Black Friday

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen på en Mavic Pro.
Men €1200 låter inte så billigt. Skulle inte priset vara lite lägre?

Phantom 3 standard var ganska billig. Men att behöva ha en ryggsäck i storlek som en mindre husvagn intresserar inte mig.
Ska jag köpa något seriösare än min Hubsan X4 så vill jag ha något mer i stil med GoPro Karma eller Mavic Pro.

1,200 euro? Måste vara olika priser för olika marknader... så här ser det ut i USA:

391cb515b5bb319c9459e81aeab41d81.png

3ab9defc1b32148839fd59061685bedb.png

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen på en Mavic Pro.
Men €1200 låter inte så billigt. Skulle inte priset vara lite lägre?

Phantom 3 standard var ganska billig. Men att behöva ha en ryggsäck i storlek som en mindre husvagn intresserar inte mig.
Ska jag köpa något seriösare än min Hubsan X4 så vill jag ha något mer i stil med GoPro Karma eller Mavic Pro.

Karma blir svår att köpa för de har blivit återkallade efter otaliga krascher. Det bästa är att eftersom kameran är fristående så dokumenteras alla härliga krascher in i minsta detalj :D
Men ja vilken drönare man väljer beror såklart på hur man ska använda den. Mavic är perfekt för den som bara vill flyga och filma normalt och är ute efter så liten formfaktor som möjligt men exempelvis Phantom kan bära extra belysning och dylikt. Och på en Inspire kan du tom byta kamera eller objektiv osv.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
1,200 euro? Måste vara olika priser för olika marknader... så här ser det ut i USA:

Är det priset med eller utan skatt då? För USA har ju en jävla ovana att skriva alla priser utan skatt så man får sitta och räkna ut den skiten själv.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Är det priset med eller utan skatt då? För USA har ju en jävla ovana att skriva alla priser utan skatt så man får sitta och räkna ut den skiten själv.

Givetvis utan, då skatten skiljer mellan stater. Har företaget dessutom inte någon filial i den staten du beställer till så debiteras ingen skatt öht. Som referens ligger skatten runt 5-8%, beroende på stat och eventuell city-tax.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen är det ju också så att Obama-styret fick fart på ekonomin och centralbanken beslutade därmed att höja styrräntan, så Dollarn går upp nu, iaf fram till december då räntehöjningen beräknas äga rum.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Sen är det ju också så att Obama-styret fick fart på ekonomin och centralbanken beslutade därmed att höja styrräntan, så Dollarn går upp nu, iaf fram till december då räntehöjningen beräknas äga rum.

Det var ju val också... Är det helt otänkbart att marknaden reagerade positivt på utfallet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Trump har varit kritisk mot de låga räntorna redan före valet och jag tror inte att han hunnit påverka ekonomin i usa ännu.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var ju val också... Är det helt otänkbart att marknaden reagerade positivt på utfallet?
Jag tror faktiskt det, reaktionen direkt efter valet avbröt ju den positiva trenden med ett dyk. Men som sagt, jag återkommer gärna om ett år, det går fort. Omöjligt att veta hur detta slutar.

Gällande paket från USA så har jag alltid fått betala moms och tull. Har aldrig sluppit undan det. Det är varor under 10års tid och för för flera hundra tusen kronor till sportstern. Så jag "räknar" alltid med det.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag tror faktiskt det, reaktionen direkt efter valet avbröt ju den positiva trenden med ett dyk. Men som sagt, jag återkommer gärna om ett år, det går fort. Omöjligt att veta hur detta slutar.

Gällande paket från USA så har jag alltid fått betala moms och tull. Har aldrig sluppit undan det. Det är varor under 10års tid och för för flera hundra tusen kronor till sportstern. Så jag "räknar" alltid med det.

Har du koll på moms och tull för elektronik som Mavic då? Orkar aldrig leta genom de där jäkla listorna men det vore intressant att ha lite bättre jämförelse än pris utan skatt online i USA mot färdigt butikspris i Sverige.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Givetvis utan, då skatten skiljer mellan stater. Har företaget dessutom inte någon filial i den staten du beställer till så debiteras ingen skatt öht. Som referens ligger skatten runt 5-8%, beroende på stat och eventuell city-tax.

Jävla strul :p
Så om jag vill jämföra priser online måste jag veta vad min stat och stad har för skatt på den varan, och om företaget jag handlar från har någon filial i min leveransadressens stat?
Men om företaget inte har någon filial i min stat så är deras produkter skattefria?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Har du koll på moms och tull för elektronik som Mavic då? Orkar aldrig leta genom de där jäkla listorna men det vore intressant att ha lite bättre jämförelse än pris utan skatt online i USA mot färdigt butikspris i Sverige.

De delar jag köper från USA säljs som regel bara där. Så jag har aldrig brytt mig om att jämföra. Jag brukar lägga på 25% när jag skattar vad det kostar att få hem till Sverige. Just nu väntar jag på specialtillverkade stålskivor och friktionslameller till Sportstern. Nästa beställning är en specialtillverkad kopplingsslavcylinder. Där är dock inte alla detaljer specade ännu. Blir nog order först i januari. Att beställa från USA för att spara pengar är inget jag tror på. Finns varan i EU eller Asien är den sannolikt billigare där.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jävla strul :p
Så om jag vill jämföra priser online måste jag veta vad min stat och stad har för skatt på den varan, och om företaget jag handlar från har någon filial i min leveransadressens stat?
Men om företaget inte har någon filial i min stat så är deras produkter skattefria?

Ungefär så, men vi snackar consumption tax här så det är generellt sett en jämn skatt för de flesta produkter (färskvaror är skattefria i de flesta stater, kläder i vissa).

Produkter är inte skattefria om säljaren saknar filial i leveransstaten, men det åligger då mottagaren att betala in skatten när det är deklarationsdags........
Webbutikerna funkar bra och räknar snabbt ut eventuell skatt och frakt för prisjämförelse.

Som kuriosa kan nämnas att hojdelar är tullfria i Japan :)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
FYI: knappade in min hemadress i USA och landade på $0 i tax och gratis 3-dagars leverans.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ungefär så, men vi snackar consumption tax här så det är generellt sett en jämn skatt för de flesta produkter (färskvaror är skattefria i de flesta stater, kläder i vissa).

Produkter är inte skattefria om säljaren saknar filial i leveransstaten, men det åligger då mottagaren att betala in skatten när det är deklarationsdags........
Webbutikerna funkar bra och räknar snabbt ut eventuell skatt och frakt för prisjämförelse.

Som kuriosa kan nämnas att hojdelar är tullfria i Japan :)

Det låter praktiskt med ungefär samma skatt på allt. När jag bodde i Kanada var skatten ganska exakt så att varje dollar på prislappen blev 10 svenska kronor, iaf i BC.
Men det här med att deklarera sin egen skatt verkar riktigt jobbigt? Man måste själv skriva ner och hålla reda på allt man beställt för att kunna betala in all skatt för hela året? Måste bli ett jäkla jobb om man beställer mycket från såna företag? Eller räknas onlinebutiker som att de finns i din stat så de kan lägga på skatten direkt?

Vet inte varför jag frågar så mycket för det berör ju inte mig men ibland nördar man in lite :crash

elektronikfreak

fd stoner & bootlegger
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
2001 Yamaha XV535
Det har skämtats främst i USA att Kubas diktator, president och monster - Fidel Castro - dog på kapitalismens Black Friday. Ska vi säga att han fick sitt straff till slut? :smasha

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det låter praktiskt med ungefär samma skatt på allt. När jag bodde i Kanada var skatten ganska exakt så att varje dollar på prislappen blev 10 svenska kronor, iaf i BC.
Men det här med att deklarera sin egen skatt verkar riktigt jobbigt? Man måste själv skriva ner och hålla reda på allt man beställt för att kunna betala in all skatt för hela året? Måste bli ett jäkla jobb om man beställer mycket från såna företag? Eller räknas onlinebutiker som att de finns i din stat så de kan lägga på skatten direkt?

Vet inte varför jag frågar så mycket för det berör ju inte mig men ibland nördar man in lite :crash

:)

Det är troligen väldigt få som faktiskt betalar in skatten.....

Onlinebutiker inkluderar oftast inte skatt, om det inte rör sig om en större kedja som även har en gammal hederlig butik i staten.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
:)

Det är troligen väldigt få som faktiskt betalar in skatten.....

Onlinebutiker inkluderar oftast inte skatt, om det inte rör sig om en större kedja som även har en gammal hederlig butik i staten.

Va?! Tycker inte folk i USA att det är roligt att betala skatt?

Meanwhile in Sweden, tull på fraktkostnaden.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning