Blästring av ram och sving?

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
.
Hej, har nu plockat ner min hoj i molekyler för lite allmän upp piffning:) Ska lackera upp lite grann då den ändå är nerplockad. Bla. ram, sving, fälgar och lite motor kåpor.

Men nu till frågan!

Ska ALLT som jag ska lackera (pulver lackering) blästras före?? Är det någon mer förbehandling som ska göras innan de åker till lackning?

Samt vilket material ska det blästras med, sand, glas eller plast?

Tacksam för snabba svar då det är lite bråttom....

Hojjen är en KTM 525EXC -04
 

Aspling

KHR
Gick med
15 May 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 690 sm!
behövs väll inte men det är väll bra så du får bort all gammal färg och så? Sand ska du blästra med, glasblästring ger än färdigbehandlad yta som man igentligen inte sak måla över.

Sedan om du har tid och pengar borde du kanske fundera på att metalisera ramen och svingen, detta gör att färgen sitter riktigt mycket bättre.
 

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
.
behövs väll inte men det är väll bra så du får bort all gammal färg och så? Sand ska du blästra med, glasblästring ger än färdigbehandlad yta som man igentligen inte sak måla över.

Sedan om du har tid och pengar borde du kanske fundera på att metalisera ramen och svingen, detta gör att färgen sitter riktigt mycket bättre.

Vad menar du med metalisera ramen och svingen?? :confused:
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
För att pulverlacka behöver du inte blästra. Bara rengör allt ordentligt med någon sorts avfettning!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att pulverlacka behöver du inte blästra. Bara rengör allt ordentligt med någon sorts avfettning!
Fel !!
För att pulverlacker så behöver du visst ta bort all tidigare färg annars fäster inte pulvret ordentligt och när det sen smälter (den bakas i ugn) så rinner pulvret bort från dom delar som inte är metallrena dvs. inte blästrade.

Vid vanlig lackering, 2-komponents, så räcker det med att rugga upp ytan med sandpapper och slipa till den. Det behöver inte vara blästrat ned till ren metall.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
behövs väll inte men det är väll bra så du får bort all gammal färg och så? Sand ska du blästra med, glasblästring ger än färdigbehandlad yta som man igentligen inte sak måla över.

Sedan om du har tid och pengar borde du kanske fundera på att metalisera ramen och svingen, detta gör att färgen sitter riktigt mycket bättre.

glasblästring ger väl ingen färdig yta.. blir ju ganska grovt. :va



därimot oxid har jag hört ska funka för en fin yta..
nån som vet?
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
För att pulverlacka behöver du inte blästra. Bara rengör allt ordentligt med någon sorts avfettning!
ja eller gnussa ett isterband mot den.avfettning är fett du ska inte använda det.all gammal färg blästras bort för bästa resultat..är ramen pulverlackad sen förut fäster det på den men glasblästra för bästa resultat
-peter
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har sett några ramar där folk slarvat med blästringen innan dom pulverlackat.
Pulverlackeraren varnade i båda fallen att blästringen inte var helt hundraprocentig men båda ville fortsätta ändå.
Resultaten var inte snygga.
Nya pulverlacken var inte heltäckande utan hade runnit av/inte fäst på vissa ställen och exponerat det som fanns under.

Riktigt snyggt med gråa prickar och delar av skarvar på en svart ram. :huvet
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Ok! Vet inte hur jag fick ihop det i natt... Men jag tog det som att det var olackade delar... Fel av mig! På jobbet lackar vi iofs fälgar som är lackade utan att blästra dem innan, blir hur bra som helst. Där körs allt genom tvätt och tork innan så där försvinner alla fetter och oljor.... Får skylla lite på spriten....
 

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
.
Okej, av det jag fått fram nu är att jag ska blästra ramen iaf.

Men svingen då? Funderar även på att lackera gaffel tuberna, ska dom förbehandlas något innan pulverlack?

Mvh Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Okej, av det jag fått fram nu är att jag ska blästra ramen iaf.

Men svingen då? Funderar även på att lackera gaffel tuberna, ska dom förbehandlas något innan pulverlack?

Mvh Anders


Om du har en upp å ner gaffel så lär den inte passa i kronorna efter pulverlack ( bygger för mycket)

Ser heller inte speciellt bra ut på en gaffel med färg

Eloxera om i annan kulör kan man dock göra

Rätt mycke jobb bara , allt som inte är uluminium måste avlägsnas

Gammla eloxeringen " betas" bort ( fixar eloxeraren)

Sedan kan det vara lämpligt att rotera benet ( i svarven exempelvis) och köra med scotchduk

För att få en fin yta
 

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
.
Om du har en upp å ner gaffel så lär den inte passa i kronorna efter pulverlack ( bygger för mycket)

Ser heller inte speciellt bra ut på en gaffel med färg

Eloxera om i annan kulör kan man dock göra

Rätt mycke jobb bara , allt som inte är uluminium måste avlägsnas

Gammla eloxeringen " betas" bort ( fixar eloxeraren)

Sedan kan det vara lämpligt att rotera benet ( i svarven exempelvis) och köra med scotchduk

För att få en fin yta

Jo, jag har haft dom tanke gångarna själv ang att det bygger för mkt.
Då till en följd fråga då jag är ny inflyttad i sthlm :va
Finns det någon som fixar eloxering till vettiga priser?? Stora som små saker ska de klara av att ordna :)
 

Aspling

KHR
Gick med
15 May 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 690 sm!
glasblästring ger väl ingen färdig yta.. blir ju ganska grovt. :va



därimot oxid har jag hört ska funka för en fin yta..
nån som vet?

Jo, glasblästring ger en färdig yta :tungan och det blir inte alls grovt det blir väldigt fint när man glasblästrar :)

haha, lite segt svar tycker ja allt:)

Vad menar du med metalisera ramen och svingen?? :confused:


Man smälter ner en blandning av zink och någon annan metall över den ny blästrade ytan. Detta ger en mycket bättre hållbarhet och ökar livslängden radikalt.
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Alla lager mm bör du såklart också plocka ut.

Vet dock inte om du behöver ta ut övre och undre lagerbanor till styrlagret (dom som sitter hårt fast i röret), såg på ett annat forum en som pulverlackat som låtigt dom sitta kvar. Vet inte om det är nån risk dom ändrar form eller nått pga värmen.

Sen skruvar i alla gängade hål.

Sen skulle nog jag iaf blästrat sakerna. Med rätt blästermedel, akta aluminiumet. :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
öö jaha... Vill bara poängtera att pulverlack på blästrad metall håller hundra gånger bättre än vanlig lack. Sedan är det mörjligt att en "metallisering" gör det ytterligare bättre... men är det verkligen värt det? Låter som överkurs men kan ha fel. Allt jag lämnat in för pulverlack har bara varit blästrat allternativt legat i något gosigt bad som fått den gamla färgen att försvinna.

Hållt bra som tusan.

Ringde till lackaren och han sa att det är i första hand för skydd mot rost man metalliserar. dvs inte intressant vid rostfritt eller alu.

Jo, glasblästring ger en färdig yta :tungan och det blir inte alls grovt det blir väldigt fint när man glasblästrar :)

haha, lite segt svar tycker ja allt:)




Man smälter ner en blandning av zink och någon annan metall över den ny blästrade ytan. Detta ger en mycket bättre hållbarhet och ökar livslängden radikalt.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jasså?

Citerar från ett par målarjockar om pulverlacks tjocklek:

80 my alt anodiserade 20 my
skikttjocklek cirka 60 my

dvs inte mer än 0,1mm vilket ger 0,2mm

Som du ser varierade svaren men 0,2mm är riktigt tjockt. :mattias


:mattias pulver lack bygger 0,2mm vilket ger dig 0,4mm grövre omkrets
 

Aspling

KHR
Gick med
15 May 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 690 sm!
öö jaha... Vill bara poängtera att pulverlack på blästrad metall håller hundra gånger bättre än vanlig lack. Sedan är det mörjligt att en "metallisering" gör det ytterligare bättre... men är det verkligen värt det? Låter som överkurs men kan ha fel. Allt jag lämnat in för pulverlack har bara varit blästrat allternativt legat i något gosigt bad som fått den gamla färgen att försvinna.

Hållt bra som tusan.

Ringde till lackaren och han sa att det är i första hand för skydd mot rost man metalliserar. dvs inte intressant vid rostfritt eller alu.



Nee, de vet ja vell:tungan
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Määrkligt, har pulverlackat 3 ramar med svingar, mattade ner orginal pulverlack och lade ny uppå i annan kulör. Inga brister eller defekter. Att blästra av all gammal pulverlack är ett otyg...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Määrkligt, har pulverlackat 3 ramar med svingar, mattade ner orginal pulverlack och lade ny uppå i annan kulör. Inga brister eller defekter. Att blästra av all gammal pulverlack är ett otyg...

Det beror nog mest på att orginal lack inte är pulverlackat

Är dock väldigt nyfiken på vad tusan dom använder

Både ramar och motorblock med orginallack håller ju satans bra

Alla som försökt måla sina motorblock vet nog vad jag menar:D
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top