Blackbird med ojud i lådan

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Just tagit mc-kortet och just köpt en blackbird. Tycker den var jätte bra men nu har jag börjat höra alla missljud.

Växellådan låter rätt mycket, står man på tomgång låter den som en stenkross och det går ut vibrationer i cykeln. Både ljud och vibrationer slutar så fort jag trycker in kopplingen. Hörs och känns rätt så tydligt.

Ett vinande ljud på alla växlar. På högsta växeln så blir ljudet mycket högre och tydligare än på nån annan.

Blir extra orolig när man just hört att blackbird har dålig låda.

Åsmodell är 98 och den har gått 4k

Var har du hört att BlackBird har dålig låda:va Upplever den som ganska skottsäker, om man bara servar hojen.

Åtminstone på Firebladen runt årmodell 96 som min är så låter kopplingen satan på tomgång när den är kall om kopplingen inte är intryckt, ska vara så på den :D Slutar när den blir varm då glappet i kopplingskorgen (nåt lager där inne vad jag förstått) då minskar.
Så den delen är nog ingen större fara, vinandet överlåter jag till någon annan :tummenupp

Kopplingsljudet som slutar när man drar in kopplingen är väll standard på dom årsmodellerna.
Flera modeller av Honda som gör så. Det ska vara så helt enkelt.

Var en bekant som prata om att blackbird har svaga lådor. Men är det tvärt om så är ju inte det nått jag klagar över :)

Men jag tycker ljudet från lådan är så mycket, och när man till och med känner vibrationerna från ljudet. Men kanske ska va så trots att det låter som en mindre stenkross

Det vinande ljudet då? Är väl rakskuret så viner ska det väl göra om lådan? Men varför viner det så mycket mer på högsta växeln, är det normalt?

Men jag tycker ljudet från lådan är så mycket, och när man till och med känner vibrationerna från ljudet. Men kanske ska va så trots att det låter som en mindre stenkross

Jag får kalla kårar när det låter så men när Racerepair böt min koppling sa han att den var ovanligt tyst och han kan sina grejer :D

Prova att höja tomgången lite och se om det försvinner lite, kan gå att lura så om man är känslig

Var en bekant som prata om att blackbird har svaga lådor. Men är det tvärt om så är ju inte det nått jag klagar över :)

Det vinande ljudet då? Är väl rakskuret så viner ska det väl göra om lådan? Men varför viner det så mycket mer på högsta växeln, är det normalt?

De vinande ljudet kan ju bero på kjedjan ...ökar det vid högre fart?

>> Ett vinande ljud på alla växlar. På högsta växeln så blir ljudet
>> mycket högre och tydligare än på nån annan.

Det vinande ljudet kan beror på att man har kört med lite olja i motor. Prova att hälla i lite tjockare olja och se om ljudet minskar något.

Ajdå, om det beror på att motorn är kört med lite olja. Är det bara att renovera då eller? Vad räknas som en lite tjockare olja i motorcykel?

Ajdå, om det beror på att motorn är kört med lite olja. Är det bara att renovera då eller? Vad räknas som en lite tjockare olja i motorcykel?

Du får kolla i serviceboken men 15 W50 borde fungera. Det behöver inte vara kört jag hade en växellåda i en Mazda förlänge sedan som lät illa och som jag lyckades fixa genom att byta till annan olja. (Det är dock skillnad på bil och MC då växellådan och motorn är separerade i bilen).

Kolla också så att du inte har något lekage av olja vi framdrevet för då kan utgående lageret i växellådan ev vara riktigt dåligt.

Precis som någon skrev. Det är aldrig fel att åka till verkstaden och fråga om råd. De hör ju hur det låter.

Last edited:
Vibbar och transmissionsljud el oljud har alla hojar mer el mindre, men om det låter som en stenkross och du är osäker skulle jag lämna in den för koll...

Kan ju berätta. Har gjort det som en del sa jag skulle. Var i Umeå här om dagen och åkte då förbi Honda. En mycket trevlig mekaniker tog sig god tid att lyssna, inspektera och svara på alla mina dumma frågor. :tummenupp

Den både låter och vibbrerar men inte alls mer än vad som är normalt för en hojj. Så bara att tuta och köra :)

Mvh Patrik

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...