Blanda licens och gatåkare

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kanske dags att damma av diskussionen vi hade hösten 2008 i den här delen av forumet. Väldigt infekterad fråga, men viktig.

I en nyligen startad tråd om försäkringens gällande eller icke gällande läste jag det här inlägget. Det är av den anledningen jag tar upp diskussionen igen.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4682690&postcount=28

Så här skrev jag i ett inlägg hösten 2008:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3701982&postcount=35

Diskussionen var även uppe några månader senare i den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194924&page=2

Last edited:

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Mycket intressant fråga måste jag erkänna. Detta är även någonting jag känner att jag vill ta upp med mitt försäkringsbolag. Tack Harmon Rabb för att du riktar lite ljus påd etta.

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Vi har lagt ner mycket tid på att undersöka detta och vi har kommit fram till att vi inte kan lösa problemet, vi kan alltså inte garantera att försäkringarna gäller.

Är det någon som kan fixa fram papper ifrån samtliga försäkringsbolag att försäkringen gäller vid våra arrangemang så är ingen gladare än jag.

Vi följer trafikförsäkringsföreningens rekommendationer, de finns att läsa på vår hemsida.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
I nu läget tror jag inte ens det finns en chans i världen att F-bolag betalar för skador på motorcykel oav vem som är "vållande". Vållande är en term som inte finns inom bankörning. Som pilot delar du en yta med mellan 28-50 personer beroende på bana, visa respekt kör med hjärnan och teckna en extra olycksfall försäkring.

Skador på mc är bara materiella ting som kan ersättas. Kör och ha roligt, är någon snabbare - låt honom/henne vara det då. Det finns inget att bevisa för andra iaf.

Att blanda licens och gatåkare har mindre betydelse på SSEMSE körningar, då detta inte är sanktionerad körning av svemo - så Licensförsäkring gäller inte. Men extra personlig försäkring räcker långt.

Boka körning, kör med huvudet så är risken betydligt mindre att något händer än vad det skulle vara ute i trafiken.

Ses på banorna i år // GLAD PÅSK

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I nu läget tror jag inte ens det finns en chans i världen att F-bolag betalar för skador på motorcykel oav vem som är "vållande". Vållande är en term som inte finns inom bankörning. Som pilot delar du en yta med mellan 28-50 personer beroende på bana, visa respekt kör med hjärnan och teckna en extra olycksfall försäkring.

Skador på mc är bara materiella ting som kan ersättas. Kör och ha roligt, är någon snabbare - låt honom/henne vara det då. Det finns inget att bevisa för andra iaf.

Att blanda licens och gatåkare har mindre betydelse på SSEMSE körningar, då detta inte är sanktionerad körning av svemo - så Licensförsäkring gäller inte. Men extra personlig försäkring räcker långt.

Boka körning, kör med huvudet så är risken betydligt mindre att något händer än vad det skulle vara ute i trafiken.

Ses på banorna i år // GLAD PÅSK
Word Dogge!!

Robz

Guest
Känns som detta är i botten uttjatat (sedan debatterna här 2007 och 2008) och ståndpunkten att dela grupperna är för alltid förlorad.

Påminner dock om förra året med BRH:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4195741#post4195741
…Ojjj… Vissa försäkringar gällde visst i de ej blandade grupperna… konstigt!

Skulle det mot förmodan bli problem med beläggningen på körningarna, kanske man kan prova en ren gatgrupp igen och se om det kan påverka intresset bland gatåkare.

EDIT:
Den här var ju intressant!! Ett prejudikat!!! Från Nov 2009...

https://lagen.nu/dom/rh/2009:95

DOMSLUT

Tingsrätten förpliktar Trygg-Hansa Försäkrings AB att till U.K. betala 1 212 888 kr mot att Trygg-Hansa Försäkrings AB erhåller äganderätten till kvarvarande delar av bilen Porsche GT3 RS, reg. nr TZR 253. På beloppet utgår ränta enligt 6 § räntelagen från den 1 januari 2005 till dess betalning sker.

HOVRÄTTENS DOMSLUT

Hovrätten ändrar tingsrättens dom endast på så sätt att Trygg-Hansa Försäkringsaktiebolag förpliktas att till U.K. betala ytterligare 19 800 kr, och ränta från den 1 januari 2005 på sätt tingsrätten angett.

Vid denna bedömning finns inte skäl att ta ställning till A.S.-förklaringen och vad som i övrigt kan ha förekommit mellan parterna. U.K. är således berättigad till yrkad ersättning även från vagnskadeförsäkringen.

Hovrättens dom meddelad: den 11 november 2009.

Mål nr: T 4948-08.

:tummenupp:tummenupp

Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jag tyckat att allt snak om att försäkringen ska täcka om man krascher under en bandag är helt fel. här ´lekar´ vi på bana o risken för att köra omkull är jätte mycket störe än när man kör till korvmojan. har själv flera gathojar o kan inte fatta att mina premier ska vara med o täcka folks skador när dom lekar på bana. att porsche ägaren har fått betalt av trygg hansa är sjukt det mina-våra försäkrings pengar dom har slängt utt för att han ville leka på bana. har man get sej in i leken får man leken tåla

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
jag tyckat att allt snak om att försäkringen ska täcka om man krascher under en bandag är helt fel. här ´lekar´ vi på bana o risken för att köra omkull är jätte mycket störe än när man kör till korvmojan. har själv flera gathojar o kan inte fatta att mina premier ska vara med o täcka folks skador när dom lekar på bana. att porsche ägaren har fått betalt av trygg hansa är sjukt det mina-våra försäkrings pengar dom har slängt utt för att han ville leka på bana. har man get sej in i leken får man leken tåla

Det är ofta ganska "billiga" skador för FB som uppstår på riktig bana. Personskadorna är ofta begränsade.
Dom dyra skadorna för FB och samhälle är skador händer på Bogesund "racetrack", Lygnernring m.fl. (alltså vanliga vägar). Inte sällan på hojar med modellbeteckngar såsom 1000 rr eller r1. Krascher på dessa "banor" resuterar tyvärr ofta i långa sjukskrivningar o ibland livslånga handikapp eller död. Det är inte bara föraren som kan skadas på vägarna. Det kan lika gärna vara gående eller cyklande barn som blir påkörda.
I det sammanhanget är några krossade kåpor och böjd metall bara småpengar.

Last edited:

Robz

Guest
Varför skulle risken vara större på bana om man nu inte tränar och ligger på 98%??
Det är olyckor på allmän väg med personskador och rehab som kostar pengar för bolagen... Inte lite plastbitar. Dessutom handlar det inte ytterst om försäkringsbiten! Orkar inte debattera ett 3e år också. All historik finns kvar här i forumet, bara att läsa för den intresserade.

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
R6 -03 BANHOJ
Varför diskutera detta igen överhuvudtaget vill minnas att det var någons som sa att har du inte råd att krasha kör ej bana eller liknande, kan fan bara hålla med! Det här gnälet om min försäkring tåäcker hit eller dit är väl skit samma, viktiga är väl om den täcker personskador. M atrial är ändå matrial! :confused:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den här var ju intressant!! Ett prejudikat!!! Från Nov 2009...

https://lagen.nu/dom/rh/2009:95

Jag tror att prejudikatet gäller det här fallet. Inte helt okänt i vissa kretsar.

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2009/11/Trygg-Hansa-ska-ersatta-totalforstord-Porsche/

Mitt försäkringsbolag (IF) godkänner numera att man deltar på Scuderia Hanseat kursen med bil. Det beskedet har jag fått från högsta ort skriftligen. Vid tidigare förfrågningar har de sagt att försäkringen inte gäller. Nämnde det i ett av inläggen i en av de länkade trådarna från 2008.

Jag hoppas att företrädarna för föreningen håller sig uppdaterad när det gäller gällande och ny lagstiftning samt nya prejudikat. Vore ytterst allvarligt om ni grävt ner huvudet i sanden och låtit det gå prestige över frågan.

Jag känner ingen direkt anledning att föra den här debatten vidare. Förhoppningsvis har en och annan medlem fått något att fundera över. Då är syftet uppnått.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Varför diskutera detta igen överhuvudtaget vill minnas att det var någons som sa att har du inte råd att krasha kör ej bana eller liknande, kan fan bara hålla med! Det här gnälet om min försäkring tåäcker hit eller dit är väl skit samma, viktiga är väl om den täcker personskador. M atrial är ändå matrial! :confused:

Men om inte trafikförsäkringen gäller då...o det blir personskador?
Och om man anses vållande...och motparten får personskador?

Försäkringsfrågan är diskuterad så otroligt länge nu och borde vara utredd...eller...?

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jag hoppas att företrädarna för föreningen håller sig uppdaterad när det gäller gällande och ny lagstiftning samt nya prejudikat. Vore ytterst allvarligt om ni grävt ner huvudet i sanden och låtit det gå prestige över frågan.

Jag ser inte riktigt vad prestige har med frågan att göra. Det har lagts ner många timmar i den här frågan och beslut har tagits.
Som du ser av ordförandens svar ovan, som även om det är skrivit den första april inte är något skämt, så krävs det att ALLA försäkringsbolag går på samma linje.

Det som många glömmer i den här diskussionen är ett enkelt faktum. Vad ska vi egentligen prioritera?
Att folks vagnskadeförsäkring gäller eller att vi har säkra och homogena grupper??

Den frågeställningen tycker jag våra medlemmar borde fundera på istället...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Att folks vagnskadeförsäkring gäller eller att vi har säkra och homogena grupper??

Vore grupperna säkra och homogena hade nog inte diskussionen varit så infekterad. Ingen kan väl förneka att det har inträffat en hel del incidenter under föreningens körningar.

Jag kräver inga garantier för att försäkringarna ska gälla. Det tror jag ingen gör. Det finns nämligen ingen garanti. Dock stänger föreningens beslut att blanda grupperna dörren för de som mot förmodan vill få saken prövad. Det är som jag skrev i mitt inlägg länkat i första inlägget i tråden en sak mellan försäkringstagare och försäkringsbolag ingen annan.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
ang personförsäkrings biten, gå över era olyckes försäkringar flera bolag har ändrat vilkoren iår. men scandia liv har en olyckes försäkring som täckar körning på motorbana så länge du inte tjäner pengar på det , täckning 50 basbelopp koster knappt 1400 kr om året .

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om man ser verksamheten i Sydskanes som ett sätt att "leka" på bana så kanske man skall fundera på varför man är medlem i Sydskanes Emse.

Första paragrafen ur våra stadgar:

§ 1. Mål och medel
Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”. Föreningen avser bedriva verksamheten på någon av Sveriges motorsportanläggningar med tonvikt på södra delarna av Sverige. Alla personer är välkomna som medlemmar. Föreningen skall även verka för anslutning till Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC. Dessutom anser föreningen att det är viktigt att stödja det arbete som SMC utför för vår sak. Föreningen är en opolitisk och ideell organisation utan ekonomiska vinstintressen.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
det beror väl på hur man använder ordet leka, eller?... leka = att ha skoj. men man kan oxå vidre utveckla sej gennom lek. viket görs på dagis, i skolan o på sånna har management kurser (heter det så ?) men fortsätt du märka ord det bjuder jag på

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Att blanda licensåkare med gatåkare måste väl i alla fall vara ett säkert sätt att se till så att inga försäkringar gäller. Licensförsäkringen gäller inte eftersom det inte är en riktig träning och inte heller trafikförsäkringen eftersom det är racehojjar med.
Om det bara är gatåkare med trafikförsäkrade hojar kan man kanske hävda att trafikförsäkringen gäller men knappast om man blandar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Att blanda licensåkare med gatåkare måste väl i alla fall vara ett säkert sätt att se till så att inga försäkringar gäller. Licensförsäkringen gäller inte eftersom det inte är en riktig träning och inte heller trafikförsäkringen eftersom det är racehojjar med.
Om det bara är gatåkare med trafikförsäkrade hojar kan man kanske hävda att trafikförsäkringen gäller men knappast om man blandar.

Fast om alla skulle vara nöjda o glada så skulle vi haft minst 6 grupper.
Sakta gatåkare med försäkring
Mellan gatåkare med försäkring
Snabb gatåkare med försäkring
Sakta banåkare med licens utan försäkring på hojen
Mellan banåkare med licens utan försäkring på hojen
Snabb banåkare med licens utan försäkring på hojen

Och egentligen tar det inte slut där utan det borde då med finnas
Sakta banåkare utan licens utan försäkring på hojen men med körkort
Mellan banåkare utan licens utan försäkring på hojen men med körkort
Snabb banåkare utan licens utan försäkring på hojen men med körkort

Kör varje grupp 15 min så blir det 15min körning och 2h vila.. och på en heldag kanske man då hinner köra 45min - 60min

Och sen på detta så skulle det finnas en stenhård koll så att ingen med gathoj kom ut på banan utan försäkring i gatgruppen..

Men jag vet inte, det kanske är så att majoriteten vill köra gatregade hoj med försäkring?

Själv kör jag både och

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Fast om alla skulle vara nöjda o glada så skulle vi haft minst 6 grupper.
Sakta gatåkare med försäkring
Mellan gatåkare med försäkring
Snabb gatåkare med försäkring
Sakta banåkare med licens utan försäkring på hojen
Mellan banåkare med licens utan försäkring på hojen
Snabb banåkare med licens utan försäkring på hojen

Och egentligen tar det inte slut där utan det borde då med finnas
Sakta banåkare utan licens utan försäkring på hojen men med körkort
Mellan banåkare utan licens utan försäkring på hojen men med körkort
Snabb banåkare utan licens utan försäkring på hojen men med körkort

Kör varje grupp 15 min så blir det 15min körning och 2h vila.. och på en heldag kanske man då hinner köra 45min - 60min

Och sen på detta så skulle det finnas en stenhård koll så att ingen med gathoj kom ut på banan utan försäkring i gatgruppen..

Men jag vet inte, det kanske är så att majoriteten vill köra gatregade hoj med försäkring?

Själv kör jag både och

Tyvärr så kan man nästan aldrig göra nånting så alla är nöjda...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning