Biltemas mineralolja

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Nån som prövat den? Lurade på om den är nåt att ha nämligen, iom att jag byter olja var 7e timme så känns det kanske lite overkill att köra med castrol gps som för övrigt funkar bra, men är kanske lite dyr för att bara använda i 7 timmar.

En mineralolja borde ju funka lika bra tycker jag iom att man byter så ofta.

Så, bra eller skit?

Jörgen borde veta, han kör ju jänk och där borta vet de väl inte vad syntet är. :tummenupp

Sen såg jag att de säljer oljefilter också, hur är de? Hojen ifråga är en KTM 525.
 
Varför inte använda biltemas helsyntet?
Eller köpa 20l SBK racing på närmsta ok/q8 vilket ger ett literpris på samma som biltemas helsyntet.
Jag har kört min 525a med biltemas filter och helsyntet, nu ska jag gå över till SBK eftersom den ändå kostar samma och ska innehålla mer sånt där smörjande zinkjox enligt rykten. =D
 
Först läser jag mineralolja och ryser till, sen såg jag att det skulle vara från biltema och blir helt stel, när jag känner efter känner jag att jag är helt spyfärdig :zpy

Hehe nej men ärligt hur bra tror du själv den är? Finns en anledning till att den nästan är gratis. Mekpall, tvättborstar och kanske en korv hos pölsemannen kan man köpa på biltema men inte mycket mer. Dessutom i din 525 motor som kräver täta oljebyten = känsligare motor. :hej
 
Att den är billigare än de flesta andra oljor beroende på ett uppköp av stora partier och en lika stor försäljning är kanske en av anledningarna till att man kan hålla detta pris och ändå göra en vinst på hela kalaset utan att sälja det i en dunk med ett flott varumärke utanpå som man tyvärr inte kan hälla i motorn.Fanns väl någon här på SH som använt denna mineralolja i en Suzuki med turbo på under några tusen mil vars motor fortfarande snurrade runt helt utmärkt enligt ägaren själv. :crash

Eftersom en 0/30 helsyntetsolja från Castrol, Valvoline mfl anses vara optimalt enligt några (där märket på dunken är viktigare än innehållet) så är jag förvånad över att ingen lyckats trycka ner en 0/0 olja i dessa dunkar vilket då borde vara likvärdigt med att ta den direkt från vatten kranen istället.Viskositeten borde ju vara ganska likvärdig.

Har för övrigt hällt mineral 10/40 olja i en Volvo T5 under ca 10 000 mil och den går fortfarande tyst och fint.
 
Last edited:
Flyttade tråden till Mc-relaterat. Alldeles för osakligt för Teknikforumet, Biltema har mig veterligen mer än 1 typ av "mineralolja" till att börja med. Samt flera olika leverantörer beroende på om det tex är bil-, mc-, transmissionsolja osv. Biltemaoljetrådar brukar bli osakliga, subjektiva för att sedan sluta med personangrepp på ngn som inte använder Motul. Det funkar inte i Teknikforumet helt enkelt.


Lahi kör tydligen sin turbohoj på en biltema mineralolja. Han har beskrivit vilken i ngn av de senaste biltemaoljetrådarna jag läste i. Det finns ju ett antal sådana trådar redan...
 
Last edited:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/

Det var denna jag menade, jag tänkte bara höra om nån har erfarenhet av denna.

Inte bestämt mig om jag ska ha den, velar lite då jag trots allt har lagt ner runt 18k på nya lager osv, men man undrar ju ändå...

Kräver inte specen för din båge JASO klassad olja? Bara en tanke...

Ok Q8 SBK racing kan du få för 62:- litern i storpack. Inte för att jag kan lova att den är bättre i alla avseenden men den har ju fått lovord från väldigt många och är endast 3:- dyrare litern än ditt eget förslag. Bara ett tips eller tanke.
Biltema byter ju leverantör av oljan ibland. Det kan innebära att det inte alltid kommer från Biltemas egna fettgrotta.


Kul data om biltemaoljan;

form: Klar vätska.
färg: Brun.
lukt: Svag lukt av olja.

Detta säger ju allt. En olja som luktar svag lukt av olja måtte det ju vara något fel med.

/läs ironi
 
Last edited:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/

Det var denna jag menade, jag tänkte bara höra om nån har erfarenhet av denna.

Inte bestämt mig om jag ska ha den, velar lite då jag trots allt har lagt ner runt 18k på nya lager osv, men man undrar ju ändå...

Just den oljan kör jag med i min turbohoj tillsammans med Biltemas oljefilter och har använt dessa sedan Biltema började sälja sådant. Funkar kanon. Slamrar mindre nu än den gjorde när jag körde med någon sån där dyr jävla helsyntetolja som jag inte minns namnet på :näsblod Växlar fint och kopplingen håller ihop. Inga oljerelaterade ras trots hyfsat med effekt (se signatur). Att det skulle vara skitolja bara för att den säljs av Biltema tror jag inte på. Biltema tillverkar den inte själva utan den köps in. Och den köps inte in billigt från någon stor tillverkare bara för att någon prao-elev har tappat upp den eller för att det skulle vara bottensatsen. De köper myyyycket.

Jag är mer sån där som provar istället för att bilda mig en uppfattning baserat på sådant som folk som tror (och inte heller provat) skriver. Allt man läser på the world wide web är sant. Not. Är nog mycket sånt här: "detta har jag läst någonstans, så jag skriver det här och påstår att jag vet att det är så". Och så googlar någon upp det och ser att "ahaaa, så här är det ju, här är det allsmäktiga svaret". Och så är det igång. Folk sa att min hoj inte skulle hålla ihop om jag gick över 1,1 bar. Jag sket fullständigt i det och jag laddar nu (normalt sett) 2,1 bar och den håller än. Loggen sa 2,37 bar efter rundan i måndags och Biltemaoljan är i. Inga ras än. Har även Biltemas 530-kedja för 700:- eller vad den nu kostade och den har inte gått av ännu och sträcker sig varken mer eller mindre än någon annan kedja jag provat.
 
Bättre pris i denna förpackning.

Allisonspecad, lirar med lameller.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
40kr/lit vid 10liters dunk. Utmärkt! JASO-MA är den japanska specen för våtkopplingsolja.

Så länge oljan är fri från molybdentillsatser är det funkis för våta lameller.
Varför betala mer än nödvändigt?

Alltså leta efter Allison C-4 eller JASO-MA om ni har våtkoppling.
För duccatister och annat med torra lameller, kör på vad ni vill men håll er till någerlunda rätt viskositet för er modell. Nyare hojar har gått ner i lagerspel och därmed har oljans viskositetskrav förändrats, kontrollera med tillverkaren!
 
Last edited:
Just den oljan kör jag med i min turbohoj tillsammans med Biltemas oljefilter och har använt dessa sedan Biltema började sälja sådant. Funkar kanon. Slamrar mindre nu än den gjorde när jag körde med någon sån där dyr jävla helsyntetolja som jag inte minns namnet på :näsblod Växlar fint och kopplingen håller ihop. Inga oljerelaterade ras trots hyfsat med effekt (se signatur). Att det skulle vara skitolja bara för att den säljs av Biltema tror jag inte på. Biltema tillverkar den inte själva utan den köps in. Och den köps inte in billigt från någon stor tillverkare bara för att någon prao-elev har tappat upp den eller för att det skulle vara bottensatsen. De köper myyyycket.

Jag är mer sån där som provar istället för att bilda mig en uppfattning baserat på sådant som folk som tror (och inte heller provat) skriver. Allt man läser på the world wide web är sant. Not. Är nog mycket sånt här: "detta har jag läst någonstans, så jag skriver det här och påstår att jag vet att det är så". Och så googlar någon upp det och ser att "ahaaa, så här är det ju, här är det allsmäktiga svaret". Och så är det igång. Folk sa att min hoj inte skulle hålla ihop om jag gick över 1,1 bar. Jag sket fullständigt i det och jag laddar nu (normalt sett) 2,1 bar och den håller än. Loggen sa 2,37 bar efter rundan i måndags och Biltemaoljan är i. Inga ras än. Har även Biltemas 530-kedja för 700:- eller vad den nu kostade och den har inte gått av ännu och sträcker sig varken mer eller mindre än någon annan kedja jag provat.

Tackar för ett utförligt och bra svar där du inte bara rekommenderar en annan olja för att "biltema suger."

Blir nog att prova, rasar den inte direkCt (vilket jag inte tror den gör ändå) lär jag köra på den, tror som sagt inte att en olja är sopslut efter 7 timmar och då borde en mineralolja funka minst lika bra.
 
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/

Det var denna jag menade, jag tänkte bara höra om nån har erfarenhet av denna.

Inte bestämt mig om jag ska ha den, velar lite då jag trots allt har lagt ner runt 18k på nya lager osv, men man undrar ju ändå...

En nyrenoverad motor ska ju köras in på mineralolja ;)
Jag använder denna olja nu till inkörningen och kan inte säga mer än att motorn inte har rasat än. Har inte testat annan olja i denna motor så kan inte uttala mig och skillnader i ljud, känsla i kopplingen m.m.

Sen när du kört in den köper du den välbeprövade, inte mycket dyrare OKQ8 SBK Racing 20L :tummenupp
 
Last edited:
En nyrenoverad motor ska ju köras in på mineralolja ;)
Jag använder denna olja nu till inkörningen och kan inte säga mer än att motorn inte har rasat än. Har inte testat annan olja i denna motor så kan inte uttala mig och skillnader i ljud, känsla i kopplingen m.m.

Sen när du kört in den köper du den välbeprövade, inte mycket dyrare OKQ8 SBK Racing 20L :tummenupp

Min motor är inkörd och nej, jag tänker inte köra en olja som alla andra kör för då kan jag lika gärna köra en R1, som alla andra. ;)
 
Har kört några oljebyten med den oljan i min dr (alltså en luft/oljekyld storstånka) och har inget negativt att säga om den eller biltemas andra mc olja. Kopplingen slirar inte av den (kan inte säga det samma om castrols gps dock :död), drar inget och har inte fått något slitage på toppen, kammen eller vipporna :tummenupp


Förstår inte riktigt vitsen med att köpa 20l olja bara för att få nästan samma literpris som biltemas... :dummer
 
Hur många här har själva upplevt att en modern standardmotor i ett fordon rasat eller slitits onormalt mycket pga fel märke på oljan?

Byter man olja/filter när man ska så kan du nog hälla i vilken olja som helst bara den har rätt klassning.
 
Min motor är inkörd och nej, jag tänker inte köra en olja som alla andra kör för då kan jag lika gärna köra en R1, som alla andra. ;)

Ja det är klart. Det är väldigt viktigt att ha en unik olja. Tänk va mobbad man hade blivit om man dök upp vid korvmojjen och körde på "dussinolja" :död
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top