Blackbird vs ZX12R

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
Hej på er!
Nu har jag harvat tillräkligt med gammel ninjan i sommar och dreglar över uppgraderingen! Men som vanligt så får man ju besluts ångest.

Tänkte köpa en 01-02:a
Honda Blackbird eller Kawa ZX12R.. De e frågan! Gillar ne de lite touring, men ändå med option på vrid när det finns tillfälle för det.

Vad tycker ni??
Man vill ju ha lite feedback då det troligen finns en massa här på SH.

Kom igen nu!! Ris, ros, pisk och smek ang bågarna.. :banana

MVH... :Bugar
Jörgen
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Varför tar inte DU dig i kragen och provkör istället?
Hojen som är perfekt för mig är med största sannolikhet inte i närhet med dina behov!

Edit: Det går även att läsa sig till denna info om man använder sig av sökfunktionen. Vill inte verka grinig men det finns en uppsjö av trådar i stilen hjälp-mig-att-välja-hoj-vad-tycker-du-trådar
 

Gabor

Guest
zx12...

...har jag själv ägt, fantastisk hoj, utseendet tilltalar mer än Hondans.
Muskelmaskin utan dess like.
Hondan har jag provat ett par gånger, utstrålar kvalitet rakt igenom, mycket bekvämare tourer för två om du ska ner i europa å se dig omkring.
Kawan föredrar jag för att den ger mer motor, bromsar och chassie räcker till i alla lägen. Ska du ha någon som slår dessa å gillar krokvägar, kolla efter Hayabusan istället, den är snäppet värre i allt.

Prestanda och kostnader är ganska lika, så egentligen mer känslan eller vad du ska ha den till som styr. :tummenupp

Å så som sagt var....PROVKÖR...låååångt å länge... :Bugar
 

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sandviken, Boänge
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Jag har testat de 3 stora till sitt yttersta och Honda´n gick bort i ett tidigt skede pga av för slö motor, dock underbara bromsar.
Valet stod mellan ZX12:an och Hayabusan och med en trevligare och framför allt mjukare gång blev det en busa till slut.
ZX12:an hade mera vibrationer än busan vid flera varvtal iaf på de 2 ex som jag provade. Motor mässigt upplever jag de två ganska lika om man tittar till effekt och vrid.

//Lasse
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Bike testade de 4 stora sporttourerna ZX12R, Hayabusa, Blackbird och
BMW K1200S.

om jag minns rätt:
Busan o Kawan hade högsta toppfarten.
Busan obekvämast (en kompis m busa o dålig rygg kan bekräfta)
Honda gedigen och bekväm
BMW bäst allround och testvinnare

Jag skulle nog välja BMWn för den känns faktiskt sportigast,
problemet är att den är så ny att det är svårt att hitta något
i vettig prisklass.
 

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Fredrika
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Eftersom jag har ägt ett par av båda modellerna du nämner så häver jag upp min ljuva stämma här.

Vilken av dessa du skall köpa beror helt på vad du vill använda den till.

Blackbirden är en underbar touringmaskin, nästan helt vibrationsfri och bekväm även för den man skjutsar. Mjuk fin motorgång och hyfsad körställning, effekt finns det ju också en del av. Kombibromsarna är säkert bra även om jag aldrig riktigt litade på dom. Rent ut sagt en bra hoj! Men den är så bra så att den blir tråkig och det var den stora anledningen till att jag bytte bort den jag ägde.

ZX-12:an däremot är inte lika bekväm som tourer, även om den är helt ok. Den vibrerar lite mer vid vissa varvtal och passagerare upplever nog inte åkningen lika bekväm som på Blackbirden. Men, nu kommer vi till det intressanta. Motorn på 12:an är helt outstanding. Effekt i massor!!! Man kommer på sig själv med att flina då man drar på ordentligt. Den måste upplevas för att man skall förstå. Då det gäller chassiet och bromsarna så är det också super, även om den känns lite trög i vissa kurvor.

Så jag rekommenderar 12:an utan tvekan om du absolut inte bara skall toura, då kan nog Blackbirden vara det bättre valet. Jag har nu den andra 12:an jag ägt efter att ha ägt en Blackbird och en RSV Mille, och det finns anledningar till att jag hamnat på en 12:a igen.
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Jag har bara kört/äger en Blackbird så jag kan vara lite "partisk".

Hondan ger en lite för "snäll" känsla, alltså man märker inte att man ligger i 250+ då den är helt ljudlös och vibrationsfri. Detta kan man lätt slippa undan om man köper ett helsystem (brum brum ljud) som ger både ca 10-20 hästar till (Om man mappar den) då den kom med två katalysatorer tror det var 01-02. HELT underbar på Touring. Körde den till Berlin utan problem i sommras.
Då orginalsystemet väger 15 Kg mer ger ju sitt oxå!

Kombibromsarna kan man ju ha delade åsikter om då man inte kan göra stoppies, burnisar med de. Detta sparar ju dock lite på dämparna/däcken så det kanske är positivt :rolleyes: .
Bromsarna ger oxå en lite skum känsla när man bromsar (korrigerar) innan/i en kurva men detta kanske är nåt man vänjer sig vid.

Wheela funkar aldeles utmärkt. Kan dock bara gasa upp den på ettan en men det beror mest på att jag inte är så jäkla bra på nåt annat. Den ger en helt makalöst mjuk wheelie som jag inte kan jämföra med mina tidigare hojjar. Beror nog på att den är så lång.

Jag lyckades knäskrapa med min så det funkar det oxå. Man kanske inte har "den där sköna känslan" som man har på en sporthoj vid lite mer aktiv körning men dettta är en touringhoj så...

Att den inte skulle ha nog med effekt tycker jag verkar lite löjligt. Den har 152 orginal (Samma som R1 -00-03 ) men med ett helsystem har jag sett siffror på 167-170 hästar. RÄTT lagom om jag får säga det!! :tungan

Så ja, det var mina 15 seconds...
 

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Ort
österlen
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
JörgenT skrev:
Hej på er!
Nu har jag harvat tillräkligt med gammel ninjan i sommar och dreglar över uppgraderingen! Men som vanligt så får man ju besluts ångest.

Tänkte köpa en 01-02:a
Honda Blackbird eller Kawa ZX12R.. De e frågan! Gillar ne de lite touring, men ändå med option på vrid när det finns tillfälle för det.

tror att det kvittar vilken du tar men tänker du på medåkare så tror jag att Hondan är bättre. har själv en 12a och jag föredrar inte passagerare för att de har en tendens att komma ner till mig i min sadel!
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Alltså kawa zx12r är inte motsvarigheten till Hondas Blackbird, däremot kawa zzr1200 som är mer i samma nivå.

Hondan är nog en bättre tourer än zx12an, men snabbast är förstås kawan.

Jag tror inte riktigt på effektsiffrorna att Blackbird ger 152hk på bakhjulet ta bort 10 häst till så trro jag man talar sanning..
 

Ravin

Guest
Silwer skrev:
Alltså kawa zx12r är inte motsvarigheten till Hondas Blackbird, däremot kawa zzr1200 som är mer i samma nivå.

Hondan är nog en bättre tourer än zx12an, men snabbast är förstås kawan.

Jag tror inte riktigt på effektsiffrorna att Blackbird ger 152hk på bakhjulet ta bort 10 häst till så trro jag man talar sanning..


152 hkr i motorn är ju vad som anges. :7peta

Alla fordon tappar effekt i drivsystemet, inget nytt med det.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ravin skrev:
152 hkr i motorn är ju vad som anges. :7peta

Alla fordon tappar effekt i drivsystemet, inget nytt med det.
nja, de uppger väl 160 hästar på veven tror jag, och något mera (164?) på de äldre med fuggar.
Därför tror jag inte att 152 hk på bakhjulet är norm för den modellen.
 

Ravin

Guest
Silwer skrev:
nja, de uppger väl 160 hästar på veven tror jag, och något mera (164?) på de äldre med fuggar.
Därför tror jag inte att 152 hk på bakhjulet är norm för den modellen.

Du har nog rätt. När jag kollade var det 164 på de äldre men från 00, eller 01 tror jag, var det 154 hkr i motorn eller om det var 152 som han sa här ovan i tråden. Var det då dom satte på avgassystemet med två katalysatorer som någon nämnde??
Nåja, det är mycket pulver iaf.
Efter vad jag hört försökte väl Honda göra Blackbird till världens snabbaste hoj ett tag men det gick väl som det gick. Busan vann väl den striden. :död

När det blir dags för mitt nästa hojbyte så ska jag iaf testa Blackbird, låter som en bra hoj när man kör många mil. :tummenupp
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
KT skrev:
Min är bänkad till 160hk
142,4 hk på bakhjulet

Jag har en dum fråga...
17,6 hk effektförlust = 13 kW
Var tar all den värmen vägen?
Växellåda, kedja, däck borde smälta efter en stund.
:confused:
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
gthyni skrev:
Jag har en dum fråga...
17,6 hk effektförlust = 13 kW
Var tar all den värmen vägen?
Växellåda, kedja, däck borde smälta efter en stund.
:confused:

Har också funderat på denna konstiga ekvation.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
gthyni skrev:
Jag har en dum fråga...
17,6 hk effektförlust = 13 kW
Var tar all den värmen vägen?
Växellåda, kedja, däck borde smälta efter en stund.
:confused:
Transmissionen har inte 100% verkningsgrad, du har lager och tätningar och kedjan t ex som ger friktion. Värme blir det, det märker man ju på kedjan och motoroljan t ex. Men det är ju inte kontinuerligt 13 kW som försvinner, det är ju max under korta ögonblick.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
För den som är intresserad så finns det ett nummer av Performance Bikes där dom testar just ZX12an ordentligt. Har inte själv läst just det numret men i numret innan så hade dom en jämförelse med en hel drös med cyklar för att få fram vilken som var den absolut snabbaste gathojen (obs, inte banhoj) och ZX12an lyckades med en andra plats vilket många (även dom själva) blev ganska förvånade över.

Minns inte när numret kom, men det var inte mer än ett par månader sen...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top