Jag och min sambo väntar på att vår nyproducerade lägenhet som beräkna stå klar nu i sommar. Vi ska dela på lånet och har planerat en belåningsgrad på 75%. Jag har min del av kontantinsatsen redan på sparkontot medan min sambo har sina pengar låsta i nuvarande bostadsrätt, dessa kommer frigöras vid försäljning och användas som hennes del vid tecknande av det nya lånet.
Nu till min fråga:
Då det finns en tidsperiod (gissar på 3-4 månader) mellan att vi tecknar det nya lånet och att pengarna för den gamla bostadsrätten kommer in, under den här tiden behöver hennes del av kontantinsatsen fyllas ut med något.
Är det rimligt att den bank vi tecknar bo-lån hos erbjuder ett ränte+amorderingsfritt lån fram under den perioden eller hur brukar processer som dessa gå till?
Nu till min fråga:
Då det finns en tidsperiod (gissar på 3-4 månader) mellan att vi tecknar det nya lånet och att pengarna för den gamla bostadsrätten kommer in, under den här tiden behöver hennes del av kontantinsatsen fyllas ut med något.
Är det rimligt att den bank vi tecknar bo-lån hos erbjuder ett ränte+amorderingsfritt lån fram under den perioden eller hur brukar processer som dessa gå till?