Biltemas motorolja? Honda vt 600

Johangfx

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2016
Ort
Nättraby
Hoj
Honda vt600
Skulle biltemas olja fungera? Är ganska så ny på mc så är lite osäker på om det skulle fungera? Tänkte byta olja och filter.
 

Bifogat

  • Screenshot_20161120-112322.jpg
    Screenshot_20161120-112322.jpg
    104 KB · Visningar: 183

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Inga problem. Kör på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Visst kan du hälla i Biltemas mcolja 10w-40. Men eftersom biltema byter oljeleverantör en eller två ggr om året (för så ofta brukar det komma nya Säkerhetsdatablad) så har jag gått över till SBK Racing 10W-50 som finns hos din lokala Swedol handlare. För ca 70kr/liter i 20liter dunk, finns också i 4 liter dunk. Eller för 189 kr/liter hos Okq8 mackar. Oljefilter köper jag hos addemoto ab. addemoto Finns på webben.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om du bor i nättraby kan du köpa olja av mig OKQ8 SBK Racing och få hjälp med bytet om du behöver. Har mitt garage i nättraby.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur är det att köra med 10w50 i en motor som skall dricka 10w30 eller 10w40 enligt manul?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kör du höj på vintern hade jag hållit mig till 10W-30 eller 10W-40. Kör du bara när det är plusgrader ute så kan du köra på 10W-50. Från manualen för Suzuki SV650S och GSX1300R. Och din hoj kanske inte skiljer sig så mycket. Från Suzuki ?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
SBK Racing 10W-50 som finns hos din lokala Swedol handlare. För ca 70kr/liter i 20liter dunk, finns också i 4 liter dunk. Eller för 189 kr/liter hos Okq8 mackar.
Du kan köpa den hos OKQ8 mackar på 20L dunk för samma pris också (71kr/L). Det är ju ändå en Q8-olja. ;)

Men kanske inte så många mackar som har den på lager, så några dagars beställningstid blir det nog.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Fast kallviskositeten är väl den siffran innan W, varmviskositeten är den höga siffran vilket säger att den är mer trögflytande vid varm temp ju högre siffran är. Det borde betyda att oljan är trögare och om moppen är specad att köra på 10w30 alt 10w40 så blir det väl "jobbigare" med en 10w50?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast kallviskositeten är väl den siffran innan W, varmviskositeten är den höga siffran vilket säger att den är mer trögflytande vid varm temp ju högre siffran är. Det borde betyda att oljan är trögare och om moppen är specad att köra på 10w30 alt 10w40 så blir det väl "jobbigare" med en 10w50?

Ja. En högre varm viskositet innebär att oljan är lite mer trögflytande när motorn är uppe i temperatur.
Ur det perspektivet är det ju onödigt att ha en högre siffra än nödvändigt.
Samtidigt torde det inte ha någon praktisk betydelse om man inte har en motor som är extra känslig för oljan. Dvs en motor som är felkonstruerad.

För dom flesta standardmotorer så har det nog ingen större betydelse om du hällt i 10W 50 istället för 10W 40.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det där med W och vinter. Jag har kört 10w40 delsyntet i alla mina maskiner(inkl R1) och då har dom rullat även i minus ner till 35 grader.
Startat från varmgarage så......

Inte för att jag nu skulle kallstarta en hoj i massor av minusgrader men, skulle jag göra det så skulle jag nog kika på lägre W och inte minst, helsyntet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast kallviskositeten är väl den siffran innan W, varmviskositeten är den höga siffran vilket säger att den är mer trögflytande vid varm temp ju högre siffran är. Det borde betyda att oljan är trögare och om moppen är specad att köra på 10w30 alt 10w40 så blir det väl "jobbigare" med en 10w50?

Det viktigaste med varmviskositet är väl att man inte går under vad motorproducenten specat för.
Kör man med lägre viskositet än motorn dimensionerats för så riskerar man att bryta igenom smörjfilmen. Kör man med högre viskositet så gör motorn bara lite tyngre, lite högre bränsleförbrukning och en hästkraft mindre eller två.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top