Blästring ventilkåpa

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
Fick ventilkåpan glasblästrad idag till en gammal Kawasaki men blästraren blästrade insidan med.. så min fråga är om det kan innebära problem? Ska naturligtvis rengöra den men menade att ytan blir sträv.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fick ventilkåpan glasblästrad idag till en gammal Kawasaki men blästraren blästrade insidan med.. så min fråga är om det kan innebära problem? Ska naturligtvis rengöra den men menade att ytan blir sträv.
Jag hade mest varit fundersam kring packningsytorna, om de också blev blästrade, om man ser till själva blästringens effekt, och att de ev skulle bli något otäta.

har också hört att det är en big nono att glasblästra motorkåpor då glasmediat tydligen kan sätta sig i metallen och sedan lösgöras efterhand och slipa sönder lager och lagerytor. Kan dock bara vara en skröna.

hade dock inte oroat mig för att insidan av kåpan är sträv, de ventilkåpor jag har haft av har varit bra sträva.

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
Jag hade mest varit fundersam kring packningsytorna, om de också blev blästrade, om man ser till själva blästringens effekt, och att de ev skulle bli något otäta.

har också hört att det är en big nono att glasblästra motorkåpor då glasmediat tydligen kan sätta sig i metallen och sedan lösgöras efterhand och slipa sönder lager och lagerytor. Kan dock bara vara en skröna.

hade dock inte oroat mig för att insidan av kåpan är sträv, de ventilkåpor jag har haft av har varit bra sträva.
Det var det med att glasmediet kan släppa som oroade mig. Speciellt som motorn är helrenoverad under vintern.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept