Blackbird vs ZX12R

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Note till blackis utförliga svar: en 1300s med akrapovic är såklart lättare och ger 5 pållar mer, kräver ingen pc och är helfordonsgodkänd med hojen. Baksidan är att den kostar 14 kkr. Riktigt skönt ljud med dbkillern hemma i en plastpåse hehe.

Beg.priserna är rätt höga när man utöver sverigestandard plockar på esa, rdc, väskor/hållare, akradämpare osv osv.
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Min erfarenhet av BBn är att den är skitkul att åka på, 1 alt 2 på inkl packning.
Som sagt inte den modernaste, men den duger gott för en billig peng att köpa samt äga.
Fördelarna som jag uppfattat:
Bra att åka långt på 25-50 mil = inga problem.
Billig i drift ca 0.6-0,7 l/m inkl 2st + full packning.
Gott drag 164hk på driven, fugge modellen tom -98
Stabil i vind inkl allt!
:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
BB är en snart 20 år gammal konstruktion och teknikutvecklingen har inte stått still så det finns kanske alternativ...

Fast varje gång jag åker på min och jämför med något nytt jag kört så slår det mig att den är rätt modern ändå, finns många betydligt mer omoderna konstruktioner från början av 2000-talet än Blackbird. Sen finns det många rätt nya hojar som är väldigt snikiga i jämförelse, visst de har ju Abs men fortfarande en hel del tillsnikade delar i tillverkningen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Prova en turbohoj som går bra så märker du att det ger en betydligt angenämare körning. Speciellt jämfört med en STD Blackbird eller VFR1200 som knappt lyfter framhjulet ens på ettan på gaspådrag och sedan mattas av för varje växel som läggs in. Därmed inte sagt att en BB eller VFR 1200 alltid orsakar köbildning i normala trafiksituationer.

Att få till ett lyckat turbobygge på hoj kräver kunnande och kreativitet långt utöver att bara köpa en standardhoj och vrida på nyckeln och pysa omkring.

Har man ändå köpt hoj för att det ska gå lite extra som många säkert vill kan det gärna få göra det på riktigt om man inte har köpt hojen för att tävla i en viss klass på bana.

http://www.youtube.com/watch?v=5a5gb8133ho#noexternalembed

Mmm, den där drog ju mätarn runt ganska fort :näsblod blir man inte rädd när man drar på rullen, är det för klent... (vill gärna ha turbo på min, men det är inte lätt att hitta färdigkittade hojar eller bra byggsatser). Självklart har man ju köpt hojen för att det ska vara lite klipp i den. :fakta
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Så, nu har jag provkört en K1200s. :tummenupp

Tja, var ska jag börja?
Jag tar det i den ordningen jag upplevde det. :)
Kort och gått så gillade jag den skarpt. Det satt ett Remus slipon på den, och jag har googlat lite på det och det verkar som man ska ha Acra eller Remus. Så det var en bra början.
Första problemet... hur f-n startar man den.... :lol: Andra problemet, första vänster kurvan så tutade jag i stället för att blinka... :hihi Men men, man lär sig. Jag har inget problem med att BMW har separata blinkersknappar (bara att tutan sitter rakt ovanför blinkersen). HD'n har likadant med separata knappar, så jag är van. Vad som dock förvånande mig enormt är att HD's system är bättre... (eller så var det nått fel på denna BMW'n). Eller så gör jag bara fel... :hihi T.ex hur stänger jag av den? Jo, den stänger av sig själv efter en stund, men ibland vill man ju stänga av direkt. På HD'n trycker jag på samma knapp igen. Och, efter att jag svängt tar det två evigheter tills det slutar att blinka på BMW'n. HD'n funkar klart bättre där.
Jaja, petitesser.
Hantagsvärme fanns på denna, (något paket som pålagt?) Trevlig sak, men lite overkill en dag med 25C... :hihi Men, just utrustnings biten är en klart bra grej med BMW'n. Verkar finnas allt och lite till på vad man kan tänkas vilja ha. :)

Till det viktiga. :)
Chassiet. I långsamt tempo var det lite annorlunda, men troligen duolevern som jag är ovan vid. Ingen dålig känsla, bara annorlunda. Väl upp i fart är hojen precis hur skön som helst. :) Sitter ofantligt mycket bättre på den än på min TL, och även mkt bättre än på ZX12R'n.

Motorn. Smidigt, kändes lite tam i början, men jag kom rätt snabbt fram till att den behövde varvas upp lite mer än förväntat. Och då j-vlar!! :yoparty Gött drag, och väldigt trevligt ljud.
Tror jag låg i 80:typ:ish 6:an, kurvig väg, bilar framför mig, fältet öppnades upp och omkörningstillfälle infann sig. Pet, pet, pet, pet... 2:a (eller var det 3:an??)
wrooom... :yoparty :kär
Flera dagar sedan nu, men känslan sitter kvar. :D
Nästan så jag faktiskt börjar undra om den där ZX12R jag provkörde var helt kry, eller om de helt enkelt är för bra / silkes lena för mig.
BMW'n hade ett mycket skönare (d.v.s, råare...) gång som tilltalade mig mer.

Hur är K1300s, som jämförelse? Jag har förstått att den skulle vara lite mer civiliserad, och att draget kommer tidigare? Har tyskarna filat bort all go karaktär i 1300 motorn?


Och, så kan jag ju inte glömma bromsarna. satans vilka bromsar!! Höll på att slå hjälmen i kåpglaset vid första rejäla bromsningen... Jag drog i spaken som om jag satt på min TLR med Brembo Ok, och jäklar vad det tog stop... :hihi

Summa summarum.
Jag kommer inte köpa den jag provkörde. Den var för sliten, trots att det var mindre än 1500 mil på mätaren. Tror den stått förvarad utomhus. Bl.a. så var alla skruvar runt växelföraren rostiga, skavda kåpor, etc. Fick lite dåliga vibbar på att den inte varit speciellt älskad av sin ägare. Jag jämförde med en annan K1200s, och den uppvisade inga av dylika rost problem. Men den hade... gula fälgar, nej tack. :)

Men, en K1200/1300S ligger just nu som topp kandidat för inköp. :)

Fråga 2:
K1200/1300 R
Hur är dessa? Funkar "kåpan" på dessa överhuvudtaget?
Kåpan på "S" var ju som vanligt alltför bra för mitt fart sinne... :rolleyes:


Har fortfarande inte hittat en BB med insprutare på firma som jag kan provköra (och så har det regnat de flesta dagarna...)
 
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Så, nu har jag provkört en K1200s. :tummenupp

BMW'n hade ett mycket skönare (d.v.s, råare...) gång som tilltalade mig mer.

Hur är K1300s, som jämförelse? Jag har förstått att den skulle vara lite mer civiliserad, och att draget kommer tidigare? Har tyskarna filat bort all go karaktär i 1300 motorn?

Har K1200S blinkersystemet med flera knappar? I sådana fall finns det en tredje knapp för att slå av. På 13S är det "vanligt" reglage vilket jag gillar mer även om jag hanterar båda med ryggmärgen numera.

Skillnad i motor är att 1300S har fler pållar, större vrid och vridet är förbättrat mellan 2k-8k rpm, dricker mindre soppa gör den också. Den är ju sjukt lättkörd på låga varv! Annars upplever jag också motorn som lite "rå", redan när dom startade upp demohojen åt mig i våras och jag hörde malandet på tomgång med akrapipa utan insats så började jag misstänka att det kunde bli en dyr provkörning hehe.

Mjuk som en katt om man kör lugnt men flyger iväg fint från 7000 rpm upp till varvstopp vid 11500. Körkortet ryker på motorväg med 120 km/h hastighetsbegränsning redan innan varvstopp på tvåan..

På tal om tillbehör: När det gäller 1300S så är värmehandtag standard i Sverige såväl som ABS (urkopplingsbar) som på så många BMW. Sedan har jag nog aldrig sett en 13S utan ASC (antispinn, urkopplingsbar) och då brukar minst säkerhetspaket vara valt där man även får RDC (däcktryckskontroll) vilket faktiskt är rätt smidigt.

Vanligast är nog dynamicpaket med: ASC, RDC, färddator (inkluderar oljenivåvarnare så man slipper tänka på att kolla oljan vilket jag finner besvärligt på denna modell annars), ESA (elektroniskt justerbar fjädring) samt Quickshifter.

Quickshiftern är oerhört praktisk (och kul!) både när man vrider på gasen rejält samt i stadstrafik där man numera gärna växlar i rondeller osv och samtidigt sköter blinkersen. Välj inte bort denna om du inte måste. Både kul och praktisk!

ESA gillar vissa inte men jag är stor fan. Växlar oerhört ofta till comfort när jag kör vägsträckor med mycket tjälskott (jag kör bitvis på mycket skitvägar för att komma till de bra vägarna) och duolevern är den lösning som bäst hanterar dålig väg av det 15-tal hojar jag testat till dags dato. Kör man med last/sidoväskor ofta är ESA given IMHO.

Hittar du sedan en beg. hoj med Akrapovicdämpare så är fördelen inte bara ljudet och att antalet pållar ökar till drygt 180 utan även att hojen är helfordonsgodkänd med denna om db-killern sitter i. Inga frågetecken när man skall köra bana eller besiktiga.

Har som sagt inte kört 12S men tror inte du blir besviken på hur 13S beteer sig när du provar den :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tackar Yada :)
Får ta och leta upp en 1300 och prova en sådan också, och börja spara målmedvetet... :hihi Så jag kan casha ut en nästa vår. :)

Ska dock ändå leta upp en BB och provköra, och en VFR 800 (den nya), och annat. Så man får referensramarna satt. Det är lite mer pengar än jag vanligtvis lägger på inköp på en hoj. Men, det mesta pekar ju på en K1300. :)

PS. Tänkte ta ut svängarna lite och prova några "äventyrshojar" också typ KTM 1190(?), se om det är något som känns rätt. Man måste ha ett öppen sinne, håller en ung. :)
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Tackar Yada :)

PS. Tänkte ta ut svängarna lite och prova några "äventyrshojar" också typ KTM 1190(?), se om det är något som känns rätt. Man måste ha ett öppen sinne, håller en ung. :)
Helt rätt, provkörning is da shit. Jag brukar säga att det är ett härligt gratisnöje men har halkat ditt flera gånger hehe. Mycket nöje med testandet! :)
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Fråga 2:
K1200/1300 R
Hur är dessa? Funkar "kåpan" på dessa överhuvudtaget?
Kåpan på "S" var ju som vanligt alltför bra för mitt fart sinne... :rolleyes:

Med den lilla kåpan åker du bekvämt upp till 140km/h utan att behöva krypa ihop. Med den större sportkåpan har du samma gräns vid 160km/h.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top