Blandade gatharlisar drar grus flattrackstyle!

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Asså... Du måste hem och läsa på tror jag. :D Jänkarna har kört Flat Track längre än vi har kört Speedway i Europa vad jag vet./J

Vill inte lägga mig i och ifrågasätta vem som ska läsa på vad men började de verkligen köra flattrack innan 1928 då speedway introducerades i England?

Du verkar betydligt mer insatt i flattrack än vad jag är .. men att det skulle ha börjat så mycket tidigare känns .. ska vi säga .. inte helt bergis?
http://www.youtube.com/watch?v=HcVTdukYh7M

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Vill inte lägga mig i och ifrågasätta vem som ska läsa på vad men började de verkligen köra flattrack innan 1928 då speedway introducerades i England?

Du verkar betydligt mer insatt i flattrack än vad jag är .. men att det skulle ha börjat så mycket tidigare känns .. ska vi säga .. inte helt bergis?
http://www.youtube.com/watch?v=HcVTdukYh7M
I Flat Track har man tävlat i över 100 år i USA, här är en produktionsracer från 1908

classic_400.jpg

Speedway är f.ö. en Australiensisk uppfinning, 1923 började man med det.

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
I Flat Track har man tävlat i över 100 år i USA, här är en produktionsracer från 1908

Speedway är f.ö. en Australiensisk uppfinning, 1923 började man med det.

I stand corrected!

Intressant är det iaf (även fast jag hade fel ;)!

Har googlat lite och det verkar dock som att termen "Flat Track" föddes efter andra världskriget, innan dess kallades det "Dirt Track". Detta för att det inte skulle kunna misstas för TT Racing (Trail and Track).

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
I stand corrected!

Har googlat lite och det verkar dock som att termen "Flat Track" föddes efter andra världskriget, innan dess kallades det "Dirt Track". Detta för att det inte skulle kunna misstas för TT Racing (Trail and Track).

Jag trodde TT stod för Tourist Trophy? :confused:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
I stand corrected!

Vänta lite, en Dirt/Grass Tracker får väl inte ha bromsar medans en Flat Tracker får det? Hur funkar det? Det kan väl inte vara samma då? Dirt Track körs fortfarande i USA, här i Europa kallas det för Speedway. Där borta är ju Speedway något helt annat... Flat Track kallas väl för galenskap i Europa o körs inte - osäker på om rundbanetävlingar som kördes förr tillät bromsar, alltså om det skulle kunna varit en motsvarighet till Flat Track.

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jag trodde TT stod för Tourist Trophy? :confused:
Det gör det också, och då är det en form av Dirt Track som har minst en högersväng och minst ett hopp. Track N' Trail (även det förkortat TT givetvis...) är en variant på Motocross.

Tävlingsformerna och deras namn i USA är inte helt lätta att jämföra med vad vi har i Europa.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det gör det också, och då är det en form av Dirt Track som har minst en högersväng och minst ett hopp. Track N' Trail (även det förkortat TT givetvis...) är en variant på Motocross.

Tävlingsformerna och deras namn i USA är inte helt lätta att jämföra med vad vi har i Europa.

Ah, såklart, jänkenomenklaturen skiljer sig från här i europa, skulle ha insett det. :)

Var nog för trött eller ngt, sorry :gnissla

Ädit: "jänkenomenklatur"?? vafan är det för ordval. Jag behöver nog käka frukost o få lite socker i hjärnan så att den startar någon gång..

trosell

Medlem
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
1 Liter
Ladda hem filmen "on any sunday" helt underbar film där man får följa med lite i flattrack circkusen. samt lyssna lite på psykadelisk 60-70tals musik..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...