Biltemas väskor till Suzuki 650 v-Strom

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Hej.

Ska åka på en längre resa snart med min Suzuki 650 v-strom.
Jag har en hård plast topp väska. Samt tankväska i tyg från biltema.
Behöver nu ett par hyfsat billiga sidoväskor och funderar på biltemas?
Vad tror ni om det? Är ingen märkesfreak så bryr mig inte att de är biltema.
Nån lite mer erfaren på detta område?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har inte kollat just biltemas väskor, men ägt och använt en hel del olika.
Det viktigaste för mig är att väskan håller tätt.
Om du tittar på konstruktionen, hur vikningar gjorda, hur dragkedjor, remmar, mm är placerade så kan du förmodligen räkna ut om det kommer att hålla tätt.
Vattnet kommer ju att pressas med rätt stor kraft mot väskans framkant.
Livslägnden är förmodligen inte avgörande när man söker i de lägre prisklasserna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biltemas väskor håller inte tätt för fem öre. Inte ens med gummikondomen man för med att trä över dem. Packa allt i dem i plastpåsar för att ha torr packning vid regn. I övrigt fungerade de helt okej för mig, bara man såg till att fästa dem ordentligt (vilket gäller för alla mjuka väskor). Se till att ha något mellan väskorna och lack däremot, annars kommer du att repa lacken.

Kalitén på dem verkar helt okej, mina låg an mot avgasröret på en lång tripp, och de gick inte sönder, däremot smälte en gummipryl som låg i väskorna och rann ut genom väven. :död

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hoj
r6
Okej jättebra svar. Men då en följdfråga måste den översta väskan sitta på för att dom två Sido väskorna ska sitta fast ordentligt? Eftersom att jag behöver ju bara sidoväskorna då jag redan har en toppbox i plast?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Okej jättebra svar. Men då en följdfråga måste den översta väskan sitta på för att dom två Sido väskorna ska sitta fast ordentligt? Eftersom att jag behöver ju bara sidoväskorna då jag redan har en toppbox i plast?

Hmm... Toppväskan gjorde mig lite förbryllad där.
Antar du menar de här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Sadelvaska-3-delar-82764/
och de ser inte ut som de sidoväskorna jag hade riktigt så biltema har nog bytt leverantör... Men skulle tro att det går utmärkt att köra utan toppväskan på den där, ser ju ut att bara vara fastsatt med plastspännen.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...mina låg an mot avgasröret på en lång tripp, och de gick inte sönder, däremot smälte en gummipryl som låg i väskorna och rann ut genom väven. :död

Sporthojar har ju ofta ljuddämparen på höger sida. Ett gammalt touringknep från Vasaättens tid är då att lasta vänsterväskan lite tyngre, 1-2kg räcker. Då vill väskorna inte glida åt höger i.a.f.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sporthojar har ju ofta ljuddämparen på höger sida. Ett gammalt touringknep från Vasaättens tid är då att lasta vänsterväskan lite tyngre, 1-2kg räcker. Då vill väskorna inte glida åt höger i.a.f.

Jaoh, nuförtiden har jag hårda giviväskor så jag slipper oroa mig för att det ska glida in något i backhjulet. För var nervös för det varenda gång jag körde med mjuka väskor. :rodnar

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jaoh, nuförtiden har jag hårda giviväskor så jag slipper oroa mig för att det ska glida in något i backhjulet. För var nervös för det varenda gång jag körde med mjuka väskor. :rodnar

Jo, man ska nog inte underskatta risken att nåt trasslar in sig i hjulet. Har man en jäkla otur kan det gå som för aRWe, riktigt illa. http://www.sporthoj.com/forum/showt...-hoj%E5kning&p=5236393&viewfull=1#post5236393

Ja just det, du har en SX. Har du köpt till egna Giviväskor? Eller är orginalväskorna gjorda av Givi?

Sorry för all OT.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har haft en Biltema vänster sidoväska på min fd Suzuki. Jag fick den av en vän som också haft en SV650S. Han hade köpt båda väskorna (vänster och höger) men den högra hade smält ner på ljuddämparen. Så när han sålde sin SV650S så fick jag den återstående vänstra väskan.
Den gungade rätt friskt så den fick slitmärken från däcket på insidan. Så med tanke på olycksrisken så gick den Biltemaväskan till återvinningen. Har istället kört med två packpåsar. De får inte vara för stora (som Biltemas) för då går den högra mot ljuddämparen. Surrade fram mot passagerarfotpinnen.
Och många spännband.
Ett spännband ska kunna gå sönder utan att packningen går in i bakhjulet.
Så här ska det INTE se ut.
För lite med spännband över sadeln så påsen har gått mot ljuddämparen och spännband hade smält till hälften mot ljuddämparen.
Nackdel: Sliter på lacken baktill. Ligger ju och skaver precis som Biltemas väskor

Bifogat

• SV650S-130518.jpg
    SV650S-130518.jpg
    105.4 KB · Visningar: 212
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo, man ska nog inte underskatta risken att nåt trasslar in sig i hjulet. Har man en jäkla otur kan det gå som för aRWe, riktigt illa. http://www.sporthoj.com/forum/showt...-hoj%E5kning&p=5236393&viewfull=1#post5236393

Ja just det, du har en SX. Har du köpt till egna Giviväskor? Eller är orginalväskorna gjorda av Givi?

Sorry för all OT.

Originalväskorna är givi med kawamärke på för 2000 spänn extra eller nåt sånt, så jag köpte ett par med givimärke. Köpte givis snap-on ram med, för kawas egna är ett otympligt härk som inte går att kombinera med topbox om man skulle få för sig att göra något sånt, vilket går med ramen jag har. En annan fördel är att när jag inte släpar runt på väskorna så kan jag ju plocka av ramen. Och så mycket långturer med packning blir det inte sedan jag flyttade norrut.
Händer ju att folk dör när packningen trasslar in sig i bakhjulet, är väl två år sedan ezzo råkade ut för det?

Last edited:

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
hej. Alltså jag har på flera MC butiker stött på exakt samma väskor fast utan Biltema loggan såklart :) för lite annat pris då. haka inte upp er nu på att det säljs på Biltema just.
fyller väskan sin funktion, fine :) Kolla bara alla straps och sömmar och så i butiken genom att dra och slita. Det gäller oavsätt butik. Du vill inte skiten lossnar. I övrigt riskerar ju inte jätte jättemycket för 399kr sålänge de inte är farliga.
Körde med Biltemas väskor förra året på Finlandstouren på min Aprilia. har dragit och spänt utav helv** och skiten har hållit vad gäller sömmar etc. Men såklart får man väl inte helt tappa bort sig i fantasin med väskor för 399kr som sagt. För mig duger det hur bra som helst.
MEN såklart får man göra så att du kan fästa väskorna ordentligt och att de inte kan trassla in sig i nåt. Det gäller väl alla mjuka väskor, och inte endast Biltemas :tuttar eller ?
själv drog jag bandjärn mellan fäste passagerarpinne och handtagsfäste kuts och på så vis fick jag stöd för baksidan på väskorna. De går ju att expandera och få i en djävla massa och då såklart hänger de ju inåt mot däcket om inget stopp finns. Finns alltid nåt att göra. använd fantasin. de mjuka expanderbara väskorna rymmer ju fan så mycket mer än dessa smala hårda "resväskor" tycker jag. och går somsagt att expandera till dubbla storleken. jag gav skit i de regnöverdrag som följde med och lade plast sopsäck i vardera väska och packade sedan. Även det hade jag gjort oavsätt märket på väskan... är ju inte så besvärligt att lägga i en blå sopsäck som extra vattenisolering :tungan
det var mina tips:tuttar ha en fin tur :fyllisar

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Originalväskorna är givi med kawamärke på för 2000 spänn extra eller nåt sånt, så jag köpte ett par med givimärke. Köpte givis snap-on ram med, för kawas egna är ett otympligt härk som inte går att kombinera med topbox om man skulle få för sig att göra något sånt, vilket går med ramen jag har. En annan fördel är att när jag inte släpar runt på väskorna så kan jag ju plocka av ramen. Och så mycket långturer med packning blir det inte sedan jag flyttade norrut.
Händer ju att folk dör när packningen trasslar in sig i bakhjulet, är väl två år sedan ezzo råkade ut för det?

Den ramen ser ju smidig ut. Inget jag skulle skämmas över om nån såg mig, inte under semestern åtminstone.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!