Blårök

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag tror på vevhusventen. Det kan sitta någon typ av flamfälla eller liknande som oljan hamnar i, därför ryker den inte riktigt på en gång utan efter en stund.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Sluta spekulera i allt onödigt skit som tror kan vara felet....... det finns bara ett fel om den ryker mer när hojjen är varm och det är LÄS NOGA NU: VENTILTÄTNINGAR OCH EV SLITNA VENTILSTYRNINGAR, PUNGT.

Lycka till
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sluta spekulera i allt onödigt skit som tror kan vara felet....... det finns bara ett fel om den ryker mer när hojjen är varm och det är LÄS NOGA NU: VENTILTÄTNINGAR OCH EV SLITNA VENTILSTYRNINGAR, PUNGT.

Lycka till

Eftersom det började efter att hojen blivit påbackad skulle jag inte vara så tvärsäker. I min värld iallafall.
 

mickelin

Guest
Rykte den innan verkstaden fick den efter påbackningen? Om inte så låter det som strul efter ventilspelsmeck. Rykte den direkt efter påbackningen så lär det bero på olja som kommit in i ventilhuset och kanske upp i luftburken. Oljemängden den drar nu är relevant. Det stod att den drar mer olja nu än innan. Har du kollat det eller bara konstaterat att det är dåligt med olja? Fyllt på och kört en sväng efter att du kollat för att sedan kolla igen?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vem har servat den? Förhoppningsvis någon som vet att det är torrsump, annars kanske det bara är ett klantigt oljebyte med för mycket olja i maskin som resultat. Därav röken.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som PW säger ovanför, hojen har torrsump.

appx skrev:
bågen drar MYCKET olja
Hur kollar du oljan ?
Ifall du startar upp den, kör den varm, med motorn igång (eller direkt efter att du stäng av den) kollar på oljeslangen/nivåslangen (antar att oljenivån på Millen kollas ungefär likadant som på min Tuono) så kommer det ju se ut som att hojen är tom på olja. Dvs. det syns ingen olja alls i nivåslangen.
Det är därför att det är torrsumpsmörjning på denna motor. Fyller du nu på olja så att oljenivån syns så blir det för mycket.

Är det för mycket olja i motorn så kommer den trycka in överflöd i luftburken och den sugs sedemera in i motorn.
Du tror därav att den drar mycket olja samt att det blir en massa blårök.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top