Biltemas Olja... IGEN!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
majoon skrev:
ja massor problem!
Har du fått problem? Det verkar som om min hoj inte vill koppla ur sen jag bytte från Motul till Biltema. Har precis bytt hela lamellpaketet och nu är problemet ännu värre. Klämmer in kopplingen men hojen driver framåt ändå...

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
oljebyte

jag har min egna lilla oljenoja som har gjort att jag bytt
olja ett flertal ggr.

tidigare ägare enligt service bok.

Jag:

vid inköp: 890 mil
service: 1200 mil
eget extra byte: 1450mil
(höst)service : 1800 mil

(det ingår ingen olja i 1800 mil servicen men jag tänkte va fan det kan ju inte skada...)

Då jag använder mig av Shell advance ultra (helsyntet):tummenupp
borde det ju finnas lite livslängd kvar i den så då borde ju jag kunna sälja den vidare?

Nån som är intresserad av lätt begagnad helsyntet hör av er... :rolleyes:

Den borde ju iallafall vara bättre än Biltemas.

Dr.Bike

Guest
TOBO skrev:

jag har min egna lilla oljenoja som har gjort att jag bytt
olja ett flertal ggr.
Nån som är intresserad av lätt begagnad helsyntet hör av er... :rolleyes:

Den borde ju iallafall vara bättre än Biltemas.

Varför tror du det? (att Biltemas skulle vara sämre)
Och ja! du får sälja oljan till mig, min smak är enkel: Det bästa duger :hihi
Allvarligt: JA du har oljenoja! kör minst tre ggr så långt på din olja du!
Minst.

Och åter till tråden: Ja, inga problem (ff)
Fråga till trådskaparen: Vad visar denna tråd?

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
om jag förstått det rätt så har man någon gång haft en dålig olja så e det bara o fortsätta med den...för då har den redan ställt till med så mycket skada som en fin olja inte kan reparera...

t.ex. ska man byta olja redan efter en runda runt kvarteret när man precis köpt en sprillans ny hoj..(för det bildas massor med skräp då alla delar slits rätt som sedan "förstör" motorn)

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
SV650S for sail...
Körde hela denna säsongen.
Har precis ställt av samt givetvis precis bytt så:

Ja, inga problem

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Hur vet alla som svarar "utan problem" här att det inte har uppstått några. Har ni plockat isär era motorer och inspekterat efter att ha kört på biltemas olja ett par tusen mil. Eller hur kan ni vara så säkra?

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
KTM 450 SXF
GixxerJensa skrev:
Hur vet alla som svarar "utan problem" här att det inte har uppstått några. Har ni plockat isär era motorer och inspekterat efter att ha kört på biltemas olja ett par tusen mil. Eller hur kan ni vara så säkra?

Jadu!! de e nog inga problem o köra me Biltema olja,de e kanske lite sämre livslängd på oljan men bara man byter lite oftare så går de nog bra ska du se... Jörgen Hywell kör ju me Biltema olja i cross o motard SM så han skulle nog inte riskera nå SM poäng pga motor ras el nå... :fatta!

Så de e nog helt ok me Biltema olja "me täta ojebyten"

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
GixxerJensa skrev:
Har ni plockat isär era motorer och inspekterat efter att ha kört på biltemas olja ett par tusen mil. Eller hur kan ni vara så säkra?

Gäller väl inte bara biltemas oljor eller hur kan endel säga att dom kör på den bästa oljan mer än att den är svindyr :7peta tänk om biltema höjde priset med 300%

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det handlar huvudsakligen på om man vill bli blåst på 150 eller 70 kr/l när man köper oljan.
Mineraloljor från olika oljekällor varierar i bärighet och värmebeständighet, men syntet är just det, syntetiskt framtagna och sannolikt med samma recept.

När du är ute och kör med polarna, be alla ta några droppar olja från motorn och stryka på handens ovansida och jämför. Finns det metallspån? Finns det koks? Glittrar oljan? Hur långt har man kört med oljan? Om vi förutsätter att det är samma kvalité på växellådor, kopplingshus, lameller, osv så får du svaret där.

Jag har inte haft några problem med Biltemas helsyntet.

Last edited:

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Inga problem, tvärtom går den mjukare och kopplingssliret har minskat till hälften. Bästa valet jag gjort på länge o satsa på den oljan. Lite kuriosa: jag hittade en halv bricka i ena oljesilen och papp-oljefiltret satt felmonterat så det filtrerade inte oljan. :3freak

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Funderar på att slänga i Biltemas olja under vintern.....sen till våren väntar service med oljebyte.

Men jag skulle tro att Biltemas olja inte är någe sämre än de tex. mackarna säljer.

Enl. Biltemas hemsida så är oljan framställd så att den följer speciellt framtagna kvalitetsregler så de borde ju betyda att den inte kan vara alltför kass.... :confused:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Äsch då...

Gör som jag! Kör med en läckande ventilkåpa så är det alltid frisk olja i sumpen :hihi

Ja, inga problem

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...