Blåtand i hjälm tråden..

TelefonicaMovie

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR Telefonica Movistar
Just det.... scalarider... Det är den som följer med Rider2 (GPS).
Så ditt betyg av scalarider är alltså bra !?

Hur länge räcker batterierna?

Rider 2 vet jeg ikke hva er, men har bare fått sjekket det ut 3-4 turer. Scala Rider Teamset heter det, står at det er 7 timer tale tid og opptil 1 uke standby. Dama hører meg bra, men jeg sliter litt med å høre henne da min hjelm bråker endel, og jeg enda ikke har fått plassert høyttalerene med borrelås perfekt i hjelmen. Har hull i innerforet ved øret så får ikke plassert det nøyaktig der de skal... Ellers er jeg fornøyd, og skal bli spennende og se hvor lang avstand vi kan snakke over når jeg lar en kompis låne del 2.:)

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Rider 2 vet jeg ikke hva er, men har bare fått sjekket det ut 3-4 turer. Scala Rider Teamset heter det, står at det er 7 timer tale tid og opptil 1 uke standby. Dama hører meg bra, men jeg sliter litt med å høre henne da min hjelm bråker endel, og jeg enda ikke har fått plassert høyttalerene med borrelås perfekt i hjelmen. Har hull i innerforet ved øret så får ikke plassert det nøyaktig der de skal... Ellers er jeg fornøyd, og skal bli spennende og se hvor lang avstand vi kan snakke over når jeg lar en kompis låne del 2.:)

Rider 2 är alltså en GPS. TomTom Rider v2. Avsedd för motorcykel och bil. Med denna GPS kommer ett blåtand-headset. Sedan kopplas mobiltelefonen ihop via blåtand till GPS'en, och headsetten ihop med GPS'en via blåtand.

Så när någon ringer ser du i GPS'en vem som ringer och du kan svara. Du kan även få fram adressbok osv i GPS'en så du enkelt kan ringa.

Rapportera gärna hur det fungerade när du och din kompis testar scalarider på varsin motorcykel. Min gissning är att 10-20 meter är gränsen.

TelefonicaMovie

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR Telefonica Movistar
tror nok den ikke fungerer så mye lengre nei. Det som er litt stilig med den er at man kan si navnet til den som ringer, og den kan si navnet på den som ringer også. Har ikke koblet den opp mot noen gps.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag har en Zumo 550 med blåtand. MEN Zumo stödjer inte stereojlud via blåtand så då får det bli sladd. Har idag ett par "hjälmhögtalare" men det låter inte så bra och det skaver en del på öronen då "öronuttagen" inte är särskilt stora på min SHOEI X-Spirit.
Så jag har beställt ett Neckmike headset med strupmikrofon. De hade ingen färdig adapterkabel till Zumo ännu så det skulle ta 3-4 veckor innan jag skulle få det. Hoppas att det funkar bra!

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
har kjøpt scalarider, ganske dyrt(ca 3000 norske) men funker bra. Eneste problem er hjelmen min, Shohei 1000 serien, vinden bråker mye i den og det ødelegger endel. Men her er det blåtann til mobil, og til passasjer. stemmestyrt sådan.

Jag har nu skaffat mig en Scala Rider, men jag kan inte få mobilen (Sonyericsson K750i) att fatta att jag vill spela in "röstmärken" via Handsfreen! Den gör det bara genom telefonmicken.. Någon som vet hur man gör?!

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Är det nån som fått SonyEricssons HBH-DS970 eller liknande att funka med sin Zumo 550?

Mitt headseat tror att Zumo:n är en telefon så micken är på hela tiden så ljudet är fruktansvärt dåligt när man ska lyssna på MP3!

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag har satsat på två st Nolan N102 nu med komplett N-COM Bluetooth-kit i båda där jag skall montera in kiten ikväll. Man lever bara en gång sägs det.
Blir åka av i morgon så skall de testas med en tjej som aldrig åkt MC förut. Recension (av Nolan-lösningen) kommer i slutet av helgen..

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har sony ericssons bluetooth mp3 lurar. Vanliga hörlurar med perfekt passform som passar alldeles utmärkt med hjälm på. Och när jag är ute och åker sporthoj med polarna så duger de lika bra som hörselproppar när musiken är av.
Det som är bäst med det setet är att svarsknappen samt mikrofonen sitter precis där på sladden där hjälmen slutar så jag kan svara även när jag kör.. sakta då förstås för annars brusar det ju bara hos respondenten.

En "utsidan" lösning som alternativ om man inte vill köpa sådan hjälm med det integrerat. O har man flera hjälmar beroende på hojval så är de ännu bättre!

Men smaken är som baken!!

Håller med! Använder ett likadant http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pip1&zone=pp&pid=10394 funkar klockrent. Både mot min K800 och till navigatorn(HTC med TomTom). Fördelen med inear är ju att dom funkar som öronproppar samtidigt. Och att man inte behöver höja ljudnivån åt det skadliga hållet. Bundet till en speciell hjälm är det ju inte heller. Och att få navigationen berättat rakt i örat utan att störas av att behöva titta på en display är ju uppenbar. Har luren/navigatorn i fickan.
/U

Last edited:
Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad