Biltemas racings olja till en äldre hoj?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Tänkte göra service på min r6 -99, eftersom hojen är inte så pass ny så vill jag inte köpa castroll olja för typ 800-900kr.
Men vad tycker ni om Biltemas racings olja? Någon som använder den? Är den bra?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rekommenderas
som till min Suzuki från 2000 API SF eller SG olja så uppfyller inte Biltema Racing 10W-40 kraven. Biltema Racing 10W-40 innehåller för lite zinkdialkylfosfat (anpassad för nyare motorcyklar med katalysator).
Zinkdialkylditiofosfat skyddar bla kamaxlar och kamvippor mot slitage men förstör katalysatorn.
Så idag finns äldre tiders mängder med zinkdialkylditiofosfat enbart i Dieseloljor
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
som jag kör Suzukin på
och i Performance oljor som Q8 SBK Racing 10W-50 vilken många kör sina hojar på.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Kan beställas i 20 liters dunkar för ca 1400kr på Q8 mackar och hos SWEDOL
Jag hade valt Q8 SBK Racing 10W-50 till en R1

http://www.sporthoj.com/forum/showt...-racing-olja&p=5478444&highlight=#post5478444

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är du sen mer orolig för slitage och bristande smörjning än nån promilles effektförlust så är nog den lite tjocikare 10-50 oljan att föredra också :)

Tänkte skriva att du kunde få köpa de litrar du ville ha av mig (köper storpack), men det kanske är lite långt från V-ås :D

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Har du en vattenkyld motor ska du absolut följa dom rekomendationer som ges i instruktionsboken. I det fallet kan man troligtvis rekomendera en BT olja lika väl som en Motul, Castrol eller annan olja. Alla oljorna fyller med god marginal specifikationerna. Se bara till att du köper en olja som klarar av en våtkoppling.

Har man däremot en luftkyld motor, ska man kanske tänka till en gång extra innan man väljer olja. DOm går på lite högre oljetemperatur, DÅ kanske det kan vara nödvändigt med en lite tjockare olja typ 10-50, men inte annars.
En tjockare olja försämrar det nödvändiga oljeflödet. Stor försiktighet!

Mats

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Är du sen mer orolig för slitage och bristande smörjning än nån promilles effektförlust så är nog den lite tjocikare 10-50 oljan att föredra också :)

Tänkte skriva att du kunde få köpa de litrar du ville ha av mig (köper storpack), men det kanske är lite långt från V-ås :D
En olja med högre viskositet typ 10-50 eller liknande behöver längre tid för uppvärmning och för att den skall smörja... bara en sak att ha i åtanke...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En olja med högre viskositet typ 10-50 eller liknande behöver längre tid för uppvärmning och för att den skall smörja... bara en sak att ha i åtanke...

Man ger väl inte fullt förrän grejerna är varma iaf eller?

Och kör man med SBK 10w-50 i PSBK-hojar etc. så funkar nog smörjningen fullgott ;). Då är nog problemet större med en äldre motor att en tunnare olja rinner igenom som vatten genom kaffefilter :).

Det är ju bara att välja. SBK Racing och Biltema-smörjet kostar ju ungefär same same. Jag hade prioriterat den lite fättare oljan med bättre smörj även om den tar ett par minuter extra för att bli varm.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...