Blårök Utav H-vete!

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Tack för all hjälp! Har nu fyllt 3,2 liter totalt och ligger lite under MAX på stickan. Ingen blårök längre och man måste ju dra slutsatsen att det nog går i 3,3 liter i en TTR av nyare modell inklusive filterbyte och ordentlig "urrinning"!
Tror att mina problem jag hade innan kan ha varit luftfickor som spökade, då jag ju faktiskt inte öppnade den lilla skruven ovan på oljefilterhuset innan...
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tack för all hjälp! Har nu fyllt 3,2 liter totalt och ligger lite under MAX på stickan. Ingen blårök längre och man måste ju dra slutsatsen att det nog går i 3,3 liter i en TTR av nyare modell inklusive filterbyte och ordentlig "urrinning"!
Tror att mina problem jag hade innan kan ha varit luftfickor som spökade, då jag ju faktiskt inte öppnade den lilla skruven ovan på oljefilterhuset innan...

Skönt att höra att problemen är ur världen nu:tummenupp
Angående oljemängden så tror jag inte din motor far illa om du så skulle åka omkring med 3liter jämnt.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ryker den när den är kall så är det ju ett tecken på för stort kolvspel och/eller överdrivna ringgap. Båda orsakerna kan ge den effekten då dem börjar täta när dem svällt med värmen.

Gäller detta hojar rent generellt? Har nämligen ett liknande problem.

Har en Hornet 900 '02 med nymonterad PCIII + K&N-filter som precis bänkats. Oljan samt oljefiltret bytes i slutet på vintern. Kördes dock inte direkt efteråt pga årstiden men har iaf inte märkt detta problem förrän nyligen.

fick höra att min hoj blåryker/bränner olja av snubben som nyligen bänkade den. Nu har jag inte hunnit tokanalysera hojen och blårykandet men jag ser att det gör det som mest när jag startar hojen samt gasar på (stillastående). Den blåryker inget bara på tomgången.

killen sa att det kan bero på att luft tar sig in i motorrummet vilket leder till att det kan komma olja in i luftfiltret MEN även att det kan vara kolvringarna som inte tätar, men då borde det väl beröra prestandan och hur motorn går rätt märkvärt väl? För den går ju som vanligt tycker jag.

Och det där med luft i motorn vilket leder till olja i filtret har jag ingen aning om hur eller var jag kollar efter fel! Eller ja, kan ju kolla luftfiltret men det har jag inte hunnit, tänker mer på vart luften isf kommer in.

Förra säsongen på en mc-resa så började hojen låta aningens mer mitt under åkandet, det var iaf så jag uppfattade det, speciellt vid motorbromsning, kan det ha något med saken att göra (luftgrejen)? För när de monterade någon luftslang fel på min förra hoj efter en dynojetning så lät den jävligt mycket, när den väl satt rätt lät den lite mindre. Vet inte om det har någon relevans eller liknelse i det här fallet.

Tänker på om det har lossnat någon hemlig liten slangjävel nånstans, om det är såpass enkelt?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top