Blåsigt i högfart

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Har nu kört mc runt 600 mil sedan jag tog kortet förra året. Upplever att jag blir bättre och bättre, vågar lägga ner och motstyra mer och mer vilket är roligt.

Det som är mindre roligt är större öppna vägar där det kan blåsa ordentligt. Nu har jag ingen hoj med kåpor att gömma mig bakom men det som är mest "skrämmande" är sidovindar eller "kastvindar" som kan komma från sidan. Känner att hojen är stabil egentligen men det är jag (kroppen) som dras från sida till sida eller så suger det tag i hjälmen vilket är lite läskigt. Har märkt att "lägga" sig mer på tanken tar bort en del vind, vanligtvis på motorväg hukar jag mig lite för att undvika vind men det kommer ibland lite skrämmande vind från sidan. Märker också att det är turbullens bakom lastbilar och ibland bredvid.

Vad är de bästa tipsen? Skaffa fet hoj med kåpor eller bara att vänja sig? Att skaffa annan hoj går bort i nuläget då den är skitrolig på kurvig väg och lagom smidig i stan. Finns det tips och knep från er mer erfarna? När man tog kortet låg man ju inte direkt och matade motorväg i 130 mil efter mil. Okej, vet att det finns roligare väg än motorväg men ibland har man bråttom hem och tar närmsta snabbaste vägen hem.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
"Vad är de bästa tipsen? Skaffa fet hoj med kåpor " blir bara ännu mer känsligt för sidvindarna.

Har inget tips men man vänjer med tiden och inser att kastvindarna inte är så farliga...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sidovindar, kastvindar och turbulens från stora fordon blir inte bättre av heltäckande kåpor. Helkåpor är bäst mot den vanliga fartvinden rakt framifrån. En tyngre hoj kan vara lite bättre i och med att den kan bli stabilare vid motorvägskörning (beroende på en par andra parametrar också), fast den bli antagligen inte lika underhållande som din nuvarande när det svänger.

Bästa tipsen är väl att du får vänja dig. Och försöka undvika vissa situationer. Som när det gäller lastbilar t.ex. Ligg inte för nära bakom, utan kör om eller håll ordentligt avstånd. Möter du en lastbil och kan misstänka att du kommer att påverkas av vinddraget kommer det att kännas mindre om du i alla fall är förberedd på det och inte sitter och blir överraskad (och sitt inte och spänn dig i onödan). Dessutom så påverkas nog inte hojens stabilitet lika mycket som det kanske kan kännas, om du inte tillåter den att göra det.

Jag har kört hoj ett tag och den värsta vindsituationen jag stött på på senare år var Stora Bältbron i Danmark (lastbilar etc tänker jag knappt på). Kraftig sidovind som man fick luta sig lite emot hela tiden, och vid pylonerna blev det lite lä samtidigt som broskarvarna av metall var där vilket kändes lite extra spännande. Det var svettigt på riktigt. Efter bron sa jag till honom jag reste med att om det skulle blåsa lika jävlig sidvind vid Öresundsbron så skulle jag ta färja över sundet istället. Som tur var så var inte vinden lika intensiv där och vindriktningen var lite annorlunda.

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Har inget tips men man vänjer med tiden och inser att kastvindarna inte är så farliga...
Misstänkte det. I och med att hojen känns "stabil" så kan det ju inte vara så farlig, bara att hänga kvar på den och gasa...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Som alltid: Förankra dig med knäna och slappna av i armarna så påverkas hojen mindre av att du rör dig lite i vinden.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Visst är det läskigt men det känns nog värre än vad det egentligen är. Du kan kompensera en del genom att flytta kroppen i sidled och därmed parera vinden. Och faktiskt försöka förutse turbulens t. ex när du blåser förbi en långtradare eller helt enkelt anpassa farten. Mig veterligen har ingen blåst av sin motorcykel pga vind, förutom i Ryssland förstås, där kan vad som helst hända i trafiken :va

vviktid001

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
2005 ktm 660 smc
köp dig en retta med crossplane motor.
den e lika stabil på vägen i sidovind i 300kmh som din strett triple e i 50kmh .

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Jag har inte många mil att skryta med, men vad jag redan märkt är att det blev stabilare när jag slappnade av med överkroppen och nöp åt kring tanken med benen. Lite mer hukande körställning hjälpte också till lite grann och hålla avstånd till stora fordon.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det jämn sidovind kan man slänga ut knät på den sida vinden kommer ifrån för att få lite bättre stabilitet.
Men då skall det blåsa rätt hårt och man skall köra ganska fort för att det skall hjälpa.

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Min först upplevelse med detta var när jag köpte hojen, ett par dagar efter jag tog kortet. Tog tåget till GBG och köpte hojen där och körde till stockholm. Hade aldrig upplevt detta med sidovindar och kastvindar. Tror jag låg i 90-100 hela vägen. Dels så skulle den köras in men också för att det blåste jäkla mycket på vissa ställen.

Idag körde jag hem till Stockholm från Rimforsa via Linköping i dåligt väder. Regnade halva biten annars hade det blivit småvägar hem vilket jag åkte dit på. Hemlängtan gjorde att jag brände på i 130 hela vägen och har nu tränat nackmusklerna då det var sidovind och kastvindar hela vägen. Ryggsäcken kanske inte hjälpte till heller. De sista 15 milen började jag strunta i vinden, eller rättare sagt nojja mig över den, hemlängtan och jag helt enkelt orkade inte bry mig lika mycket. Naturligtvis höll jag avstånd från mötande lastbilar och körde om de lastbilar jag kom i kapp ganska snabbt.

Funderade under resan om kåpor skulle hjälpa. Men det gör det tydligen inte, i alla fall inte mot sidovindar. Nästan lite skönt att veta och att även erfarna upplever dessa sidovindar.

Mitt egna tips är då att "pick your days" och kör mindre vägar i bra väder där det inte är en ständig fart i 130+. Ska helt klart ta ett par till hojdagar med bara körning som jag gjorde igår på lite mindre vägar och köra runt 30 mil på en dag och fika lite här och där.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
+1 på det Josef och ThompaB skriver.

Motorcykeln är stabil i de farterna tack vare gyroeffekterna i hjul och motor. Om du nyper fast dig i motorcykeln med benen är du förankrad i motorcykeln. Om överkroppen blåser omkring påverkar inte motorcykeln nämnvärt så länge du inte sitter och håller fast dig i styret så det vrids när överkroppen rör sig, därför skall du ha ett avslappnad grepp och avslappnade armar.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du lär dig var de kommer, bara o mata mil. Jag brukar göra som ovan, samt, vet jag att det kommer en rackare med lite tryck i, ge gas, det rätar upp hojen.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Det är väl en del av charmen med motorcyklism, precis som rullgrus och håliga jävla vägar. Hade inte hindrena funnits så hade de nog blivit rätt trökigt eller så hade man kört å 250 blås ständigt. :cool:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
jag tycker sidvindar är kul :p

Turbulens från lastbilar och volvos är värre när det sliter som fan i hjälmen.

Raderad medlem 51742

Guest
Upplevde också byig sidvind som väldigt jobbig i början, men nu tänker jag knappt på det. Inser att det har att göra med bl.a. sittposition som flera varit inne på - att förankra sig med nederkroppen och vara avslappnad i överkroppen m.m.

Gick en-SMC kurs i slutet av förra säsongen och en kurvkurs i alperna i våras. Efter detta + en väldans massa mil känner jag mig helt plötsligt betydligt mer avslappnad och att det är jag som styr hojen och inte tvärtom. Vare sig det gäller kastvindar, grus eller skador på vägen är det inte längre något som omedvetet får mig att stelna till och förvärra problemet utan det blir mer att jag noterar det, anpassa mig till det och fortsätter att avslappnat köra dit jag ska.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Vänjer dej, slappna av o sluta tänk på det. Såvida det inte är riktigt starka då bör man ju vara lite beredd.
Själv gillar jag vind, charmigt på nått sätt. Stormvarningar(sverige):kär

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Mitt egna tips är då att "pick your days" och kör mindre vägar i bra väder där det inte är en ständig fart i 130+. Ska helt klart ta ett par till hojdagar med bara körning som jag gjorde igår på lite mindre vägar och köra runt 30 mil på en dag och fika lite här och där.

Varför inte gå med i SMC och boka in dig på en BKK-kurs och lär känna både dig själv och hojen? Kunskap och erfarenhet bygger säkra motorcyklister.
Boka indig här: http://www.svmc.se/school/

Efter så lite som en kurs (av fyra) kommer du att känna dig mycket säkrare och hantera din trevliga mc på ett stabilt och säkrare sätt. (Du får dessutom mycket roligare körning framöver) *bonus*.

Välkommen till Skånes kurser på Ring Knutstorp om du vill ha lite kontinental körning! :)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En tyngre hoj kan vara lite bättre i och med att den kan bli stabilare vid motorvägskörning (beroende på en par andra parametrar också), fast den bli antagligen inte lika underhållande som din nuvarande när det svänger.

köp dig en retta med crossplane motor.
den e lika stabil på vägen i sidovind i 300kmh som din strett triple e i 50kmh .
I rest my case :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som tidigare sagts misstänker jag att du håller för hårt i styret, utan istället behöver förankra dig med ben istället. (Egentligen är inte förankringen det som behövs, utan bara att man slappnar av i överkropp.)
Kör själv en kåpad hoj, och har inte tokjävlamycket erfarenhet av bombning med naket, men kört en väldig massa i allsköns väderlekar, däribland halv storm, och litar man på hojen funkar det bra. Gör man det inte blir det ett fasligt slit att köra i blåst.
Så, lite mer mil, fundera över sittställning, känn efter om du är spänd i armar/axlar och ha det mysigt på hojen. :D
SMC-kurser är alltid skoj, så det tycker jag du ska testa på oavsett. ;)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tycker fortfarande att kåphojen är att föredra även om den kan vara ett stort vindfång när det blåser sidledes.Kruxet är att låta hojen få leva sitt eget liv i denna vind och inte kämpa emot hela tiden som förare på dess uppträdande.Du bestämmer vart ni styr men hojen bestämmer hur det sker.Många blir uppenbart livrädda och håller krampaktigt i styret som om sista stunden var kommen.Men prova på någon gång att slappna av och verkligen känna efter hur din mc reagerar och uppför sig på vägen så lär du dig tillsammans med denna hoj att den kommer inte att gå omkull för att du lägger ner den i kurvor och blåst.Rädslan sätter många gånger igång starka obehagskänslor på detta område.Som sagt, sitt bestämt på hojen utan att klamra dig fast som ett litet skrämt barn.Låt hojen rulla som den gör även om det rycker och drar.Den går inte omkull eller i diket så länge ni är överens. :crash

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!