Biltemas nya varvräknare

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Såg att biltema fått in ett gäng nya varvräknare.

Dom har en med shitflight och lul lul för 899 och en lite som jag skulle kunna tänka mig att ha på hojen för 399.

Från biltema.se:

Varvräknare
I det lilla formatet. Exklusiv design med silverfärgad sarg, vita siffror, röda varningslampor och visare, samt svart bakgrund. Passar bilar med 4, 6 eller 8 cylindrar. Mätområde: 0–11000 rpm. Inbyggnadsdiameter: 52 mm. Endast 12 V.

Funkar den att koppla in på hojen?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Såg att biltema fått in ett gäng nya varvräknare.

Dom har en med shitflight och lul lul för 899 och en lite som jag skulle kunna tänka mig att ha på hojen för 399.

Från biltema.se:

Varvräknare
I det lilla formatet. Exklusiv design med silverfärgad sarg, vita siffror, röda varningslampor och visare, samt svart bakgrund. Passar bilar med 4, 6 eller 8 cylindrar. Mätområde: 0–11000 rpm. Inbyggnadsdiameter: 52 mm. Endast 12 V.

Funkar den att koppla in på hojen?

varvar inte din hoj mer än 11.000 rpm? :va

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tändningen till en hoj är kopplad så att dom tänder varje varv (för signalen kommer från veven), dvs varannan i onödan medan jag har förstått det om att en bil tar signalen från ena kammen och därför bara tänder varannan, dvs instrumentet borde visa dubbelt så mycket som du kör om du kopplar det till en hoj.

Dvs 11000 rpm max är 5500 max med tändsystemet på en hoj = dåligt (men redan 11000 är i minsta laget på hoj)

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
varvar inte din hoj mer än 11.000 rpm? :va

Blejden har ju maxeffekt vid 10 500 rpm. Rödmarkering vid 11k-13k rpm, alltså inte optimal men ändå helt ok!

Tändningen till en hoj är kopplad så att dom tänder varje varv (för signalen kommer från veven), dvs varannan i onödan medan jag har förstått det om att en bil tar signalen från ena kammen och därför bara tänder varannan, dvs instrumentet borde visa dubbelt så mycket som du kör om du kopplar det till en hoj.

Dvs 11000 rpm max är 5500 max med tändsystemet på en hoj = dåligt (men redan 11000 är i minsta laget på hoj)

Är du säker på det? Tror du isåfall att man kan fixa det med något motstånd?

Last edited:

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Funkar de att sätta på en stånka?! Eller blir det helt galet?!:va

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det borde ju lösa sig om man sätter varvräknaren i åttacylindersläget.
Ytterligare ett problem är att man ska koppla in signalen till/från tändspolen, men en 4cyl hoj har ju två stycken (en för 1+4an, en för 2+3an) medans en bil oftast bara har en som ger puls till samtliga tändstift och låter fördelaren "välja" vart signalen ska skickas (moderna bilar har ofta en per tändstift i tändhatten men det här är väl för gamla bilar)

Fast det kanske bara halverar pulsfrekvensen så att man likförbenat ska köra med inställning för fyrcylindrig:confused:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Ytterligare ett problem är att man ska koppla in signalen till/från tändspolen, men en 4cyl hoj har ju två stycken (en för 1+4an, en för 2+3an) medans en bil oftast bara har en som ger puls till samtliga tändstift och låter fördelaren "välja" vart signalen ska skickas (moderna bilar har ofta en per tändstift i tändhatten men det här är väl för gamla bilar)

Fast det kanske bara halverar pulsfrekvensen så att man likförbenat ska köra med inställning för fyrcylindrig:confused:

Hmmm. Låter ju isåfall som att det skulle kunna gå med 4 cyl läget. Kanske bara är att testa. Litar i alla fall inte på kompetensen på personalen (om man nu lyckas hitta någon) i varuhuset :näsblod

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!