Blanda Pilot Road 1 & 2?

Palle2

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 600
Hej. Har en undran. Behöver nytt framdäck och har ett Michelin Pilot Road bak och undrar om det är ok att slänga på ett Pilot Road 2 fram?... Påverkar det spårkänslighet eller annat?..
 

Mr. Black

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CBR 900 RR Fireblade och Yamaha FZR 600
Har samma situation som dig, fast tvärtom.
Har pilot road i fram (sedan länge) och pilot road 2 i bak (sedan några dagar)
Tycker inte att det på något sätt känns konstigt, dock har jag inte kört mer än 6 mil och då ganska lugnt för att däcket är nytt.
Road 2 är (väl) helt enkelt nyare version på road, och borde då fungera bra tillsammans?
De har lite annorlunda mönster men liknande profil.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Har samma situation som dig, fast tvärtom.
Har pilot road i fram (sedan länge) och pilot road 2 i bak (sedan några dagar)
Tycker inte att det på något sätt känns konstigt, dock har jag inte kört mer än 6 mil och då ganska lugnt för att däcket är nytt.
Road 2 är (väl) helt enkelt nyare version på road, och borde då fungera bra tillsammans?
De har lite annorlunda mönster men liknande profil.

Är alla pilot road 2 2ct däck? Isf har de inte samma profil. Dvs 2ct profilen är betydligt mer V-formad än icke 2ct.

Tror mig minnas att det finns en annan tråd i samma ämne.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Inga problem att blanda! Profilerna är samma under förutsättning att ni köper samma profilhöjd och bredd!

Däcken med 2CT har 2 olika gummiblandningar där gummiblandningen i mitten av däcken är samma som på äldre varianten (#1) och på skuldran (kanten) är gummit mjukare vilket borgar för bättre väggrepp när ni lutar hojen!

Mvh!
// Niklas
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag har alltid blandat både modell och tillverkare av däck.
Enda gången däcken är likadana är ju när de är helt nya, sedan slits bakdäcket bra mycket fortare. Men nytt både fram och bak är en speciellt härlig känsla.
:)
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Inga problem att blanda! Profilerna är samma under förutsättning att ni köper samma profilhöjd och bredd!

Däcken med 2CT har 2 olika gummiblandningar där gummiblandningen i mitten av däcken är samma som på äldre varianten (#1) och på skuldran (kanten) är gummit mjukare vilket borgar för bättre väggrepp när ni lutar hojen!

Mvh!
// Niklas

Är du helt säker på det?
Jag har för mig att PR 2ct har en spetsigare profil än vanliga Road.
 

Palle2

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 600
tack för svaren. Tolkar som att det är ok.
Vad jag förstår är PR2ct ytterliggare ett däckalternativ men jag är helt borta på mcdäck så jag ska inte ge min in i någon diskussion gällande det. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det borde väl inte ställa till med några problem.
Om jag inte fattat det helt fel så har 2:an en lite mer spetsig profil.
Annars är den stora skillnaden att Pilot Road 2 är ett 2CT-däck. Gummit i mitten är samma som den vanliga Pilot Road medan gummit på sidorna är mjukare och ger mer grepp.

Med andra ord är det troligaste att du får lite bättre bett fram när du lägger ner men det är väl inte direkt någon nackdel.
 

Mr. Brasse

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 600
tänk bara på att Road 2 är mjukare på sidorna en Road. Så nu har du bättre grep på enna däck vid extrema kurvtagningar. Annras rakt fram eller kurvor i stadstraifk så är det ingen skilnad direkt.
 

Palle2

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 600
nice. Får öva på att ta kurvorna på framdäcket då och lyfta rumpan :)

Edit: jag letar vanliga pilot road och får jag inte tag på annat så får det bli PR2
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag får næstan ingen temp alls i mitt pilot road bakdæck, medan mitt bt016
fram ær lagom varmt efter en hård repa

Jag tycker du borde vælja ett annat dæck
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag får næstan ingen temp alls i mitt pilot road bakdæck, medan mitt bt016
fram ær lagom varmt efter en hård repa

Jag tycker du borde vælja ett annat dæck

Gör det Pilot Road till ett dåligt däck? Så länge du inte har haft några släpp, så betyder det väl snarare att däcket håller i mycket bra, redan vid lågt gradantal, och att det förmodligen klarar av mycket tuffare tag än så.
 

Palle2

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 600
Jag får næstan ingen temp alls i mitt pilot road bakdæck, medan mitt bt016
fram ær lagom varmt efter en hård repa

Jag tycker du borde vælja ett annat dæck

Har aldrig känt nån tendens till släpp med mitt PR bak, men så kör väl inte så hårt heller. Visst har man skrapat knät nån gång men stabilt har det varit, än så länge..peppar peppar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är du helt säker på det?
Jag har för mig att PR 2ct har en spetsigare profil än vanliga Road.

Jag har kört med både och så även blandat med 2CT bak och icke 2 CT (dvs. 1 Compound Thread) och inte kännt någon skillnad under instyrning. Men eftersom frågan är uppe och jag inte varken frågat eller hört från Michelin eller tillförlitlig återförsäljare så måste jag kolla upp det!

Jag återkommer!

Mvh!
// Niklas

Jag får næstan ingen temp alls i mitt pilot road bakdæck, medan mitt bt016
fram ær lagom varmt efter en hård repa

Jag tycker du borde vælja ett annat dæck

Ingen temp.? Gatkörning eller bana och med vilket ringtryck?

Få temperatur i ett däck handlar nästan enbart om ringtryck och hastighet så det låter lite konstigt att du inte lyckas få upp arbetstemperaturen så till vida vi nu inte pratar om körning runt 0-sträcket på termomentern!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Det stämmer att Road2 har en lite spetsigare profil än gamla Road, men inte speciellt mycket.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Får du för dig att köra bana så är PR 2ct väldigt mycket trevligare än PR1, åtminstone på min gamla zzr600a.Bytte inte framdäck samtidigt så jag körde nog med PR1 fram och PR2ct bak och det verkade fungera, dock tar på den hojen fotpinnar, centralstöd och avgassystem i tidigt så jag körde inte på den yttersta gränsen.

Nu kör jag med PP 2ct fram och PR 2ct bak och det verkar fungera ypperligt, däckfirman rekade även denna kombination om man som jag ville ha lite mer hållbart än PP både fram och bak.
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
måste hijacka lite...

Går det bra att blanda olika tillverkare på fram o bakdäck.

Jag har ett relativt nytt bakdäck. men måste byta fram.
Jag vill gå över till en annan tillverkare.
Är det bara byta fram. o sen bak när det är dags?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top