Biltemas MC-intercom, någon som har testat?

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
YZF-R6 - 03
Samma här, lämnade tillbaka. Tyckte det med var skit, för vad?

Jo för att själva högtalaren var en stor plastbit som låg och tryckte mot örat så man fick ont plus att tyckte det spraka en heldel.

Köpte ett på Lidl i stället för typ halva priset. Bra mycket bättre :tummenupp

RobnRaz

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
såååå
Jodå lämnade tillbaka skitet 2 timmar efter köp:tummenner

Håller med fullständigt, sämre skit får man leta efter, så jag fick nog med att
snåla , så jag klippte till på ett Motorsonic, och
kan säga att det är överlägset allt annat jag testat, bara det att det är i stereo samt hur klart ljud som helst, dem du talar med kan inte höra att du sitter på hojen, o då i farter runt 100 Km/h, ända dåliga e väl priset, men det var det värt:tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Jo för att själva högtalaren var en stor plastbit som låg och tryckte mot örat så man fick ont plus att tyckte det spraka en heldel.

Tror mer det var en fjärdedel av priset. 79 spänn om jag inte minns fel (mot biltemas 299) och för det priset var dom jävligt värda pengarna. :tummenupp

Något obekväma lurar när hjälmen ska på men när väl det är fixat så fungerar dom bra sålänge man inte kör allt för snabbt (vilket jag inte gör med flickan bakpå) så är det inga problem att kommunicera. Lite brus men inte så man stör sig. Ökade sannolikheten att hon vill följa med med några hundra procent. Sitter i två R6or och med dom usla lågpris som jag köpte nästa gratis så verkan den ändå räcka väldigt många timmar.

Sen är en "riktig" anläggning för tusenlappen säkert bättre med mindre brus, bättre lurar men använder man dom inte så mycket känns det som onödiga pengar...

(en nackdel till med dom från Lidl: Den är ganska känslig för störningar från när mobiltelefonen söker nya stationer, kan vara läge att stänga av mobilen eller se till att inte samma person som har inteterkommen(centralen) har mobiltelefonen på sig)

Davalito

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
VFR 800
Köpte Lidls mest på kul och de är helt omöjliga för mig att få in i hjälmen, ska dissekera de lite och se vad som händer.

Tjejen åker inte med tillräckligt ofta för att motivera ett par tusenlappar på intercom just nu men det kommer nog.

Tack för länken, Rob! Du har ingen bild på hur de ser ut någonstans? Alltså mic + snäcka. Eller är det bara jag som missar det någonstans?

RobnRaz

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
såååå
Köpte Lidls mest på kul och de är helt omöjliga för mig att få in i hjälmen, ska dissekera de lite och se vad som händer.

Tjejen åker inte med tillräckligt ofta för att motivera ett par tusenlappar på intercom just nu men det kommer nog.

Tack för länken, Rob! Du har ingen bild på hur de ser ut någonstans? Alltså mic + snäcka. Eller är det bara jag som missar det någonstans?

om du scrollar ner på o kollar bruksanvisningarna, så ser du även bilder på hur enheten ser ut, notera att den även stödjer bluetooth samt att du även kan lyssna på mp3 via den, mao klockren liten mojäng, lycka till med ditt val :tummenupp

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Håller med fullständigt, sämre skit får man leta efter, så jag fick nog med att
snåla , så jag klippte till på ett Motorsonic, och
kan säga att det är överlägset allt annat jag testat, bara det att det är i stereo samt hur klart ljud som helst, dem du talar med kan inte höra att du sitter på hojen, o då i farter runt 100 Km/h, ända dåliga e väl priset, men det var det värt:tummenupp

Vad ligger de på i pris?

Funkar det mellan två hojar och vilka avstånd?
Hade varit trevligt att kommunicera mellan två hojar oxå när man är ute på touring :)

RobnRaz

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
såååå
Vad ligger de på i pris?

Funkar det mellan två hojar och vilka avstånd?
Hade varit trevligt att kommunicera mellan två hojar oxå när man är ute på touring :)

Jag och min svåger har en varsin, och vid rätt så öppna fält så är räckvidden
bra mycket mer än dem ca 30 meter som det står att den ska klara, vi tala
med varann på ca 70 meters avstånd, problemfritt, det som e bra med den är, att även att du talar via intercom med nån, och att det helt plötsligt ringer nån till din mobil lr den andras så bryts intercomsamtalet så man kan tala i mobil, för att sedan återgå till intercom när man talat klart, jag använder min dagligen och är helnöjd,

Ända nackdelen lr vad man kan kalla det är att det endast går o koppla till 2 st enheter till varann, men jag upplever inte det som något problem då jag kör med flerpartssamtal från min mobil, kostnatfritt ( 3000 min/månaden)
o då spelar inte räckvidden någon större roll:tummenupp

Vad ligger de på i pris?

QUOTE]
sorry, missa om priset, 2495 kr, som sagt rätt så saftigt, men värt varenda krona

Last edited:

Hellbom_92

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Yamaha tzr 125 -96

köpte på Lidl jag med dom va jätte bra!

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag o 2 kompisar köpte varsin Scala Q2 : http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=1718&sub=203&page=1

Har använt det nu i ca 2-3 mån o är hur nöjd som helst ! Man kan koppla ihop sig max 3 st ( + gps o mobil ) o prata med varandra inom ett avstånd av 500 m vid öppen terräng. Har provat avståndet flera ggr o är det rak väg utan ngt som skymmer så klarar de MER än 500 m ! Är det däremot kurvigt , backigt , så minskar avståndet rejält. Hur som helst inget problem då man sällan är 500 m ifrån varandra när man är ute på tur.....
Pratade i tel i 220 km/h för några veckor sen... Kanonljud ! Inbyggd rds-radio med hygglig mottagning....

Monteras snabbt inuti hjälmen o man märker inte att headsetet är där.

(såg de hade höjts med ca 300 kr sen vi köpte.... Är väl så med bra produkter som säljer som smör:) )

Har ett sånt här intercom från Teknikmagasinet om ngn är intresserad : http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=530001 150 kr o HELT oanvänt ! Inte ens testat.... PM:a isåfall...

Last edited:

manneman

Guest
Eftersom diskussionen ändå gått lite OT men håller sig inom samma ämne så undrar jag det är med Nolan N-com i sammanhanget?
Det är lite dyrt men hur är funktionen? Någon som har/har testat?
Att det förutsätter en N-com förberedd hjälm är jag väl medveten om...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy