Blå rök efter hornade cylindrar ????

jungan

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX 1000
Hej

Är på gång att köpa en bagagnad MC, då jag provkörde tyckte
jag att cykeln rök ljusblått! Enligt säljaren i affären berodde detta
på att cylindrarna nyligen var hornade? Stämmer detta ??
Jag har aldrig hört talas om att en motor ryker blått efter en
horning!! Enligt säljaren skall detta försvinna efter inkörning.
Kan någon ge mig tips i ämnet??

Tackar på förhand.
//Jan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
den läcker uppenbarligen olja mellan kolvringarna. Slitytan anpassar sig ju så att det passar till cylindern och blir det blir tätare men om det ska blåryka eller ej är ju en annan sak. Kanske honade cylindenr utan att gå upp nåt på kolvdimensionen eller om hans ens har bytt kolvar?
 

jungan

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX 1000
philsson skrev:
den läcker uppenbarligen olja mellan kolvringarna. Slitytan anpassar sig ju så att det passar till cylindern och blir det blir tätare men om det ska blåryka eller ej är ju en annan sak. Kanske honade cylindenr utan att gå upp nåt på kolvdimensionen eller om hans ens har bytt kolvar?

Hej
Kan man kolla detta med ett kompressionsprov??
Man borde kunna se en sämre kompression om man inte gått upp i kolv-
storlek. Någon som vet??
//Jan
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Låter inte speciellt troligt,har man haft nere allt så man kunnat hona cylindrarna så hade man gissningsvis också bytt kolvringar.

Som PH säger kolvringarna, om det är "hela" tiden eller under belastning,är det vid start så är det ventiltätningarna som spökar.

Jag gissar på att det är en R1:a ?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jungan skrev:
Hej
Kan man kolla detta med ett kompressionsprov??
Man borde kunna se en sämre kompression om man inte gått upp i kolv-
storlek. Någon som vet??
//Jan
Absolut att det borde gå att kolla genom ett kompressionstest, se även till att kolla så det är samma värden på alla cylindrarna. Inte kul med en hoj som slukar olja. :gnissla
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
jungan skrev:
Hej
Kan man kolla detta med ett kompressionsprov??
Man borde kunna se en sämre kompression om man inte gått upp i kolv-
storlek. Någon som vet??
//Jan

du kan se om det är dåligt komp. Gör ett komp prov, sen häll i lite olja i varje cylinder. Ökar kompet så är det kolvringarna som är dåliga.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
På min gamla RGV 2t 250cc så var kompressionen högre med kall motor. Kan det vara så att det är olja som påsat sig kring ringarna? :va
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
jungan skrev:
Hej

Är på gång att köpa en bagagnad MC, då jag provkörde tyckte
jag att cykeln rök ljusblått! Enligt säljaren i affären berodde detta
på att cylindrarna nyligen var hornade? Stämmer detta ??
Jag har aldrig hört talas om att en motor ryker blått efter en
horning!! Enligt säljaren skall detta försvinna efter inkörning.
Kan någon ge mig tips i ämnet??

Tackar på förhand.
//Jan

Efter en honing av cylinder blir det små repor i cylinderväggen (kryssrepor om honingen utförts rätt) i dessa repor fastnar oljan lättare än på en helt slät cylindervägg samt att skrapringen (den nedre kolvringen på 4 takt) inte tätar helt vilket kan medföra en ökad oljeförbrukning och således oxå kanske lite blårök innan allt är inslitet igen.
 

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
Blackbird
MC-Gurra skrev:
Efter en honing av cylinder blir det små repor i cylinderväggen (kryssrepor om honingen utförts rätt) i dessa repor fastnar oljan lättare än på en helt slät cylindervägg samt att skrapringen (den nedre kolvringen på 4 takt) inte tätar helt vilket kan medföra en ökad oljeförbrukning och således oxå kanske lite blårök innan allt är inslitet igen.

Bull crap! Köp en annan hoj!
 

jungan

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX 1000
MC-Gurra skrev:
Efter en honing av cylinder blir det små repor i cylinderväggen (kryssrepor om honingen utförts rätt) i dessa repor fastnar oljan lättare än på en helt slät cylindervägg samt att skrapringen (den nedre kolvringen på 4 takt) inte tätar helt vilket kan medföra en ökad oljeförbrukning och således oxå kanske lite blårök innan allt är inslitet igen.
Hej MC Gurra

Enligt säljaren skall kolvringarna vara bytta, dock är kolvarna kvar.
Är detta normalt vid horning, att man använder gamla kolvar men
endast byter kolvringar??

//Jan

Långa farbron skrev:
Låter inte speciellt troligt,har man haft nere allt så man kunnat hona cylindrarna så hade man gissningsvis också bytt kolvringar.

Som PH säger kolvringarna, om det är "hela" tiden eller under belastning,är det vid start så är det ventiltätningarna som spökar.

Jag gissar på att det är en R1:a ?

Tjänare LF

Nej, det är en antikhoj, en CBX 78, ganska kul hoj med massor av
cylindrar. Kolvringarna skall vara bytta, ventilerna är också inslipade
(enligt säljaren), dock sitter gamla kolvar kvar. Är detta normalt,
att man använder gamla kolvar efter horning ?? Motorn ryker
något blått även då den är varmkörd. Jag själv reagerar mycket
negativt till just blårök, detta kanske är fel, är det som säljaren
säger -- det försvinner efter några mil ??

Hälsn.
//Janne
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
jungan skrev:
Hej MC Gurra

Enligt säljaren skall kolvringarna vara bytta, dock är kolvarna kvar.
Är detta normalt vid horning, att man använder gamla kolvar men
endast byter kolvringar??

//Jan



Tjänare LF

Nej, det är en antikhoj, en CBX 78, ganska kul hoj med massor av
cylindrar. Kolvringarna skall vara bytta, ventilerna är också inslipade
(enligt säljaren), dock sitter gamla kolvar kvar. Är detta normalt,
att man använder gamla kolvar efter horning ?? Motorn ryker
något blått även då den är varmkörd. Jag själv reagerar mycket
negativt till just blårök, detta kanske är fel, är det som säljaren
säger -- det försvinner efter några mil ??

Hälsn.
//Janne


Yes box. Kolvar är dyra


Jag skulle inte köpa hojen. Aldrig varit med om att en motor blårykt mer än vid första starten efter kolvringsbyte och honing


Kan du inte låna hojen över en dag? Brukar funka med bilar iaf...
Ryker den efter en heldags körning så är nåt vajsing
 
Last edited:

jungan

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX 1000
DJM skrev:
du kan se om det är dåligt komp. Gör ett komp prov, sen häll i lite olja i varje cylinder. Ökar kompet så är det kolvringarna som är dåliga.

Hej DJM

Tack för tipset, detta skall jag givetvis kolla!
Dock skall kolvringar vara bytta, ventiler inslipade, kan blåröken
bero på att man använder "gamla kolvar" efter horning?
Försämras kompet på grund av att dom gamla kolvarna används eller är
ringarna helt dominerande, dvs har man bara bytt kolvringarna skall
allt vara frid och fröjd??

Hälsn.
//Janne
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
jungan skrev:
Hej DJM

Tack för tipset, detta skall jag givetvis kolla!
Dock skall kolvringar vara bytta, ventiler inslipade, kan blåröken
bero på att man använder "gamla kolvar" efter horning?
Försämras kompet på grund av att dom gamla kolvarna används eller är
ringarna helt dominerande, dvs har man bara bytt kolvringarna skall
allt vara frid och fröjd??

Hälsn.
//Janne

Kompet blir bra även om man bara byter ringarna. Normalt sett byter man inte kolvarna i en orginalmotor, om den drar olja.

Ventiltätningarna eller dåligt utfört jobb....

edit: cbx är en charmig hoj :)

Har en i utställningsskick till salu...
 
Last edited:

jungan

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX 1000
Ljunghusen skrev:
Kompet blir bra även om man bara byter ringarna. Normalt sett byter man inte kolvarna i en orginalmotor, om den drar olja.

Ventiltätningarna eller dåligt utfört jobb....

edit: cbx är en charmig hoj :)

Har en i utställningsskick till salu...

OK, vad har du tänkt dig för pris??

78/79 ? färg? mil?

//Janne
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
jungan skrev:
OK, vad har du tänkt dig för pris??

78/79 ? färg? mil?

//Janne

-79, rödmetallic. 1200 mil (JA riktiga mil. Den har stått stilla i ett skjul sen 1980 eftersom ägaren dog). Helrenoverad, allt förutom motor, för 65 papp om jag inte minns fel. Orginalavgassystem
pris, tjao.. dyrt :)

Maila anton@ljunghusen-foto.com om det låter intressant
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
jungan skrev:
Hej

Är på gång att köpa en bagagnad MC, då jag provkörde tyckte
jag att cykeln rök ljusblått! Enligt säljaren i affären berodde detta
på att cylindrarna nyligen var hornade? Stämmer detta ??
Jag har aldrig hört talas om att en motor ryker blått efter en
horning!! Enligt säljaren skall detta försvinna efter inkörning.
Kan någon ge mig tips i ämnet??

Tackar på förhand.
//Jan
Hej jag har en ganska bra tiori varför den ryker blårök !
Det är troligt att dom fläxhonat cylindrarna använt gammla kolvarna
men satt di nya ringar.
Sen har dom kört in motorn med en mycket för fin olja om man gör det kan man få en så kallad glasning i cylindrarna och det medför olje rök samt oljeförbrukning. Om det är en glasning försvier inte den utan att motor demonteras och cylindrarna fläxhonas om :3freak
 

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat
philsson skrev:
På min gamla RGV 2t 250cc så var kompressionen högre med kall motor. Kan det vara så att det är olja som påsat sig kring ringarna? :va

Vid kallstart så blir kolvarna varmare snabbare än cylindern
och när metaller blir varma sväller dom och man har högre kompression
innan cylindrarna blivit varma än efter.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Farmarn skrev:
Vid kallstart så blir kolvarna varmare snabbare än cylindern
och när metaller blir varma sväller dom och man har högre kompression
innan cylindrarna blivit varma än efter.
tanken slog mig eftersom kolvarna är i aluminium men jag undrar lite över om oljan inte spelar in något i spelet?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top