Blata Origami B1 Rep + Förgasartrim

legionRider

Nu med fetaste larmet installerat...
Gick med
25 May 2005
Tänkte försöka sända in lite tips gällande trim av B1 Replikan som diskuterats :fakta ...

Har nu slängt på en Dell'orto 17,5 PHVA med ett silver luftfilter och nytt insugsgummi på 14F:en (B1)...

Fick snickra ihop en gasvajer till den eftersom orginal blir för kort. Fräste ur ett insugsgummi till "rätt" storlek. (Huvud)bestyckningen var 88 och fick prova mig fram tills jag landade på 112, nålen i mitten och 1,5 varv på blandskruven. Fick även täppa till ett par av de extra nipplarna var förgasaren drog "tjyvluft"...

Nu funkar allt tipptopp och hela operationen är absolut värd att göra eftersom effekten blev bättre än väntat. Axxet är hästlängder bättre och hojen går nu upp på bahjulet ofelbart om man sitter upprätt enbart på gaspådrag :hihi

Alltså att skaffa trimkittet till denna hoj för strax över tusingen är inget att fundera över utan bara att göra omgående !! ...sa jag :7peta

legionRider skrev:
Tänkte försöka sända in lite tips gällande trim av B1 Replikan som diskuterats :fakta ...

Har nu slängt på en Dell'orto 17,5 PHVA med ett silver luftfilter och nytt insugsgummi på 14F:en (B1)...

Fick snickra ihop en gasvajer till den eftersom orginal blir för kort. Fräste ur ett insugsgummi till "rätt" storlek. (Huvud)bestyckningen var 88 och fick prova mig fram tills jag landade på 112, nålen i mitten och 1,5 varv på blandskruven. Fick även täppa till ett par av de extra nipplarna var förgasaren drog "tjyvluft"...

Nu funkar allt tipptopp och hela operationen är absolut värd att göra eftersom effekten blev bättre än väntat. Axxet är hästlängder bättre och hojen går nu upp på bahjulet ofelbart om man sitter upprätt enbart på gaspådrag :hihi

Alltså att skaffa trimkittet till denna hoj för strax över tusingen är inget att fundera över utan bara att göra omgående !! ...sa jag :7peta

Grymt!!! får snart min B1... ska ju lätt ha en sån förgasare! :) har även redan beställt 2 backars special koppling och 7 kuggs fram drev... så vi får väll se om man kan få lite Power i grejerna :yoparty
var köpte du förgasaren???

Last edited:
http://www.nordicracing.se/webshop/...18251&osCsid=a0978731746dd669572576599ad22185

Köpte min privat, men här har du hela kittet klart med filter, gummi ...

Faktan ovan ger en aning fet blandning, för att kyla lite mer, så någonstans mellan 104 och 112 munstycken kan användas, beroende på hur nålen står ...
Fräser du insugsgummit se till att det bara är slätt. Plana toppen för lite högre komp kanske med är intressant, men frågan är hur stark värmeutvecklingen blir...

Blir idag bankörning i Katrineholm ... :jisses :hoppskrat :hoppa :banana

Var köpte du kopplingen och drevet ?

Fixar_Kimpa skrev:
Grymt!!! får snart min B1... ska ju lätt ha en sån förgasare! :) har även redan beställt 2 backars special koppling och 7 kuggs fram drev... så vi får väll se om man kan få lite Power i grejerna :yoparty
var köpte du förgasaren???

legionRider skrev:
http://www.nordicracing.se/webshop/...18251&osCsid=a0978731746dd669572576599ad22185

Köpte min privat, men här har du hela kittet klart med filter, gummi ...

Faktan ovan ger en aning fet blandning, för att kyla lite mer, så någonstans mellan 104 och 112 munstycken kan användas, beroende på hur nålen står ...
Fräser du insugsgummit se till att det bara är slätt. Plana toppen för lite högre komp kanske med är intressant, men frågan är hur stark värmeutvecklingen blir...

Blir idag bankörning i Katrineholm ... :jisses :hoppskrat :hoppa :banana

Var köpte du kopplingen och drevet ?

Finns att köpa hos http://www.vobblaracing.has.it kolla på Kina delar :tummenupp

18mm

hej jag har skickat på en dellorto 18mm från polini på min blata men den håller på att gasa av av sig själv några gånger när jag ger fullgas samma sak när jag ligger i ca70, men kan det vara att jag har för litet munstycke. sitter ett 100 i den nu, kanske skall gå upp till 120??

Skulle nog testa 112-115 någonstans annars blir det nog lite fett ...
Det är ju som vanligt bara att prova sig fram ... Misstänker att du
har större insugsgummi på ochså, annars får du en flaskhals där...
Se till att fräsa ur det om du har orginal, eller byt ...
Nålenställningen är även himla känslig... för högt ställd ges för
mycket bensin ...

vh
M

_lunka_ skrev:
hej jag har skickat på en dellorto 18mm från polini på min blata men den håller på att gasa av av sig själv några gånger när jag ger fullgas samma sak när jag ligger i ca70, men kan det vara att jag har för litet munstycke. sitter ett 100 i den nu, kanske skall gå upp till 120??

legionRider skrev:

vilka nipplar täppte du till??

Sitter 2 stycken på andra sidan framtill - 1 mässing och 1 som ser ut som bensinnippeln...

Ta en tunn slang och fyll halva med packningsmassa på tub, typ biltema och
vips så har du en tät nippel att trä på ...

Känns bättre så slipper du silvertejp och att limma direkt på nippeln ...

/M

_lunka_ skrev:
vilka nipplar täppte du till??

testade med 120 men den håller ännu på att gasa av och upp om man skall gasa på.... inget bludder,, det är inte troligt att jag ännu har förlitet munstycke, kan det vara något annat?

Hmm, vet inte om jag förstår dig rätt när du säger att den gasar själv...
Pendlar den på tomgång eller när du gasar... ?

Lite kommer den att pendla hur eller hur, eftersom motorerna ändå är rätt
trimmade... Det låter mer som om hojen drar tjuvluft någonstans, kika insugsgummit och nipplar

Problemet med kinamotos är att kvalitén från hoj till hoj är så ojämn, och får
man problem med läckage i avgasrör, byter tändstift mm, flyttar tändmodulen ändras förutsättningarna...
När jag tätat och svetsat mitt avgas som släppte på banan fick jag gå ner i munstycksstorlek... (kommer dock
jag nu bygga om röret för att få ett bättre flöde...)

Det enda man kan göra är att prova och åter prova då ingen hoj ser riktigt likadan ut ...

Inget ska ju gå lätt enligt den vanliga lagen...

vh
/M

_lunka_ skrev:
testade med 120 men den håller ännu på att gasa av och upp om man skall gasa på.... inget bludder,, det är inte troligt att jag ännu har förlitet munstycke, kan det vara något annat?

legionRider skrev:
1562522Har nu slängt på en Dell'orto 17,5 PHVA med ett silver luftfilter och nytt insugsgummi på 14F:en (B1)...

Skruvade du in blandskruven helt och sedan 1,5 varv ut?

(tråden är inte helt ny men definitivt värd att spinna vidare på)

legionRider skrev:
1562522 (Huvud)bestyckningen var 88 och fick prova mig fram tills jag landade på 112, nålen i mitten och 1,5 varv på blandskruven.

Var hittade du munstyckena? Jag upptäckte idag att huvudmunstycket till min 17,5mm PHBN är grövre än de "vanliga" till tex en SHA 14/14. :confused:

Så det blir väl att gå till en moppefirma om jag vill ha tag på munstycken till den då antar jag........... :va

förgasarkittet från Nordic är monterat :banana

går den som den ska då? :huvet

förklara gärna för mig hur man vet om den ska ha mer elr mindre soppa..

den går men den drar inte fullt..(taktar inte utan går "rent")

jag har kompsänkt ...
satt på kolfiber reeds...
provat 100 munstycke..tacktar
provat 90 gick bra en stund..sen slutade den dra(VARFÖR)
provat 80 går bra fast med luftskruven 1 varv ut bara(obefintlig tomgång)
provat 85 men ej hunnit testköra än..

nålen sitter i mitten och den tacktar på mellanvarv..
alltså när du gasar på så tacktar den ngn sekund innan den går rent.
samma vid alla munstycke utom 100 där tacktade den hela tiden :hihi

Last edited:
Easy_Mike skrev:
2116403 förgasarkittet från Nordic är monterat :banana

går den som den ska då? :huvet

..........provat 100 munstycke..tacktar
provat 90 gick bra en stund..sen slutade den dra(VARFÖR)..........

jag hittade felet,,varför den slutade gå med 90 munstycke.
läckande cylinderfot som sparka in vatten i cyllen..
så nu funkar det igen...o som det funkar sen då..

Jag rekomenderar verkilgen detta kittet,.satan i gatan vilken skillnad.. :tummenupp
som tidigare sagts så wheelar den ofelbart...helt sjukt roligt :banana

kan bara göra ett litet inlägg i denna tråd.

köpte en sådan här förgasare av Legionrider i höstas.
Nu när jag kunnat testa lite mera tycker jag att alla som har en blata kopia
ska skaffa det, satans vilken kul wheelie maskin det blev.

klart värt varenda liten peng :)

Easy_Mike skrev:
2117661 jag hittade felet,,varför den slutade gå med 90 munstycke.
läckande cylinderfot som sparka in vatten i cyllen..
så nu funkar det igen...o som det funkar sen då..

Jag rekomenderar verkilgen detta kittet,.satan i gatan vilken skillnad.. :tummenupp
som tidigare sagts så wheelar den ofelbart...helt sjukt roligt :banana

Det var ju skönt att det fixade sig. :tummenupp Skriv ner dina settings här så att folk kan få lite hjälp på traven. (huvudmunstycke, lågfartsmunstycke, hur många varv på blandskruven, nåltyp)

jag har redan trillat :hihi
wheelade över så jag skrapa knäskålar :mad:

löste nog ngn annans fel oxå idag..

när man gav fullgas så dog den varvade upp dog igen osv med ca 1 sek mellanrum..ungefär som en riktigt gammal varvtals stopp...

nåja.. felet är för fet blandning....jag startade med 100 munstycke..då tacktade den som en gammal moppe :hihi ..
när jag kom ner till 85 så fick jag ovanstående fenomen med varvet..

Åter till min:
nu e jag nere på 68 o den varvar ur finfint,mellangrått stift..så där är lite kvar o justera...
jag ska prova sätta på ett 70 munstycke så får vi se då..

ett annat lustigt fenomen jag har är:

står på tomgång....ger full gas...då tacktar motorn i ca 2sek för att sedan fara upp på maxvarv.. :va
nålen sitter på lägsta inställningen(högsta spåret)..o luftskruven e ute 3 ½ varv.

efter lite körning har jag kollat stiftet,efter länkar som jag läst om hur stiftet ska se ut så ska den mycket riktigt ha lite minder soppa..
http://www.maxracesoftware.com/spark_plugs.htm
elektrodhuvet är oboybrunt och basen(ringen) är lite smått sotig...alltså skulle ett 66 munstycke i mitt fall sitta perfekt..

(EDIT: förklarat bättre samt länkat)

Last edited:
Jag tycker min b1a är lite långsam mot vad dom ska göra. Stämmer verkligen 80km/h? Skulle väl snarare säga 60km/h. Kan det ha något att göra med hur man justerar kopplingen? Det ska vara en annan än standard på den som kommer från en riktig blata istället men jag vet inte. Hittade en instruktionsbok en gång för en b1a men nu hittar jag den inte tyvärr. Någon som har en länk?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick