Biltemas nya handskydd

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Husa 650 -08
Fan, motsvarande barkbusters från etablerade märken kostar från 1000 kr och uppåt så dessa är riktigt billiga i jämförelse. Är själva plasten utbytbar? Annars måste man väl köpa helt nya om man klotar...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nu har ja skruvat på mina o klotat lite, håller ihop än iaf :D

Tyvärr så e de ju en liten miss åtmintone på mitt par att skåran på sidan så att säga är för smal så den går ju inte i infästningen i styret, men de funkar ju ändå...

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Har dessa på min hoj, har varit omkull över 10gånger och dem håller ihop finfint :tummenupp

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Och mina tålde en fet tall i god fart! Det är värre med bultarna som håller fast styret dock....

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
sitter dom med 2fästpunkter, styränden och innanför handtaget? isf är jag nog själv sugen på ett par av dessa för mina nuvarande skakar så förbannad och viks nästan när man smackar in i en humla.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
sitter dom med 2fästpunkter, styränden och innanför handtaget? isf är jag nog själv sugen på ett par av dessa för mina nuvarande skakar så förbannad och viks nästan när man smackar in i en humla.
Svar ja

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Vingarna på ena muttern pajjade när jag drog fast skydden. Finns det sådana att köpa någonstans så man slipper köpa ett helt nytt par? Vet ni?

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Har de integrerad aluskena är de bättre än mina Polisport iaf, jag lyckades böja skiten sist jag var i backen.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Monterade såna på min XR för ett par veckor sen, känns bättre än mina KTM original då dom är gjirda av plast medans biltemas har en alu-skena inbakad.

XR'en ska på 200-mils grusresa V.26 så då får vi ett resetest.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Någon som vet om de går att ta loss och sätta tillbaka? Har precis monterat mina men gashandtaget vill inte glida fritt. Kanske är det lite gummi från handtaget som segar ner, har tänkt lossa och kolla efter. Går det att ta loss handskydden och sedan sätta dit igen?
Edit: Hur mycket av gummihandtagen kapade ni av? Skar ni som en cirkel, eller tog ni bort hela änden?

Last edited:

manneman

Guest
Någon som vet om de går att ta loss och sätta tillbaka? Har precis monterat mina men gashandtaget vill inte glida fritt. Kanske är det lite gummi från handtaget som segar ner, har tänkt lossa och kolla efter. Går det att ta loss handskydden och sedan sätta dit igen?
Edit: Hur mycket av gummihandtagen kapade ni av? Skar ni som en cirkel, eller tog ni bort hela änden?

Ja de går att ta loss, montera loss handtaget försiktigt och skruva sedan i insexan igen, knacka på den till den hoppar in lite och dra ut hela paketet. Fäst en eltejp/snöre runt skruven för säkerhets skull med en slamsa hängandes utanför så att du är säker på att du kan få tag i paketet om det skulle åka in i styret.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ja de går att ta loss, montera loss handtaget försiktigt och skruva sedan i insexan igen, knacka på den till den hoppar in lite och dra ut hela paketet. Fäst en eltejp/snöre runt skruven för säkerhets skull med en slamsa hängandes utanför så att du är säker på att du kan få tag i paketet om det skulle åka in i styret.

Vad händer med muttern när man lossar på insexskruven? Antar att man får skaka ur den ur styret, eller kommer den att kila fast sig i "skruven"? Nästa försök blir inte förens om en vecka. Tack för svaret, då vet jag att skydden inte går sönder om jag försöker igen :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Skär bort änden av gummihandtaget utan att ta bort skyddet istället så slipper du ens bry dig.

manneman

Guest
Vad händer med muttern när man lossar på insexskruven? Antar att man får skaka ur den ur styret, eller kommer den att kila fast sig i "skruven"? Nästa försök blir inte förens om en vecka. Tack för svaret, då vet jag att skydden inte går sönder om jag försöker igen :)

Den kilar fast sig vilket är hela poängen.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Skär bort änden av gummihandtaget utan att ta bort skyddet istället så slipper du ens bry dig.

Då gör jag så, tack. Har bråkat endel med handtaget och en morakniv idag, så det ska bli en befrielse att få skära bort problemet :crash
Den kilar fast sig vilket är hela poängen.
... poängen när den ska sitta fast, ja. Tänkte om den lossnar när man lossar insexskruven. Aja, det löser sig.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha