavelsyra är billigt jämfört med bly.
Och med högre koncentration av svavelsyra blir batterispänningen högre.
Om ett Yuasa håller 12,8 Volt dagen efter det laddats kan ett Biltema SMF hålla 13,2 Volt dagen efter det laddats.
Jag har mätt på båda typerna med samma Voltmeter.
BRA VA !
Men det finns några nackdelar.
Livslängden:
Yuasa: Har original Yuasa i min GSX1300R som inregistrerades hösten 2007. Dvs snart 13 år gammalt.
Biltema SMF: Till min Triumph Sprint RS blev det ett tag ett nytt SMF varje säsong. Dvs batteriet lekte en sommar.
Trots jag laddade batteriet några ggr under vintern var det dags köpa nytt Biltema SMF batteri på våren.
Men dom är ju billiga...
Laddning: Många MC batteriladdare funkar enligt principen, laddar med konstant ström ca 1 A upp till 14,3 Volt.
slår sedan av och börjar en ny laddning med ca 1 A under några sekunder när batteriet är nere på ca 12,8 till 12,9 Volt.
Med ett Yuasa som håller ca 12,8 Volt ett dygn efter laddning betyder det att batteriet under vintern med inkopplad laddare laddats några gånger varje dygn. Goda chanser batteriet är i fin form nästa sommar.
Med ett Biltema som håller ca 13,2 Volt ett dygn efter laddning så händer ingenting. Det laddas inte.
Hade ett Biltema SMF i min SV650S. Gick och kollade spänningen på batteriet så där 1 gång / månad under vintern.
Spänning gick aldrig under 12,9 Volt.
Vilket betydde enligt information på webben (och Biltemas broschyr i batteriförpackningen) att batteriet inte behövde laddas, batteriet var fulladdat.
Inte startade SV650S när vintern var slut efter 3 månader. Motorn gick runt på startmotorn men den tände inte.
Anslöt en MC-laddare till batteriet och några timmar senare, inga problem starta hojen för en vårtur.
Men jag insåg att här behövdes en batteriladdare för underhåll av batteriet under tiden hojen stod i garaget.
Jag kollade på någon site med information från batteritillverkaren Yuasa hur deras blybatterier ska underhållsladdas.
Underhållsladdas med konstantspänning 13,65 Volt.
Eftersom jag inte hittade någon batteriladdare som fungerade enligt den principen så byggde jag laddaren själv.
Och sedan var det inga problem med det Biltema SMF batteriet.
Det var inköpt hösten 2009 och startade hojen våren 2012 när jag sålde när jag sålde SV650S.
Det SMF batteriet var svart. Det höll alltså. De SMF batterier jag haft haft i Sprint RS är gråa, höll en eller möjligen 2 säsonger.
Olika leverantörer ?
Numera har jag ett Yuasa inhandlat här
https://www.mdsbattery.co.uk/motorcycle_batteries.html
i Sprint RS.
Lessnade på rundan till Biltema varje vår.
Men jag TROR Biltemas Gelbatterier har större livslängd.
Men de har samma trick med hög svavelsyrakoncentration i Gelbatterierna. Hög spänning alltså.
Vilket gör att det finns risk en vanlig batteriladdare inte slår till. Förrän batteriet redan har sulfaterat = dags för återvinningscentralen.