Bladmått två stycken

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Tjena ska kolla ventil spel och ska ha mellan 0.1mm och 0.14 på insugventilerna och mellan 0.2 mm och 0.24mm på avgas. Har endast bladmått som har samma mått som Biltemas. Men tänkte att istället för att leta efter specifika kanske man kan andvända två. Alltså ta 0.07 och 0.05 och lägga på varandra för att få 0.12 funkar det eller är det bara dumt? Har ni något annat tips på hur jag kan få rätt spel med dom vladmåtten jag hr?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ta så att 0,10 går lätt o 0.15 inte går i om du har dom och samma på sista 0.20 går lätt 0.25 inte går i
Skruv eller shims?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Använd 0.10 och se till att det går ganska lätt, dubbelkolla med 0.20 så att det öht inte går in. Du kommer att känna hur det ska vara.
Enda farligheten är att du ställer för tight med brända ventiler som påföljd.
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Använd 0.10 och se till att det går ganska lätt, dubbelkolla med 0.20 så att det öht inte går in. Du kommer att känna hur det ska vara.
Enda farligheten är att du ställer för tight med brända ventiler som påföljd.
okej för min motor tycker jag har et litet knackande ljus och läste mig till att det kan var just ventilspelet som är för stort. så om jag testar med 0.1mm och den går väldigt lätt in men 0.15 går inte in då är det bra?
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Ta så att 0,10 går lätt o 0.15 inte går i om du har dom och samma på sista 0.20 går lätt 0.25 inte går i
Skruv eller shims?
skulle tro att det är skruv eller snarare mutter och en liten fyrkantig sdom man skrivar ingetign in eller ut och sen låser med en mutter
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
okej för min motor tycker jag har et litet knackande ljus och läste mig till att det kan var just ventilspelet som är för stort. så om jag testar med 0.1mm och den går väldigt lätt in men 0.15 går inte in då är det bra?
Helt rätt uppfattat :tummenupp
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Helt rätt uppfattat :tummenupp
hör hört att för stora elle för små ventilspel kan leda till att man tappar effekt. Och har kännt på seanste att den gått fårna tt gå i 120 till typ 108 tänker att det kan vara ventilspelen som har förendrats med tanke på det knackande ljduet som också låter relativt högt
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
kör på det, kolla ventilspelet då har du lärt det med o vet om det är
det som sänker hastigheten
funkar det inte går du vidare med nästa grej. tändningen
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
kör på det, kolla ventilspelet då har du lärt det med o vet om det är
det som sänker hastigheten
funkar det inte går du vidare med nästa grej. tändningen
Den går ju fint så tror ikte det är tändningen i och för sig blåste d rätt rejält så aa hur som hälst dka ju byta cylinder till större då ska jag ju kolla ventilerna och kan ju i samband med detta sätta i ett nytt tändstift för det skadar ju aldrig med ett nytt
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Och för att svara på din fråga.
Ja det går att bygga ihop mått med att summera flera blad när rätt tjocklek inte finns. (Vilket dock inte behövs i det här fallet)
 

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
ok men jag ger mej tusind på att det inte är ventilspelet
prov i medvind
får la ta o göra d, har inget körkort dock så det blir ju livat som fan men den får man ta. tänker att jag kollar det i sambandet men cylinderbtytet för tänkte dubbel kolla så att jag monterat kammen rätt genom att se att ventilspelen är detsamma i tdc och sånt där mysigt
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Man kan även kombinera med bladmått i tum. Jag skaffade dessa till min VFR då den har tum mått som alternativ.
In 0.16 +- 0.03mm (0.006 +- 0.001 tum)
Ut 0.30 +- 0.03mm (0.012 +- 0.001 tum)
 

Bifogat

  • Capture26.PNG
    Capture26.PNG
    181.1 KB · Visningar: 16

Nadi

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2023
Hoj
Kawasaki Vulcan s
Man kan även kombinera med bladmått i tum. Jag skaffade dessa till min VFR då den har tum mått som alternativ.
In 0.16 +- 0.03mm (0.006 +- 0.001 tum)
Ut 0.30 +- 0.03mm (0.012 +- 0.001 tum)
Hej

Vet du vart kan man köpa just denna?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top