Biltemas sk bobiner.

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Hoj
CB1000R
Ursäkta OT nu, men min fråga är inte värd en egen tråd.

Skulle montera bort mina nuvarande bobiner, fick loss höger bak men j*vlar va den satt.
SJÄLVKLART rundrar jag den vänstra, att ta en rörtång o vrida bobinen funkar ju inte då den bara snurrar.

Tips ? Hur får jag loss den ? Det sitter ju heller inte lite hårt. Ta fram tigersågen o kapa skruvskallen / ta bort bobinen och ta en svetstång o skruva ut skryven ? men skall jag behöva såga på hojen HAHA ?

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
:Borra?

Kanske skulle fungera bra med vinkelslipen annars, då blir ju även bulten varm och kanske släpper lättare när man försöker vrida loss den med en svetstång eller liknande.

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Hoj
CB1000R
Känns fel att gå emot hojen med en vinkelslip i handen :S
Skall grotta lite mer i det när det väl är dags att byta, tack för tipset !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
fick loss höger bak men j*vlar va den satt.
SJÄLVKLART rundrar jag den vänstra, att ta en rörtång o vrida bobinen funkar ju inte då den bara snurrar.
Och du hade använt 5-56 och låtit det stå en kvart med 5-56 när du märkte de satt hårt ??

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Räcker ju med att borra/kapa bort bultskallen, Beroende på om du ska spara bobbinen eller inte. Sen är det bara ta bort densamma och sen ta en svetstång/rörtång eller liknande och gänga ut bulten.
Varför kapa längre in än nödvändigt.

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Hoj
CB1000R
Och du hade använt 5-56 och låtit det stå en kvart med 5-56 när du märkte de satt hårt ??

Självklart inte...... =(

Mjo bobinerna var ju tanken att skulle ge bort till en annan hoj, mnen u måste den ju tyvärr borras bort, men en ny skruv borde gå att fixa, fram med Makitan ikväll då !

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Litet trådlyft här, men brukar det i regel finnas färdiga hål i svingen, eller kan man i vissa fall behöva göra dom själv? Regnet kräker ner och jag bakar tårta, så jag kan inte springa till garaget och kolla. :D

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Brukar finnas hål i svingen men du borde mäta dem innan du köper bobinerna, finns bara en storlek och de är rätt stora.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Brukar finnas hål i svingen men du borde mäta dem innan du köper bobinerna, finns bara en storlek och de är rätt stora.

Ok, måste kolla. Men om så inte är fallet, törs man borra egna hål och gänga? Eller man kanske sabbar något om man borrar på fel ställe. Någon som vet?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ok, måste kolla. Men om så inte är fallet, törs man borra egna hål och gänga? Eller man kanske sabbar något om man borrar på fel ställe. Någon som vet?

Skulle aldrig våga borra i svingen, bättre då att använda gummihyllorna som hänger med, står kanske inte lika säkert som med bobbiner men jag tror inte du kommer förvara hojen där risken för kraftiga markvibrationer förekommer ;)

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Skulle aldrig våga borra i svingen, bättre då att använda gummihyllorna som hänger med, står kanske inte lika säkert som med bobbiner men jag tror inte du kommer förvara hojen där risken för kraftiga markvibrationer förekommer ;)

Ok, nä, då vågar inte jag heller. =) Hade du vågat, så hade jag vågat. =) Nejdå, det kändes inte helt rätt när jag tänkte tanken, heller. Och nej, den kommer att stå stabilt i ett vibrationsfritt garage. :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag köpte för ett par år sedan två par bobbiner från Biltema. Ena skruven i vardera förpackningen gick inte att använda. Insexan var långt ifrån centrerad och dessutom lite deformerad på ena skruven.

Men det var ju alltså skruvarna. Själva bobbinerna fungerar bra.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!