Biltemas MC lyft?

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Någon som vet om biltemas mclyft är nåt att ha till en sporthoj. Billig är den ju så det förslår i alla fall (800:) samt verkar inte ta så stor plats i garaget. Spännband lär ju krävas men går det att höja en sporthoj med den? Känns som om det är lite prylar under hojen som inte direkt lämpar sig att lyfta i?

Någon som vet?
 

Bifogat

  • biltemalyft.jpg
    biltemalyft.jpg
    16.5 KB · Visningar: 1,089

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den där är gjord för glidare å offrodare! :fakta En sporthoj har som sagt inte mycket att lyfta i under, gamla hojar är väl undantag iofs, men moderna ramar har ju bara motorn under så att säga, och lite avgassystem osv.
 

Nicotin

Guest
Hahahah satt just och kollade på samma sak...


Funderade på om den funkar..
Har en cbr 929 som tyvärr är olika höjd på baksvingen varvid ett speciallstöd krävs..

Funkar denna så behövs ju inget specialstöd plus att man lyfter väl i mitten på hojen och då kommer ju både fram o bakdäck upp..

Perfa för vinterförvaringen...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Bushojjen skrev:
2518581 Hahahah satt just och kollade på samma sak...


Funderade på om den funkar..
Har en cbr 929 som tyvärr är olika höjd på baksvingen varvid ett speciallstöd krävs..
Funkar denna så behövs ju inget specialstöd plus att man lyfter väl i mitten på hojen och då kommer ju både fram o bakdäck upp..

Perfa för vinterförvaringen...

Och hur ska det gå till...då måste du ju plocka bort kåpor och avgassystem innan..:va
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Bushojjen skrev:
2518581 Hahahah satt just och kollade på samma sak...


Funderade på om den funkar..
Har en cbr 929 som tyvärr är olika höjd på baksvingen varvid ett speciallstöd krävs..

Funkar denna så behövs ju inget specialstöd plus att man lyfter väl i mitten på hojen och då kommer ju både fram o bakdäck upp..

Perfa för vinterförvaringen...

Precis vad jag tänkte, vore även perfekt för däckbyte mm. Vore kul om någon testat härket och kan uttala sig om den är totalt otjänlig eller faktiskt kan användas till dylikt.
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Rasorblade skrev:
2518585 Och hur ska det gå till...då måste du ju plocka bort kåpor och avgassystem innan..:va

Själv tänkte jag ha den till min fighter så där finns ju inga kåpor ivägen men väl en jävla massa grenrör och shit... :tungan

Självklart vore en riktig lyft att föredra men de kostar ju betydligt mer samt tar rätt mycket plats i garaget.

Blir till att sticka till garaget nu och kolla lite mått.
 

Nicotin

Guest
hmm sant....

Åja ngn som vet var man får tag i dessa speciallstöd för en cbr bak ??
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Hoztic skrev:
2518579 Den där är gjord för glidare å offrodare! :fakta En sporthoj har som sagt inte mycket att lyfta i under, gamla hojar är väl undantag iofs, men moderna ramar har ju bara motorn under så att säga, och lite avgassystem osv.

Offroadaren brukar jag bara slänga in två burkar Falu rödfärg under och lyfta upp härket på:D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Funkar inte om du har en sporthoj som sagt!
Tråget tar ingen skada men är oftast inte så pass plant att man kan placera lyften därunder...
Oftast ligger även avgas systemet där uder så då är det ännu mera ojämt!

Depåstöd är det som gäller för Sporthojjar...
 

Nickl@s

www.nicklas-ek.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gothenburg
Hoj
CBR600RR Limited Edition
Nej nej nej den funkar inte på en sporthojj. den kommer välta! den är endast gjord för glidar hojjar, eller rättare sagt mc med två ramrör under motorn.

En sån här ska ni ha:
http://www.verktygsboden.se/

Hydraulisk mc-lyft med en kapacitet på 400kg.
Höj och sänkning sker med hjälp av två fotpedaler.
4st hjul varav 2 är svängbara. För att inte lyften skall flytta sig ,höjer man den med två vingskruvar i framkant. Uppkörningramp och löstagbar
plåt vid bakhjulet ingår.
Längd 2060mm, bredd 550mm, lyfthöjd 700mm, vikt 120kg
lägsta höjd 160mm

.


Artnr: 53394 Pris 2995:-
 

Bifogat

  • Mclyft.jpg
    Mclyft.jpg
    71.4 KB · Visningar: 441

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Då har vi alltså konstaterat att den är otjänlig. Någon som har nåt tips på en mclyft som fungerar för en sporthoj och inte kostar skjortan?

Antar att jag borde söka lite innan jag frågar detta men gör det ändå då det verkar vara så livat här inne nu på morgonen :)

Min far kommer inte direkt älska mig om jag kommer hem med en stor jäkla lyft till hans garage. Började med en offroad, sen köpte lillebrorsan en likadan och sen köpte jag CBR:en så där står tre hojjar nu, vissa i delar... hahhahaha

Han börjar bli lite irriterad nu när han knappt kan komma in i sitt garage... hahahahaha

Nickl@s skrev:
2518614 Nej nej nej den funkar inte på en sporthojj. den kommer välta! den är endast gjord för glidar hojjar, eller rättare sagt mc med två ramrör under motorn.

En sån här ska ni ha:
http://www.verktygsboden.se/

Hydraulisk mc-lyft med en kapacitet på 400kg.
Höj och sänkning sker med hjälp av två fotpedaler.
4st hjul varav 2 är svängbara. För att inte lyften skall flytta sig ,höjer man den med två vingskruvar i framkant. Uppkörningramp och löstagbar
plåt vid bakhjulet ingår.
Längd 2060mm, bredd 550mm, lyfthöjd 700mm, vikt 120kg
lägsta höjd 160mm

.


Artnr: 53394 Pris 2995:-

Skitbra svar! Tackar!

En fråga från en som inte har så stor koll på lyftar. Ovan nämnda lyft, är hjulen uppe i luften så man kan byta däck på hojjen när den står på lyften?
 
Last edited:

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Hoztic skrev:
2518638 Förutom att man iaf måste ha depåstöd fram och/eller bak med den där. Annars är det ju smidigt för att få bra arbetshöjd! :tummenupp

Var det jag var rädd för, saknar ju centralstöd på hojjen...
 

jagadde

gasa till det rasar...
Gick med
7 Sep 2006
Ort
hos tanten...
Hoj
ktm 690 smc
#acke# skrev:
2518576 Någon som vet om biltemas mclyft är nåt att ha till en sporthoj. Billig är den ju så det förslår i alla fall (800:) samt verkar inte ta så stor plats i garaget. Spännband lär ju krävas men går det att höja en sporthoj med den? Känns som om det är lite prylar under hojen som inte direkt lämpar sig att lyfta i?

Någon som vet?

hej hej...jag har köpt en sådan...nästan identisk..fast på jula för 895 spänn....
den lyfter 680kg och jävligt stadig...men sen har jag en montard åsso...väger ju inte så mycket..men den ska klara vikten så det e nog inga problem.....
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Bushojjen skrev:
2518581 Hahahah satt just och kollade på samma sak...


Funderade på om den funkar..
Har en cbr 929 som tyvärr är olika höjd på baksvingen varvid ett speciallstöd krävs..

Funkar denna så behövs ju inget specialstöd plus att man lyfter väl i mitten på hojen och då kommer ju både fram o bakdäck upp..

Perfa för vinterförvaringen...

Ett vanligt depåstöd funkar alldeles utmärkt...hojen lutar lite, men den står stadigt iaf.
 

njelger

Guest
har också biltemas. funkar bra på mina hojar. (motard, caferacer)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top