Blästra motorn

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Tänkte blästra motorn inför lackering men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska täppa igen insug och utblås för att slippa sand i cylindrarna. Funderar på att fylla upp hålen med byggskum, det är rätt lätt att skrapa ut sen. eller tälja till träpluggar å trycka in men det är svårare att få dom att hålla tätt. Någon som har några andra förslag?

träplugg e nog inge vidare bra ide. blästrade min kawa motor med träplugg i hålen, rev isär allt efter pga ett drev som inte ville vara med längre. så då att hur tätt jag än hade försökt få pluggarna så kom sanden fortfarande in.

ang byggskum så vet jag inte, aldrig jobbat med de

Gummi är bra för där studsar sanden, eller kulorna när man använder det... Lite pill kanske med att fixa pluggar till hål dock.

Klipp ut en plåt som du kan skruva fast över insug / avgas,och täta med packningssilikon.
Mycke jobb kan tyckas,men tätt blir det.

Maskeringstejp i flera lager skyddar en yta hyffsat men den skyddar inte 100% mot inträngande sand. Så använd EJ det till att täppa igen hål.

Gummiplugg eller korkplugg är det som gäller.
Hitta någon stor gummibit som du sedan anpassar till ändamålet. Elelr om du hittar riktiga gummipluggar.

Var verkligen nogrann sedan. Dubbelkolla och trippelkolla att du inte får in något.
Blästersand i motorn är lka med död motor elelr i varje fall en total nedplockning av motor.

Klipp ut en plåt som du kan skruva fast över insug / avgas,och täta med packningssilikon.

Bra idé :tummenupp

Last edited:

på insugen finns det inget att skruva i och på utblåsen så är det ca en centimeter i "höjdskillnad mellan skruvhålen och avgasflänsarna - skruvhålen sitter högst.

Gummipluggar skulle nog kunna funka. då kommer man åt att blästra alla ytor oxå. Borde finnas att få tag på i båttillbehörs affärer kanske?

Last edited:
Jo jag tänkte glasblästra om jag får tag på grejer till det bara. Blir ju finast yta så.

Bifogat

• insug.jpg
    insug.jpg
    193.7 KB · Visningar: 106
  • utblås.jpg
    utblås.jpg
    157.4 KB · Visningar: 108
Ett litet udda tips: Åk till leksaks affären och köp studsbollar finns i en rad lämpliga storlekar för detta ändamål, billiga,mjuka och fina att banka in och håller absolut tätt. När du är klar blås rent ordentligt på utsidan och ryck ur skiten med korkskruven. Lite fulmek men funkar kanon.

Ett litet udda tips: Åk till leksaks affären och köp studsbollar finns i en rad lämpliga storlekar för detta ändamål, billiga,mjuka och fina att banka in och håller absolut tätt. När du är klar blås rent ordentligt på utsidan och ryck ur skiten med korkskruven. Lite fulmek men funkar kanon.

Det liter som en både bra och billig ide. får nog bli BR i morgon

tennisbollar blir väll för stora.

studsbollar är så hårda! kan nog vara svära att få dit.

Squash bollar kanske

Ballonger!! Stoppa i och blåsa upp

Du gör som du vill .

Men själv skulle jag inte ens komma på tanken att blästra en hel motor ,utan att Sen plocka ner den för rengöring ,,, En liten miss , blås in lite sand/glas via en plug eller packbox = :död Morot .
Har blästrat många block och toppar , och det är ett h--e får bort all sand/glas.

Om du ska måla med Pigment( färg ,vit, svart ) thinnertvätta istället.

PS min personliga åsikt ,
Lycka till

Blästersand/glas har en otrevlig vana att slinka igenom hur tätt det än verkar.
Själv hade jag helt klart plockat ner motorn i delar.

det finns ju plast pluttar man trycker in i hålen... åk till en industri lackare han har säkert det.. som han täcker alla hål med... för det använder vi på jobbet och vi har aldrig några problem med verken sand eller färg som rinner in i håll..

Jag håller med SSDD. Att blästra en komplett, driftsatt motor skulle jag aldrig göra. Sånt är ngt man gör med lösa motordelar, eller en motor som står inför demontering möjligtvis.

Sen vet jag att man kan flyga till månen idag och att ingenting är omöjligt om man bara vill osv. Men ändå, nej. Varför en sån risk för så fåfänga skäl som utseende.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick