Blårök Utav H-vete!

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Har bytt olja i min Yamaha TT600R, egentlig årgång 2001 enligt konstens alla regler. Tömt ur tråget, skruvat loss slangen bredvid urtappningsskruven och låtit allt rinna ur. Därefter bytt filter och fyllt upp ca 3,5 liter. Startat (ingen blårök), låtit gå varm och kollat oljan. Blev lite över MAX på stickan i oljetanken, så jag sög ur ett par dl. Nu har jag startat ett par gånger efter det och oljenivån ligger efter en stund på MAXnivån. MEN; förrän motorn blir varm blåryker det GRYMT! När den är varm verkar allt normalt. Tips, please??

lmfmats
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
du kollar väl inte oljenivån med motorn igång ???
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Vet inte vad som var i innan (nyinköpt hoj) men jag använder Valvoline minerolja 10W-40. Skall ju vara nyhonad cylinder och ny kolv i hojen, så man blir ju lite fundersam...
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Låter som om ventiltätningarna släpper igenom när den står still, sen när den körs så förbränns oljan fortare än vad den kommer in.
Drar den olja med eller?
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Vet inte om den drar olja, har ju bara kört nån kilometer, men om jag låter den gå varm, stannar, stå några minuter och kickar igång igen är det ingen rök.

Vet nån om det finns det nån backventil mellan oljetanken och motorn som eventuellt kan läcka?
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
OM det är ny kolv i så är det säkert nya ringar oxå. De behöver "slipas in" i den ny honade cylindern innan de tätar 100%. Ett sätt att köra in dom är att låta motorn jobba med högt cylindertryck och högt under tryck, fast inte med högt effekt uttag.

/J
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Men ändå; det skulle väl bolma lite hela tiden om det vore läckage pga att grejerna inte är inkörda, eller hur? Nu ryker det så att grannarna kommer ut och ropar åt mig när hojen är kall, men när den varmnar är det alltså helt rykfritt...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte vad som var i innan (nyinköpt hoj) men jag använder Valvoline minerolja 10W-40. Skall ju vara nyhonad cylinder och ny kolv i hojen, så man blir ju lite fundersam...

Rök den före oljebytet?
Du har inte hällt i för mycket olja? Om så sker på en torrsumpmaskin så kan det bli så att oljepumpen inte klarar av att hålla vevhuset/sumpen läns. Då bolmar det pga av att veven sloshar runt i olja. Ska det inte vara 2.7 liter i de där?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vet inte vad som var i innan (nyinköpt hoj) men jag använder Valvoline minerolja 10W-40. Skall ju vara nyhonad cylinder och ny kolv i hojen, så man blir ju lite fundersam...
Ny kolv och honad cylinder innbebär att motorn behöver några mil
innan den är inkörd. Kan kanske vara orsak till att den ryker.
Om det finns oljetank som du säger så kanke oljenivån ska kollas
med motor igång?
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Blir inte klok på hur mycket olja det egentligen ska vara i motorn.

Data ur TTRE -04 handbok:
Periodical change: 2,5 liter including oil filter, total amount 3,0 l (dry engine)

Data ur TTR -98 handbok:
Periodical change: 2,8 liter including oil filter, total amount 3,3 l (dry engine)

När jag böt oljan fyllde jag 2,8 liter först, men fick ingen oljenivå i tittglaset på oljetanken. Fyllde på tills nivån kom upp på MAX på stickan (totalt ca 3,5l) och sög därefter ur ca 2 dl, summa 3,3l. Detta är ju mer än de specade 2,8 litrarna, men oljenivån på korrekt mätning med stickan visar på rätt nivå nu (MAX). Och ryker så man skäms...

Enligt vad jag förstår har elstartversionen (E) 3 dl mindre olja än kickstartversionen. Och nej, den rykte inte innan oljebyte, men då kom oljenivån inte ens upp till MIN på stickan! (Mätte så här; varmkörning, stanna motorn, hojen rak, skruva ur stickan, torka av, skruva i igen = stickan torr) Detta tolkade jag som att det var för lite olja i den innan byte.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir inte klok på hur mycket olja det egentligen ska vara i motorn.

Data ur TTRE -04 handbok:
Periodical change: 2,5 liter including oil filter, total amount 3,0 l (dry engine)

Data ur TTR -98 handbok:
Periodical change: 2,8 liter including oil filter, total amount 3,3 l (dry engine)

När jag böt oljan fyllde jag 2,8 liter först, men fick ingen oljenivå i tittglaset på oljetanken. Fyllde på tills nivån kom upp på MAX på stickan (totalt ca 3,5l) och sög därefter ur ca 2 dl, summa 3,3l. Detta är ju mer än de specade 2,8 litrarna, men oljenivån på korrekt mätning med stickan visar på rätt nivå nu (MAX). Och ryker så man skäms...

Enligt vad jag förstår har elstartversionen (E) 3 dl mindre olja än kickstartversionen. Och nej, den rykte inte innan oljebyte, men då kom oljenivån inte ens upp till MIN på stickan! (Mätte så här; varmkörning, stanna motorn, hojen rak, skruva ur stickan, torka av, skruva i igen = stickan torr) Detta tolkade jag som att det var för lite olja i den innan byte.

Du verkar ju vara införstådd i hur en torrsumpare funkar iaf. Hela grejen är som sagt att man måste köra motorn en stund så att motorn hunnit länsa ur oljan ur vevhuset och pumpat upp den i tanken. Justerar man oljenivån i oljetanken med olja kvar i vevhuset så blir det totalt sett för mycket olja i motorn. Olika motorer tar olika lång tid på sig att köra upp all olja till oljetanken. Om man av ngn anledning har tex ett veck på returledningen så blir det samma problem: Olja samlas i vevhuset och motorn ryker.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
För att vara säker på hur mycket olja jag verkligen har i motorn efter oljebyte tänker jag tappa den på olja och fylla i exakt 2,7l (utan filterbyte) på nytt. Låter kanske overkill, men de facto kärvar kicken och för ett konstigt missljud då motorn går nu också, så är det inget utanpåliggande med dekompen, så måste jag in i maskin och kolla i alla fall.. suck...
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Tappade ur oljan nu och mätte volymen; 3.3 liter utan att ta bort filtret. Ska man tro att 2,7 liter är korrekt volym måste man väl dra slutsatsen att jag fyllt en halvliter för mycket... Vad man kan tillägga är att ljan jag tappade ur nu var sketasvart trots att den endast snurrat totalt kanske 20 minuter i motorn. Kommentarer på det, nån?
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Har nu tappat ur oljan igen och fyllt EXAKT 2,7 liter ny olja (15W-50 halvsyntet denna gång). Ingen blårök nu (åtminstone inget jag kunde se i gatljuset) men inte fasen syns heller nån oljenivå i fönstret på oljetanken! Har ju en känsla av nåt inte står rätt till... Inget veck på returslangen och oljefiltret i tanken putsat.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
På torrsumps-system kollar man som regel oljenivån med motorn igång, det kan inte vara så enkelt att du slagit av motorn och en del olja hunnit rinna tillbaka?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Har nu tappat ur oljan igen och fyllt EXAKT 2,7 liter ny olja (15W-50 halvsyntet denna gång). Ingen blårök nu (åtminstone inget jag kunde se i gatljuset) men inte fasen syns heller nån oljenivå i fönstret på oljetanken! Har ju en känsla av nåt inte står rätt till... Inget veck på returslangen och oljefiltret i tanken putsat.

Om du byter olja OCH filter så är det 3,3liter olja som gäller. Tro mig, jag har testat att fylla både för mycket och för lite....
Börja med tre liter direkt och toppa upp resten efter att du haft igång den en stund. En viktig detalj för att få igång cirkulationen odentligt i början när du byter olja är att lossa skruven som sitter i ovankant på oljefilterlocket så oljan kan tränga ut luften ur motorn.
Pumpen suger ner oljan och trycker upp den med en jäkla fart. En kickning med returslangen lös skulle resultera i runt en deciliter på golvet. Det kan vara bra att veta. -Fråga inte hur jag vet:D

Att du skulle ha väck på de väldigt tjocka stålspunna slangarna låter för mig totalt omöjligt på grund av slangtypen och deras dragning.

Jag tror problemet är detta: Du har antingen fyllt i massor av olja eller fått luftfickor i lådan så att oljan inte har fått tillräckligt med plats varpå vevhuskompressionen (som är hög med nya ringar) har tryckt upp onormalt mycket oljedimma i slangen till luftburken varpå förgasarna sedan har sugit i sig oljedimman och förbränt den=RÖK!

Testa at demontera slangen för vevhusventilationen. (Lossa inte slangen från luftburken - det är jobbigt att komma åt!) Då får du svart på vitt om det är onormalt mycket oljedimma som trycks upp i luftburken.
Slangen sitter på vänster sida i bak kant på cylinderfoten precis nedanför kamkedjespännaren och innanför kopplingsvajern.
När du lossat den så sätt dit en annan slang så du inte sölar ner hela motorn om det trycks upp olja där.

En mindre skojig orsak det skulle kunna vara är felvända kolvringar men det tar vi senare om vi inte hittar lösningen genom ovan.
 
Last edited:

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Tack Got Torque? för den utförliga förklaringen/funderingen! Har nu fyllt ytterligare 2 dl och ligger alltså nu på 2,9 liter (fortfarande utan filterbyte). Nu beter sig allt tämligen normalt; ingen blårök och oljenivån strax över MIN nivån på oljestickan. Tror jag fyller upp lite i gången nu och kommer säkert att hamna en bit över 3 liter förrän jag når MAX på stickan. Hursomhaver är det ju lite lurigt att det faktiskt är 3,3 liter som gäller vid filterbyte, även om manualen säger 2,8 liter...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tack Got Torque? för den utförliga förklaringen/funderingen! Har nu fyllt ytterligare 2 dl och ligger alltså nu på 2,9 liter (fortfarande utan filterbyte). Nu beter sig allt tämligen normalt; ingen blårök och oljenivån strax över MIN nivån på oljestickan. Tror jag fyller upp lite i gången nu och kommer säkert att hamna en bit över 3 liter förrän jag når MAX på stickan. Hursomhaver är det ju lite lurigt att det faktiskt är 3,3 liter som gäller vid filterbyte, även om manualen säger 2,8 liter...

Kul att ens kunskap kommer till bytta ibland:tummenupp
Det kanske rent av är ett tryckfel eller en ändring då min -99 manual säger 2,7utan och 3,3med filter. Min verkstadsmanual till 600RE -04 säger också 2,7/3,3 om jagh minns rätt. Oavsett så brukar jag inte bry mig så mycket då jag vet att det går i exakt 3.3liter i min motor med filterbyte, -om jag tömmer den ordentligt och låter den "droppa färdigt" när den är varm.
Jag har testat flera gånger och just 3.3 verkar vara optimalt för att få toppat på stickan utan att det jäser över någonstans.

Blir det bekymmer med snurran din ändå så får du gärna hojta till.
Ryker den när den är kall så är det ju ett tecken på för stort kolvspel och/eller överdrivna ringgap. Båda orsakerna kan ge den effekten då dem börjar täta när dem svällt med värmen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top