Blankolånför att betala nytt kontantinsats tills nuvarande bostad är såld?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Jag och min sambo väntar på att vår nyproducerade lägenhet som beräkna stå klar nu i sommar. Vi ska dela på lånet och har planerat en belåningsgrad på 75%. Jag har min del av kontantinsatsen redan på sparkontot medan min sambo har sina pengar låsta i nuvarande bostadsrätt, dessa kommer frigöras vid försäljning och användas som hennes del vid tecknande av det nya lånet.

Nu till min fråga:
Då det finns en tidsperiod (gissar på 3-4 månader) mellan att vi tecknar det nya lånet och att pengarna för den gamla bostadsrätten kommer in, under den här tiden behöver hennes del av kontantinsatsen fyllas ut med något.
Är det rimligt att den bank vi tecknar bo-lån hos erbjuder ett ränte+amorderingsfritt lån fram under den perioden eller hur brukar processer som dessa gå till?

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Dom flesta banker erbjuder ett överbryggningslån som man sen löser när pengarna från den andra bostaden har betalats ut. Men ränta och så är säkerligen olika från bank till bank.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Erbjudanden om sk blankolån dimper ju ner i brevlådan var o varannan dag. Rör det sig om 3-4 månader så är det väl bara att låna på.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ingen släkt eller vänner som kan ligga ute med pengarna under tiden? (Tjejen har säkerligen tipsat om att din hoj kan vara säkerhet va? hehe)

Finns möjligheten att slippa att blanda in bank, blancolån eller någon större byråkrati eller ränta så varför inte? :)

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Erbjudanden om sk blankolån dimper ju ner i brevlådan var o varannan dag. Rör det sig om 3-4 månader så är det väl bara att låna på.
Nae då jag anser att comittar jag och kör en bostadslån hos en bank och blir sk "storkund" så bör de stå för en smidig övergång, ren service. Att betala 5-6% ränta i 3 månader ser jag inte som ett rimligt alternativ.

Ingen släkt eller vänner som kan ligga ute med pengarna under tiden? (Tjejen har säkerligen tipsat om att din hoj kan vara säkerhet va? hehe)

Finns möjligheten att slippa att blanda in bank, blancolån eller någon större byråkrati eller ränta så varför inte? :)
Jo det finns säkert i slutändan, men det handlar ju om att stå på egna ben med, ingen större kostnad för banken när vi ändå går in som kund. Dock intresserad av vad andra har för erfarenhet. :tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är inte rimligt att förvänta sig att ett överbryggningslån ska vara kostnadsfritt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ts.

Vilken planet kommer du ifrån:va ränte och amorteringsfritt:rofl

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nae då jag anser att comittar jag och kör en bostadslån hos en bank och blir sk "storkund" så bör de stå för en smidig övergång, ren service. Att betala 5-6% ränta i 3 månader ser jag inte som ett rimligt alternativ.

Jo det finns säkert i slutändan, men det handlar ju om att stå på egna ben med, ingen större kostnad för banken när vi ändå går in som kund. Dock intresserad av vad andra har för erfarenhet. :tummenupp
Kör den som en liten isbrytare när du träffar din bankman....

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Tiden då man var en storkund hos en bank för att man tog ett lån på 2 mille är tyvärr över sedan länge.
Du hittar inte en etta i centrala sthlm för de pengarna, en villa inom 6-8 mil från sthlm går på 3-4. Minst. Du är, även om någon miljon eller 2 är ganska mycket pengar, bara vilken genomsnittskund som helst för banken, såvida du inte även sparar någon tusenlapp i månaden, har en hel drös fonder och något pensionssparande som de tar ut en sjuhelvetes avgift på osv osv. Då börjar du likna en bra kund, men inte mer än så.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Lite ironi blandat med seriös åsikt - att storbankerna inte kan bjussa på 1-3 månader räntefritt vid en sån här övergång, samtidigt som deras rena vinster per kvartal inte är några miljoner utan flera miljarder, ibland t.o.m. tvåsiffriga miljarder.

En pik åt (stor)bankerna, inte dig :krama

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man saknar pengar till insatsen för att dom är låsta i den befintliga bostaden och man inte har släktingar som kan låna ut det som saknas så tar man ett överbryggningslån från banken.

Det är ett lån med i stort sett samma ränta som ett bolån som man kan ta under tiden mellan att man köper den nya bostaden (Eller betalar in handpenningen) och man säljer den gamla.
Förutsättningen är att kalkylen går ihop. Dvs att överbryggningslånet täcker in pengar som man rimligen kan förväntas få ut vid försäljningen. Du skall med andra ord ha en rimlig kalkyl där du kan lösa det lånet i samband med att du säljer den gamla bostaden.
Det här är vardagsmat för bankerna.

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Hoj
Hest
Som Stefan säger, överbryggningslån is the shit. Inget konstigt alls och rutin. De flesta köper innan de sålt. Ni behöver få in:
Värdering på sambons bostad, Mäklarvodet
Anskaffningskostnaden
Befintliga lån

Ett blanco kan lätt skada kalkylen för bolån, så var försiktig med sådana. Ett brygglån är för banken samma sak gällande risk som ett blancolån då man ej tar ut säkerhet för lånet. Att förvänta sig att det ska vara gratis. Nej. Möjligen att en jäkligt bra kund kan få det då intjäningen ändå är hög på annat.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Om man saknar pengar till insatsen för att dom är låsta i den befintliga bostaden och man inte har släktingar som kan låna ut det som saknas så tar man ett överbryggningslån från banken.

Det är ett lån med i stort sett samma ränta som ett bolån som man kan ta under tiden mellan att man köper den nya bostaden (Eller betalar in handpenningen) och man säljer den gamla.
Förutsättningen är att kalkylen går ihop. Dvs att överbryggningslånet täcker in pengar som man rimligen kan förväntas få ut vid försäljningen. Du skall med andra ord ha en rimlig kalkyl där du kan lösa det lånet i samband med att du säljer den gamla bostaden.
Det här är vardagsmat för bankerna.

Som Stefan säger, överbryggningslån is the shit. Inget konstigt alls och rutin. De flesta köper innan de sålt. Ni behöver få in:
Värdering på sambons bostad, Mäklarvodet
Anskaffningskostnaden
Befintliga lån

Ett blanco kan lätt skada kalkylen för bolån, så var försiktig med sådana. Ett brygglån är för banken samma sak gällande risk som ett blancolån då man ej tar ut säkerhet för lånet. Att förvänta sig att det ska vara gratis. Nej. Möjligen att en jäkligt bra kund kan få det då intjäningen ändå är hög på annat.

Tack, det var dessa två svar jag var ute efter.
Får i försthand bli någon släkting, i andra hand tar vi det med banken. Kalkylen täcker köpet så ser inga problem där.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring