Blåst av köpare på sporthoj

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Har en kompis som jag lånade 2 eller 3 tusen av för länge sen. Hadde dratt ut på tiden och jag sa du får dina pengar på måndag. Han sa då; Mattias pay or don't pay och nått om att det säger nått om mig vad jag väljer att göra och att det var viktigare än pengarna.

Jaha. Fick han sina pengar sen eller är du en bakdel?

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Ja den där dj...n "turbobiker44" rökte mej på 1600 pix 2008 å då vardet Mogens som svarade :( under ett annat nic minns inte va han kallades

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har en kompis som jag lånade 2 eller 3 tusen av för länge sen. Hadde dratt ut på tiden och jag sa du får dina pengar på måndag. Han sa då; Mattias pay or don't pay och nått om att det säger nått om mig vad jag väljer att göra och att det var viktigare än pengarna.

grym story!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Följande tveksamhet uppstår: Om du begär förskottsbetalning, kommer ingen att handla.
Bussgodsefterkrav, är ju ett skydd för säljaren, men inte för köparen. Dvs köparen kan ju lika gärna sätta in pengarna direkt på säljarens konto och då kan man skicka med en billigare tjänst.

Bussgods tar inget ansvar för att den som hämtar ut paketet får avsedd pryl, bara att de lämnar ut ett paket mot betalning samt ser till så att säljaren får pengar.

Det jag menar är att hur man än gör vid distansaffär är det alltid någon part som tar risken..

Jag har inte haft några större problem med att sälja grejer trots ett notoriskt krav på förskottsbetalning eller Bussgods Efterkrav. Men precis som du säger, alla affärer är i slutändan ren marknadsekonomi. Hur desperat är köparen respektive säljaren. Jag dukar inte under om jag inte lyckas sälja de grejer jag har på annons och jag har inte heller tid att jaga uteblivna betalningar. Därför väljer JAG detta sätt. Om det inte passar en potentiell köpare - fine, handla av någon annan.

Har använt bussgods själv med postförskott men det jobbiga då är att de inte alltid hämtar ut :huvet

Har inte inträffat för mig (än), men om det inträffar så kommer jag inte att tveka att lägga ut namn och fullständiga kontaktuppgifter på den person som gör så.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

När det gäller nära vänner så håller jag med honom. Men när det gäller okända personer på sporthoj så tycker jag inte den kunskapen är värd ett par tusen. Men om en nära vän säljer sin vänskap för ett par tusen så vill jag nog säga att det var värt den ringa summan för att få veta att det inte var en riktig vän.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När det gäller nära vänner så håller jag med honom. Men när det gäller okända personer på sporthoj så tycker jag inte den kunskapen är värd ett par tusen. Men om en nära vän säljer sin vänskap för ett par tusen så vill jag nog säga att det var värt den ringa summan för att få veta att det inte var en riktig vän.

I princip, ja. Mest handlar det om ett beteende, prioriteringsordning och allmän hyfs. Lånat ut pengar jag vet jag aldrig får tillbaka och var ok med det redan när jag bestämde mig för att låna ut. Retrospektivt anser jag att det var rätt beslut.

Är f n duktigt besviken på en polare som jag hade förväntat mig betydligt bättre av. Små summor, en hel del uppoffring från min sida och fullständig nonchalans från den andres. Sätter jag ner foten lär det kosta mer socialt sett. Där står man med Svarte Petter och blir bov hur man än gör. Nåväl jag brukar inte avstå att göra vad jag anser rätt i såna lägen. Här är dock frågan hur många som får sin relation till mig skadad om jag uppfostrar denne 28-åring på det sätt jag tycker krävs.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...