blacktriple
Har två Aprilior!
Gör Biltema flygplan?
Om Biltemas huvudkontor hade brunnit ner, hade du då frågat om Biltema gör huvudkontor?
Tråkig läsning gällande piloten.
Gör Biltema flygplan?
Om Biltemas huvudkontor hade brunnit ner, hade du då frågat om Biltema gör huvudkontor?
Kan man göra ett huvudkontor?
Ja det kan man. Biltemas huvudkontor, är det någon byggfirma som uppfört. Man kan säkert söka sig till vilken firma som gjort det om man har intresse av det.
På samma sätt kan man med lätthet söka sig till att det inte är Biltema som gjort det klassiska flygplanet Spitfire.
Vilket tror du är lättast att söka sig till?
Att landa på en 900 meter kort(?) gräsbevuxen landningsbana man aldrig besökt tidigare låter lite vanskligt.
Självklart ger jag mig ut i spekulationer men jag tycker teorin som framförs i artikeln låter mycket trolig. Det vill säga att han på något sätt missförstått landningsbanans sträckning och att det därefter gick åt h-vete.
Ja, det är inte det mekaniska jag har funderingar kring utan det är snarare pilotens möjligheter att hitta landningsbanan. Det är förvisso enkelt att se välklippt landningsbana likt en fairway från luften men när man går ner för landning så är det lite svårare eftersom synfältet minskar en hel del då nosen är ivägen, man flyger i 110 km/h m.m.Fast spitfiren (och dom flesta andra militära plan från den tiden) var byggda för ungefär sådana förhållanden, och från luften är en välklippt landningbana lätt att urskilja från oklippta fält runt omkring.
Han hade ju trots allt flugit på såna fält tidigare.
Utan att dra några paraleller i övrigt så visar t.ex. Sopwith Camel som extremt exempel att man kan slå i backen rätt friskt: "During World War I, 413 pilots died in combat and 385 pilots died from non-combat related causes while flying the Sopwith Camel." I korthet berodde många olyckor på dålig viktfördelning och en rotor-motor som drog planet snett i låga farter.
Fast spitfiren (och dom flesta andra militära plan från den tiden) var byggda för ungefär sådana förhållanden, och från luften är en välklippt landningbana lätt att urskilja från oklippta fält runt omkring.
Jag vet inte om det är sant, men det påstås att det inte gick att programmera en simulator att bete sig som en soppkamel då beräkningskraften inte riktigt räckte till (på 90 talet) för att väga in alla parametrar som påverkade styrningen.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |