Blanda gaffelolja - något att tänka på?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Byter olja i Öhlinsgaffel (R&T) och köpte en flaska av deras olja. För att få rätt nivå behöver jag 0,52 liter. Några problem att hälla i ex. Motulolja (som jag har kvar från annat byte). Viskositet är snarlik.
 
Att blanda olika oljor är aldrig att rekommendera eftersom det kan finnas tillsatser i den ena som är allergisk mot tillsatser i den andra och därigenom orsakar utfällningar eller i värsta fall korrosion. Därför är det också viktigt att rengöra noggrannt innan man byter från en olja till en annan olja.

Jag har dock aldrig hört något negativt om Motul's framgaffelolja, så välj den ena ELLER den andra utan att blanda.

Du kommer dock att höja framgaffelns friktion om du använder Motul-oljan. Det finns ingen framgaffelolja på marknaden som kan matcha Öhlins 1309-olja vad gäller låg friktion.
 
Alatalo fick nog med allt fast jag är inte lika rädd för att blanda gaffeloljor, jag tror det är mer av ett teoretiskt problem än ett problem i praktiken.
Så länge man inte börjar blanda in stora kvantiteter av främmande additiv och då tänker jag på slick50 och liknande snakeoil som man i princip aldrig bör blanda in i en olja av något slag.

Nu har jag ju inte gjort några labbtester på gammal olja men jag har i alla fall när jag servat fjädring aldrig sett nåt sånt konstigt där jag skulle gissa mig till att det skulle bero på att additiver skurit sig med varandra. Gammal olja kan skilja sig lite åt när man tömmer ut den men dom brukar hålla sig inom ett visst spektrum.
Sällan eller aldrig några direkta konstigheter alltså. Enda riktigt konstiga jag minns var en gaffel där oljan hade blivit klibbig och seg som sågkedjeolja vilket jag har lite svårt att koppla till additiver men jag vet inte.

Sen brukar jag själv iofs sedan många år bara blanda fjädringsolja när jag vill ha andra viskositeter och då håller jag mig till samma fabrikat och typ. Men jag tror nog att det ofta har blandats oljor i gafflar jag får in för servce.

Jag har även en slaskflaska på min arbetsbänk dit jag häller överblivna små slattar och använder tex när jag vill skölja av någon detalj som blivit för smutsig av gammal sliten olja. Ofta i botten på en dämpare som körts för länge blir det då kvar en del svart olja, där sköljer jag med en skvätt från slattflaskan för att sedan hälla bort innan jag fyller på med fräsch olja.
I de fallen så brukar all gammal olja i dämparen vara ordentligt svart, alltså inte bara utfällningar.

Korrossion har jag sett ibland men då har det varit dämpare med så dåliga tätningar att dom inte längre är fulla med olja och därmed sannolikt fått in vatten.

Jag har aldrig sett att det skiktat sig eller liknande i slaskflaskan heller.

Men till Surtees skulle jag väl ändå säga att köp en till flaska med likadan olja, ta vad du behöver och spara resten till nästa gång.
 
Men till Surtees skulle jag väl ändå säga att köp en till flaska med likadan olja, ta vad du behöver och spara resten till nästa gång.
Har ibland läst att tillsatser i motorolja kan brytas ner i kontakt med luft. Är det inte ett problem med gaffelolja, känns ju som att det kan stå längre än en dunk motorolja som de flesta nog byter årligen.
 
Har ibland läst att tillsatser i motorolja kan brytas ner i kontakt med luft. Är det inte ett problem med gaffelolja, känns ju som att det kan stå längre än en dunk motorolja som de flesta nog byter årligen.

Både gaffelolja och motorolja oxiderar och tar åt sig fukt från luften, bägge innehåller antioxidanter för att hejda det lite. Jag föreslår att du skruvar åt korken på dunken så kan du vara lugn.
 
Alatalo fick nog med allt fast jag är inte lika rädd för att blanda gaffeloljor, jag tror det är mer av ett teoretiskt problem än ett problem i praktiken.
Så länge man inte börjar blanda in stora kvantiteter av främmande additiv och då tänker jag på slick50 och liknande snakeoil som man i princip aldrig bör blanda in i en olja av något slag.

Nu har jag ju inte gjort några labbtester på gammal olja men jag har i alla fall när jag servat fjädring aldrig sett nåt sånt konstigt där jag skulle gissa mig till att det skulle bero på att additiver skurit sig med varandra. Gammal olja kan skilja sig lite åt när man tömmer ut den men dom brukar hålla sig inom ett visst spektrum.
Sällan eller aldrig några direkta konstigheter alltså. Enda riktigt konstiga jag minns var en gaffel där oljan hade blivit klibbig och seg som sågkedjeolja vilket jag har lite svårt att koppla till additiver men jag vet inte.

Sen brukar jag själv iofs sedan många år bara blanda fjädringsolja när jag vill ha andra viskositeter och då håller jag mig till samma fabrikat och typ. Men jag tror nog att det ofta har blandats oljor i gafflar jag får in för servce.

Jag har även en slaskflaska på min arbetsbänk dit jag häller överblivna små slattar och använder tex när jag vill skölja av någon detalj som blivit för smutsig av gammal sliten olja. Ofta i botten på en dämpare som körts för länge blir det då kvar en del svart olja, där sköljer jag med en skvätt från slattflaskan för att sedan hälla bort innan jag fyller på med fräsch olja.
I de fallen så brukar all gammal olja i dämparen vara ordentligt svart, alltså inte bara utfällningar.

Korrossion har jag sett ibland men då har det varit dämpare med så dåliga tätningar att dom inte längre är fulla med olja och därmed sannolikt fått in vatten.

Jag har aldrig sett att det skiktat sig eller liknande i slaskflaskan heller.

Men till Surtees skulle jag väl ändå säga att köp en till flaska med likadan olja, ta vad du behöver och spara resten till nästa gång.
Nu hade jag ny olja av annan typ stående, men det löste sig på bästa sätt ändå. Köpte absolut sista flaskan som Kenneths hade igår och det var därför frågan uppstod när det visade sig att jag inte nådde rätt nivå i benen. Ringde dem efter Alatalos svar för att höra när de hade olja på ingång igen, de förstod dilemmat och skulle ringa tillbaka - ett par timmar senare hade de hittat en öppnad flaska i verkstaden med 8 deciliter kvar - bara till att hämta, dessutom till fyndpris. Så nu är benen ihop, rätt olja, rätt nivå :)
 
Nu hade jag ny olja av annan typ stående, men det löste sig på bästa sätt ändå. Köpte absolut sista flaskan som Kenneths hade igår och det var därför frågan uppstod när det visade sig att jag inte nådde rätt nivå i benen. Ringde dem efter Alatalos svar för att höra när de hade olja på ingång igen, de förstod dilemmat och skulle ringa tillbaka - ett par timmar senare hade de hittat en öppnad flaska i verkstaden med 8 deciliter kvar - bara till att hämta, dessutom till fyndpris. Så nu är benen ihop, rätt olja, rätt nivå :)

Ok jag trodde att du var tvungen köpa oavsett fabrikat, om jag hade haft en annan flaska på hyllan och det var min egen hoj så skulle jag blandat.
Till betalande kunder skulle jag däremot inte blanda för där förlorar jag inte bara arbetstid och reservdelar utan även mitt anseende ifall nåt ändå går fel. Särskilt om dom ska ha just Öhlins olja och betalar pengar för minsta möjliga friktion.
 
Ok jag trodde att du var tvungen köpa oavsett fabrikat, om jag hade haft en annan flaska på hyllan och det var min egen hoj så skulle jag blandat.
Till betalande kunder skulle jag däremot inte blanda för där förlorar jag inte bara arbetstid och reservdelar utan även mitt anseende ifall nåt ändå går fel. Särskilt om dom ska ha just Öhlins olja och betalar pengar för minsta möjliga friktion.
Jag brukar vara noga med att inte mixa, använda olja av känd kvalitet osv, men nu stod man där med 20mm (mindre än en dl) till rätt mått o med hyfsat körväder - då blir man sugen på små genvägar
 
Annars finns ju alternativet att faktiskt provköra hojen med något lägre oljenivå. Marginellt mjukare i botten av slaget låter inte som någon dum ide under våren, innan kroppen har kommit igång och du bromsar stenhårt ändå in till apex...
 
Annars finns ju alternativet att faktiskt provköra hojen med något lägre oljenivå. Marginellt mjukare i botten av slaget låter inte som någon dum ide under våren, innan kroppen har kommit igång och du bromsar stenhårt ändå in till apex...
Det var lite intressant att skruva isär den - har kört den en säsong o mest på bana, där har den funkat utmärkt. På väg har den varit stenhård, men inte brytt mig eftersom jag mest kört andra hojar där. När jag lättade på förspänningen var den 15 3/4 varv - skall vara 8-9 för bankörning. Oljenivån var 115 och skall vara 85, undrar hur föregående ägare hamnade där? (läckt hade den inte gjort då, nu var det bara en sida som börjat läcka)
Iofs är det där med nivåer ganska rörigt, vissa mäts utan fjäder, men denna mäts med och någon volymangivelse har inte Öhlins angett i det datablad jag har - bara ett nivåmått
 
Volymmått är jäkligt trubbigt och oexakt för det finns alltid lite olja kvar i gaffeln och man vet inte hur mycket.

Med en nivå så vet man att det blir exakt som förra gången.

Sen är det ju jävligt bekvämt med volymmått och det sparar ju in både tid och kladdande så samtidigt uppskattar jag det.
 
Oljenivån var 115 och skall vara 85, undrar hur föregående ägare hamnade där?

Sannolikt genom trial and error och för att oljenivån i de allra flesta OEM-framgafflar är lite eller mycket för hög, så att den hindrar framgaffeln att använda hela sin slaglängd vid bankörning.

Det har nämligen förekommit en hel del mer eller mindre idiotiska krav på OEM-fjädring genom åren. Typ att hoj med förare och passagerare ska kunna bromsas upp på framhjulet över ett farthinder utan att framgaffeln bottnar metall mot metall, vilket utmynnat i tämligen usla så kallade "hydraulstopp", eller oljenivåer som egentligen är för höga för all vettig användning av hojen.
 
Sannolikt genom trial and error och för att oljenivån i de allra flesta OEM-framgafflar är lite eller mycket för hög, så att den hindrar framgaffeln att använda hela sin slaglängd vid bankörning.

Det har nämligen förekommit en hel del mer eller mindre idiotiska krav på OEM-fjädring genom åren. Typ att hoj med förare och passagerare ska kunna bromsas upp på framhjulet över ett farthinder utan att framgaffeln bottnar metall mot metall, vilket utmynnat i tämligen usla så kallade "hydraulstopp", eller oljenivåer som egentligen är för höga för all vettig användning av hojen.
Blir till att testa lite olika förspänningar till en början - går alltid bra att tappa ur olja om det är för mycket
 
@Alatalo Jag ska ha i ny olja i framgaffeln på min NSR125R, det är ATF enligt verkstadsmanualen, och det hade jag i när jag satte ihop gaffeln, men jag funderar på att hälla i 15W eller 20W för att få den lite fastare. Är jag ute på tunn is i mitt tänk? Det är en enkel Marzocchi-gaffel. Fjädrarna är inom servicemått. Tack på förhand!
 
@Alatalo Jag ska ha i ny olja i framgaffeln på min NSR125R, det är ATF enligt verkstadsmanualen, och det hade jag i när jag satte ihop gaffeln, men jag funderar på att hälla i 15W eller 20W för att få den lite fastare. Är jag ute på tunn is i mitt tänk? Det är en enkel Marzocchi-gaffel. Fjädrarna är inom servicemått. Tack på förhand!

Fjädringen på den hojen är väl antagligen dimensionerad för en 16-åring på 60kg.
Jag skulle gissa att du väger avsevärt mer än vad fjädringen på den hojen är dimensionerad för så egentligen behöver du antagligen styvare fjädrar.

15w eller 20w är jäkligt dåliga mått på viskositeten, en 20w av ett fabrikat kan ha lägre viskositet än 15w av ett annat fabrikat.
ATF är däremot jävligt hårt specad så den vet du säkert att den ligger ganska nära 34 cst oavsett fabrikat.

Om du vet att du vill ha högre viskositet än 34 cst så kolla databladet från oljeleverantören så hittar du vilken viskositet oljan verkligen har.

Här har du en tabell med de flesta förekommande gaffeloljorna.
 
Fjädringen på den hojen är väl antagligen dimensionerad för en 16-åring på 60kg.
Jag skulle gissa att du väger avsevärt mer än vad fjädringen på den hojen är dimensionerad för så egentligen behöver du antagligen styvare fjädrar.

15w eller 20w är jäkligt dåliga mått på viskositeten, en 20w av ett fabrikat kan ha lägre viskositet än 15w av ett annat fabrikat.
ATF är däremot jävligt hårt specad så den vet du säkert att den ligger ganska nära 34 cst oavsett fabrikat.

Om du vet att du vill ha högre viskositet än 34 cst så kolla databladet från oljeleverantören så hittar du vilken viskositet oljan verkligen har.

Här har du en tabell med de flesta förekommande gaffeloljorna.
Tack! Jag fyller 50 på måndag, men väger 73 kg, så inte så långt ifrån. :) Gaffeln var inte det sämsta med fjädringen på hojen faktiskt, utan det var bakdämparen, men den är utbytt till en ny nu.

Kanske ska ta ett samtal till NCCR och se om de kan skaka fram rätt fjädrar åt mig.
 
Tack! Jag fyller 50 på måndag, men väger 73 kg, så inte så långt ifrån. :) Gaffeln var inte det sämsta med fjädringen på hojen faktiskt, utan det var bakdämparen, men den är utbytt till en ny nu.

Kanske ska ta ett samtal till NCCR och se om de kan skaka fram rätt fjädrar åt mig.

Väger du bara 73kg så testa först att öka oljenivån i gaffeln. Det är en billigare lösning.
 
Ok någon riktlinje på hur mycket till att börja med? Ska vara 280cc med 130mm till nivån i varje. Tycker du jag ska köra annan olja eller köra vidare med ATF?

Atf gör ju säkert jobbet som det är ränkt men en gaffelolja med samma viskositet har ju samma dämpning men lägre friktion så det är väl ett bättre val.

Angående eventuellt högre viskositet så vågar jag inte svar på det. Jag skulle nog inte börja där om det var min hoj men det beror ju på på hur den känns.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top