Blåsigt i högfart

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Har testat en knixk kurs med SMC vilket var roligt och gav mer smak. Kör lite mer avslappnat och bryr mig faktiskt inte om vind längre förutom att jag oftast kör med en hjälm som har skärm som suger tag i högre farter (+130), funkar att köra i 170 också men ganska obekvämt längre sträckor men bra träning för nacken.

Tack för era råd!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har testat en knixk kurs med SMC vilket var roligt och gav mer smak. Kör lite mer avslappnat och bryr mig faktiskt inte om vind längre förutom att jag oftast kör med en hjälm som har skärm som suger tag i högre farter (+130), funkar att köra i 170 också men ganska obekvämt längre sträckor men bra träning för nacken.

Tack för era råd!

Grattis, nu har du upptäckt ännu ett ekonomiskt svart hål med hojhobbyn. :banana :tummenupp
Men skönt att vind inte bekymrar dig så mycket längre.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är i mångt och mycket en vanesak.
Som nybörjare så hänger man lite mer i styret och då kommer kastvinden från sidan att trycka dig åt sidan vilket gör att du drar lite i styret vilket gör att du förflyttar dig i sidled.
När du blir mer van så kommer du att i högre grad förankra dig i sadeln istället vilket gör att du drar mindre i styret och då blir förflyttningarna mindre. Dom försvinner inte helt men dom blir betydligt mindre när du slutar dra i styret. Det lilla som blir kvar lär man sig parera och hantera.

Kåpor eller kåplöst gör inte någon stor skillnad för det.

Rent generellt så kommer man inte ifrån att på en hoj så är man utsatt för det faktum att vind har en viss påverkan. Man kan bara lära sig sitta så att den får minimal påverkan.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Sitt med lätt böjda armar och håll bara löst i styret.
Vad har du för kläder på dig när du kör ? bylsiga kläder, huvtröja eller skinnställ? -det gör skillnad.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Som nämnt innan, liten blipp på gasen exakt när vinden träffar.

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Sitt med lätt böjda armar och håll bara löst i styret.
Vad har du för kläder på dig när du kör ? bylsiga kläder, huvtröja eller skinnställ? -det gör skillnad.
Jeans, huvtröja och hjälm med skärm. Antar att det inte hjälper men som sagt det går bättre nu. Bränner motorväg varje måndag till Uppsala och ligger då i 150 och det är ganska lugnt.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skaffa ett skinnställ, -det är grymt mycket skönare att åka i :banana
( och hjälm utan skärm)

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Kör mer i blåsiga situationer så kommer du vänja dig. Nästa säsong kommer du älska byig sidvind, nyräfflad asfalt etc som gör körningen mindre monoton. Jag har kört en hel del i mycket kraftig vind i bl.a. i nordnorge men har aldrig upplevt att hojen förflyttat sig i sidled nämnvärt så jag antar att det är en vanesak. Däremot måste man ju luta hojen mot vinden när det blåser kraftigt. Det är en speciell känsla att ta kurvor utan att lägga ner hojen för att man håller emot vinden.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!