Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har ibland läst att tillsatser i motorolja kan brytas ner i kontakt med luft. Är det inte ett problem med gaffelolja, känns ju som att det kan stå längre än en dunk motorolja som de flesta nog byter årligen.Men till Surtees skulle jag väl ändå säga att köp en till flaska med likadan olja, ta vad du behöver och spara resten till nästa gång.
Har ibland läst att tillsatser i motorolja kan brytas ner i kontakt med luft. Är det inte ett problem med gaffelolja, känns ju som att det kan stå längre än en dunk motorolja som de flesta nog byter årligen.
Nu hade jag ny olja av annan typ stående, men det löste sig på bästa sätt ändå. Köpte absolut sista flaskan som Kenneths hade igår och det var därför frågan uppstod när det visade sig att jag inte nådde rätt nivå i benen. Ringde dem efter Alatalos svar för att höra när de hade olja på ingång igen, de förstod dilemmat och skulle ringa tillbaka - ett par timmar senare hade de hittat en öppnad flaska i verkstaden med 8 deciliter kvar - bara till att hämta, dessutom till fyndpris. Så nu är benen ihop, rätt olja, rätt nivåAlatalo fick nog med allt fast jag är inte lika rädd för att blanda gaffeloljor, jag tror det är mer av ett teoretiskt problem än ett problem i praktiken.
Så länge man inte börjar blanda in stora kvantiteter av främmande additiv och då tänker jag på slick50 och liknande snakeoil som man i princip aldrig bör blanda in i en olja av något slag.
Nu har jag ju inte gjort några labbtester på gammal olja men jag har i alla fall när jag servat fjädring aldrig sett nåt sånt konstigt där jag skulle gissa mig till att det skulle bero på att additiver skurit sig med varandra. Gammal olja kan skilja sig lite åt när man tömmer ut den men dom brukar hålla sig inom ett visst spektrum.
Sällan eller aldrig några direkta konstigheter alltså. Enda riktigt konstiga jag minns var en gaffel där oljan hade blivit klibbig och seg som sågkedjeolja vilket jag har lite svårt att koppla till additiver men jag vet inte.
Sen brukar jag själv iofs sedan många år bara blanda fjädringsolja när jag vill ha andra viskositeter och då håller jag mig till samma fabrikat och typ. Men jag tror nog att det ofta har blandats oljor i gafflar jag får in för servce.
Jag har även en slaskflaska på min arbetsbänk dit jag häller överblivna små slattar och använder tex när jag vill skölja av någon detalj som blivit för smutsig av gammal sliten olja. Ofta i botten på en dämpare som körts för länge blir det då kvar en del svart olja, där sköljer jag med en skvätt från slattflaskan för att sedan hälla bort innan jag fyller på med fräsch olja.
I de fallen så brukar all gammal olja i dämparen vara ordentligt svart, alltså inte bara utfällningar.
Korrossion har jag sett ibland men då har det varit dämpare med så dåliga tätningar att dom inte längre är fulla med olja och därmed sannolikt fått in vatten.
Jag har aldrig sett att det skiktat sig eller liknande i slaskflaskan heller.
Men till Surtees skulle jag väl ändå säga att köp en till flaska med likadan olja, ta vad du behöver och spara resten till nästa gång.
Nu hade jag ny olja av annan typ stående, men det löste sig på bästa sätt ändå. Köpte absolut sista flaskan som Kenneths hade igår och det var därför frågan uppstod när det visade sig att jag inte nådde rätt nivå i benen. Ringde dem efter Alatalos svar för att höra när de hade olja på ingång igen, de förstod dilemmat och skulle ringa tillbaka - ett par timmar senare hade de hittat en öppnad flaska i verkstaden med 8 deciliter kvar - bara till att hämta, dessutom till fyndpris. Så nu är benen ihop, rätt olja, rätt nivå![]()
Jag brukar vara noga med att inte mixa, använda olja av känd kvalitet osv, men nu stod man där med 20mm (mindre än en dl) till rätt mått o med hyfsat körväder - då blir man sugen på små genvägarOk jag trodde att du var tvungen köpa oavsett fabrikat, om jag hade haft en annan flaska på hyllan och det var min egen hoj så skulle jag blandat.
Till betalande kunder skulle jag däremot inte blanda för där förlorar jag inte bara arbetstid och reservdelar utan även mitt anseende ifall nåt ändå går fel. Särskilt om dom ska ha just Öhlins olja och betalar pengar för minsta möjliga friktion.
Det var lite intressant att skruva isär den - har kört den en säsong o mest på bana, där har den funkat utmärkt. På väg har den varit stenhård, men inte brytt mig eftersom jag mest kört andra hojar där. När jag lättade på förspänningen var den 15 3/4 varv - skall vara 8-9 för bankörning. Oljenivån var 115 och skall vara 85, undrar hur föregående ägare hamnade där? (läckt hade den inte gjort då, nu var det bara en sida som börjat läcka)Annars finns ju alternativet att faktiskt provköra hojen med något lägre oljenivå. Marginellt mjukare i botten av slaget låter inte som någon dum ide under våren, innan kroppen har kommit igång och du bromsar stenhårt ändå in till apex...
Oljenivån var 115 och skall vara 85, undrar hur föregående ägare hamnade där?
Blir till att testa lite olika förspänningar till en början - går alltid bra att tappa ur olja om det är för mycketSannolikt genom trial and error och för att oljenivån i de allra flesta OEM-framgafflar är lite eller mycket för hög, så att den hindrar framgaffeln att använda hela sin slaglängd vid bankörning.
Det har nämligen förekommit en hel del mer eller mindre idiotiska krav på OEM-fjädring genom åren. Typ att hoj med förare och passagerare ska kunna bromsas upp på framhjulet över ett farthinder utan att framgaffeln bottnar metall mot metall, vilket utmynnat i tämligen usla så kallade "hydraulstopp", eller oljenivåer som egentligen är för höga för all vettig användning av hojen.
@Alatalo Jag ska ha i ny olja i framgaffeln på min NSR125R, det är ATF enligt verkstadsmanualen, och det hade jag i när jag satte ihop gaffeln, men jag funderar på att hälla i 15W eller 20W för att få den lite fastare. Är jag ute på tunn is i mitt tänk? Det är en enkel Marzocchi-gaffel. Fjädrarna är inom servicemått. Tack på förhand!
Tack! Jag fyller 50 på måndag, men väger 73 kg, så inte så långt ifrån.Fjädringen på den hojen är väl antagligen dimensionerad för en 16-åring på 60kg.
Jag skulle gissa att du väger avsevärt mer än vad fjädringen på den hojen är dimensionerad för så egentligen behöver du antagligen styvare fjädrar.
15w eller 20w är jäkligt dåliga mått på viskositeten, en 20w av ett fabrikat kan ha lägre viskositet än 15w av ett annat fabrikat.
ATF är däremot jävligt hårt specad så den vet du säkert att den ligger ganska nära 34 cst oavsett fabrikat.
Om du vet att du vill ha högre viskositet än 34 cst så kolla databladet från oljeleverantören så hittar du vilken viskositet oljan verkligen har.
Här har du en tabell med de flesta förekommande gaffeloljorna.
Suspension Fluid Viscosity Chart
Some of you have changed out your suspension fluid to a heavier or lighter weight fluid or so you thought to change the damping of your suspension. The problem that comes into play here is manufacturers are not playing by any set of rules so it seems, Ones 5wt will be some others 15wt. So when...norwestsuspension.com
Tack! Jag fyller 50 på måndag, men väger 73 kg, så inte så långt ifrån.Gaffeln var inte det sämsta med fjädringen på hojen faktiskt, utan det var bakdämparen, men den är utbytt till en ny nu.
Kanske ska ta ett samtal till NCCR och se om de kan skaka fram rätt fjädrar åt mig.
Ok någon riktlinje på hur mycket till att börja med? Ska vara 280cc med 130mm till nivån i varje. Tycker du jag ska köra annan olja eller köra vidare med ATF?Väger du bara 73kg så testa först att öka oljenivån i gaffeln. Det är en billigare lösning.
Ok någon riktlinje på hur mycket till att börja med? Ska vara 280cc med 130mm till nivån i varje. Tycker du jag ska köra annan olja eller köra vidare med ATF?
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |