Blackbird vs ZX12R

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Skull valt ninjan, blackbirden är förvisso en bekvämare tourer men ninjan är ju ett monster med mycket mer motor och vassare chassie än blackbirden.
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
.... :huvet .... Jävulen i mig säger KÖP ZX12:an... Men gumman står bakom och viskar Blackbird i örat på mig... :död .. Ibland e besluten bara trevliga.. :tummenupp ..
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Neutral skrev:
Transmissionen har inte 100% verkningsgrad, du har lager och tätningar och kedjan t ex som ger friktion. Värme blir det, det märker man ju på kedjan och motoroljan t ex. Men det är ju inte kontinuerligt 13 kW som försvinner, det är ju max under korta ögonblick.

Frågan var lite retorisk,
om jag pressar en sån här supertourer upp mot toppfarten
så är det inte så korta moment alls.
Hayabusan äter däck om man kör efter dess kapacitet
så där har vi en del värme, men 13 kW är väldigt mycket
värme.
Antingen så smälter någonting eller så är det något fel
på siffrorna.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
JörgenT skrev:
.... :huvet .... Jävulen i mig säger KÖP ZX12:an... Men gumman står bakom och viskar Blackbird i örat på mig... :död .. Ibland e besluten bara trevliga.. :tummenupp ..

kolla försäkringen med. blir nog många extra mil med IFs honda försäkring. Jag skulle pynta typ 6000 hel/hel för en blackbird där och typ 30000 hel/hel för en zx12r i samma åldersklass....blir rätt mycket extra godis och bensin för de pengarna alltså.
 

Andybandy

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Ort
Klippan
Hoj
Yamaha Rd 125Lc
JörgenT skrev:
.... :huvet .... Jävulen i mig säger KÖP ZX12:an... Men gumman står bakom och viskar Blackbird i örat på mig... :död .. Ibland e besluten bara trevliga.. :tummenupp ..
Tycker du ska ta 12:an, den har ju grymmast effekt 175hästar vid kopplingen :tummenupp Blackbirden har ju bara 145så. sen är ju blackbirden bara snabbare vid 0-100 , annars plockar 12.an både den ch busan å allt va d heter :fyllisar
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Andybandy skrev:
Tycker du ska ta 12:an, den har ju grymmast effekt 175hästar vid kopplingen :tummenupp Blackbirden har ju bara 145så. sen är ju blackbirden bara snabbare vid 0-100 , annars plockar 12.an både den ch busan å allt va d heter :fyllisar

Har "bara" 145?

Säger en kille med 125:a?

hehe, jag har kört både Blackbirden och 12:an och tycker själv att Hondan utstrålar något mer kvalitet totalt. Samt att 12:ans chassi känns lite mer bångstyrigt i jämförelse. (högre tyngdpunkt?).

Blackbirden skulle jag satsa på. Den gör väl ändå 280 ärligt i toppfart, samt 0-200 på cirkus 10 sekunder och det borde ju hur som haver räcka till oavsett. Möjligt att 12:an är något snabbare, men det hänger ju mest på föraren i startögonblicket...
 

Andybandy

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Ort
Klippan
Hoj
Yamaha Rd 125Lc
Funker Vogt skrev:
Har "bara" 145?

Säger en kille med 125:a?

hehe, jag har kört både Blackbirden och 12:an och tycker själv att Hondan utstrålar något mer kvalitet totalt. Samt att 12:ans chassi känns lite mer bångstyrigt i jämförelse. (högre tyngdpunkt?).

Blackbirden skulle jag satsa på. Den gör väl ändå 280 ärligt i toppfart, samt 0-200 på cirkus 10 sekunder och det borde ju hur som haver räcka till oavsett. Möjligt att 12:an är något snabbare, men det hänger ju mest på föraren i startögonblicket...
haha okej en viss poäng där med bra:p men det är jue bara i ett jämförelse med 12:an , jo det hänge juee på föraren rätt mycket, men ändån, kawan tycker ja e den bästa av dom, har juee inte kört ir så så klart men det ja läst å hört så faller jag mer för kawan. :banana
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
gthyni skrev:
Frågan var lite retorisk,
om jag pressar en sån här supertourer upp mot toppfarten
så är det inte så korta moment alls.
Hayabusan äter däck om man kör efter dess kapacitet
så där har vi en del värme, men 13 kW är väldigt mycket
värme.
Antingen så smälter någonting eller så är det något fel
på siffrorna.
nä, självklart finns ju förluster i grejorna, det går väl som du säger bort i värme, men inte i en enda punkt.
Kedjan kan bli väldigt varm har du säker märkt, sen har vi växellåda o annat, det blir varmt med, men det kyls ju.
Om inga förluster i nåt allas fanns så vore det ju mycket konstigt.

Den exakta förlusten från veven till bakhjulet tror jag är svår att mer än uppskatta, eftersom det annars skulle bli löjligt höga förluster på en busa med 400 hk tex.
 

Fjodde69

Blackbird + deltavinge = ont i kroppen
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Blackbird
JörgenT skrev:
.... :huvet .... Jävulen i mig säger KÖP ZX12:an... Men gumman står bakom och viskar Blackbird i örat på mig... :död .. Ibland e besluten bara trevliga.. :tummenupp ..

:hihi
Hade exakt samma upplevelse! Det blev Blackbird men valet var svårt. Avgörandet var nog försäkringen som det snackats om ovan. Det blir en hel del pengar över till roliga prylar... Lycka till!
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
My 5 cents:

Ägde en -98 Blackbird med Yoshi helsystem, Dynojet, K&N filter

Erfarenheter efter 2000 mil:
- Kombibromsystemet är bekvämt vid touring, förkastligt vid "aktivt" åka, bromsa hårt inför en annalkade böj och så låser sig bakhjulet, nej tack.

- "Små" vibrationer, knappt kännbara i fotpinnar samt handtag= domnande fingrar och fötter vid nonstopetapper om 30 mil eller mer, mycket frustrerande

- Tungstyrd när det börjar svänga, dock inte helt omöjlig

- Degig sits som gör att man får sittklåda efter 40-50 mil, frugan upplevde samma sak.

- Bra drag i motorn i hela registret, stabila vägegenskaper rakt fram

- Trots att Honda är ett klart erkänt märke så gick det inte att komma ifrån känslan "måndag hela veckan" när man är ute och kör, allting funkar men det finns ingen "själ" i hojen så att säga.

Nåväl, eftersom min rescension av Blackbird inte var så lysande så byttes den in mot:

Kwak ZX12-00, Muzzy helsystem, Muzzy racekoppling, K&N filter.

Erfarenheter efter 2800 mil:

- Vilken hoj! Motorn är sååå urstark, mätaren rusar hysteriskt till 310 sedan segar sig den ner till botten vid 340 :yoparty

- Frugans jämnförelse bakpå gentemot Blackbirden: man sitter bättre på Hondan men man åker bättre på Kawwan

- Åka kurvigt? knäskrap, hänga på Rettor eller annat småknott, inga probs, visst det går tyngre i böjarna men inte så illa, Busan var mycket sämre att svänga med!

- Långåka? Mycket bra! efter 354 mil på 1 vecka så var det inga probs att fortsätta lika långt till, vilsam körställning vid transportsträckor, mycket bra kåpor

- Hojen har "själ"!! Det känns mellan benen att där sitter det en MOTOR

- Bra klipp i bromsarna, Tokico 6-kolvs gör jobbet

- Utseendet, brutalt, inte som en touringhoj, inte som en insekt, elakt...

- Negativt: servicekostnader, däckskontot :tungan , svag kopplingskorg på 00-01, 02> åtgärdade


Efter att ha ägt båda hojjarna samt att i valet efter Hondan, stod valet mellan Busan och 12:an så måste jag säga att i segementet "Powertouring" så vart valet Kwaken utan tvekan, Busan hade mer vrid i spisen men man satt som ett lass skit på hojen (knävinkel) samt att det var verkligen som att svänga med ett flyttlass, Kwaken sitter men mer " i " hojen och har mycket bättre kåpor samt att den svänger bättre.

Alla dessa hojar är utomordentliga smiskare av raktframåka utav rang, men eftersom jag såg ljuset i tunneln och fann att åka kurvigt var meningen med hojåka, så blidde det Gixxer 1000, och den är i jämnförelse som en pocketbike :hihi
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top