Blev erbjuden att köpa en BMW R1200GS

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag får väl komplettera med att - de har inga uppdateringar som är till för att lösa problemen, de uppdateringar som finns lägger till funktioner som jag inte är intresserad av - eventuellt löser de problemen också, det har jag inget svar på.
Och om man levererar en produkt med undermålig funktion så betvivlar jag att det ens i din bransch skulle krävas supportavtal. Varför skickar ex. Windows ut uppdateringar fritt 2ggr per år? Sådant tar man höjd för redan vid prissättning.
F.ö. - ett instrument med hastighetsmätare, alla indikatorlampor som inte tänds vid start utan kräver en omstart - tror du inte myndigheter skulle kalla det "farligt" ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Nä, kom igen nu Hoztic, jag har alltid uppfattat dig som en seriös man (vilket jag fortfarande tror att du är) - men är du inte lite väl blind för att BMW har svagheter som alla andra?
Nu har jag ju aldrig sagt att BMW är helt felfria? ;)

Att de stora operativsystemen får säkerhetspatchar med jämna mellanrum handlar om en generell hygienstandard och PR, ingen vill ju sälja ett OS som är osäkert, så alla åker med på samma patchrunda. (Med brasklappen att många stora organisationer provar ut tex Microsofts patchar och säkerställer kompatibelitet innan dom pushas ut i organisationen.)

Men en bil, eller MC, har ju normalt sett inte den problematiken, inte samma exponeringsgrad där man kan ta sig in osv, och det är inte kritiska system. Då får heller inte småbuggar samma uppmärksamhet, om man måste para om mobilen med infotainmentsystemet någon gång per år, eller den inte alltid autoansluter, ja, det kan dom leva med. Kritiska system, som har med säkerheten att göra, upplever jag dock att man håller efter noga, där finns det både lagrum och andra incitament.

Men ja, det du beskriver låter ju minst sagt mystiskt. Det kan ju också vara annat än ren mjukvara som spökar, tex olika revisioner av hårdvara som inte är helt 100% kompis med mjukvaran. En gissning är att du skulle få bättre framgång i en dialog direkt med tillverkaren istället för dom som jobbar hos den lokala ÅF, dom är ju numer på samma nivå som mobilmånglarna i ditt lokala köpcentrum.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En gissning är att du skulle få bättre framgång i en dialog direkt med tillverkaren istället för dom som jobbar hos den lokala ÅF, dom är ju numer på samma nivå som mobilmånglarna i ditt lokala köpcentrum.
Orkar inte riktigt med att börja krångla med en tillverkare, livet är för kort för det. Eftersom jag är friherre så har jag tid att stanna o starta om :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan ju vara så att Volvo prioriterar time to market, och skickar ut något så fort det funkar hjälpligt, premiummärken som tex BMW kanske testar av och säkerställer kvalitet innan det når marknaden, och slipper en massa patchningar?
Det är nått som inte stämmer.
BMW motocycles hamnade på plats 9 i den här listan som toppades av de fyra Japanska, dvs Yamaha 1:a minst problem under de första 4 åren, Honda 2:a , Suzuki 3:a och Kawasaki 4:a.
I många år var motorcyklarna med i genomsnitt mest strul under Motorrads 5000 mil test.
BMW, Ducati och KTM uppräknade i bokstavsordning.
När BMW S1000RR testades av Motorrad i 5000 mil var kamaxeln slut efter ca 2400 mil. Och då skulle testet egentligen avbrutits. Men Motorrad körde på.
När Bike skulle köra 5 bandagar på en vecka i Europa med S1000RR blev det 3 bandagar och 2 motorhaverier, det 1:a i Tyskland löste BMW snabbt. Det 2:a i Frankrike ......artikeln slutade med BMW'n stående under en motorvägsbro i regn.
Det finns en tråd på SH som handlar om en BMW som drar snett. BIKE Gbg ska kontakta BMW för råd. BIKE/BMW återkommer aldrig.
Kennets MC löser problemet med sneddragningen med en längre kopplingswire från en annan BMW modell om jag minns rätt.
Allt ovan säger mig att BMW idag är ett företag som låter köparna testa ut produkterna.
Går det så går det.
Det positiva här är att BMW'n gått 7000 mil och "barnsjukdomarna" bör vara åtgärdade.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, vem har sagt att uppdateringar ska vara gratis? Det är dom mig veterligen väldigt sällan, om det inte är något som är farligt som ska åtgärdas. I min bransch måste du ha ett supportavtal för att få sånt, inget konstigt i det.
Det är väl ändå mer eller mindre standard numera att ev. elektroniska uppdateringar för din modell automatiskt appliceras när man lämnar hoj/bil på service. Ducati gör det åtminstone. Kostnaden för tillverkaren är minimal, och gissningsvis betydligt lägre än goodwill-vinsten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, vem har sagt att uppdateringar ska vara gratis? Det är dom mig veterligen väldigt sällan, om det inte är något som är farligt som ska åtgärdas. I min bransch måste du ha ett supportavtal för att få sånt, inget konstigt i det.
Beror väl på hoj fabrikat om det är gratis eller inte.
För några år sedan fick jag en kallelse från Suzuki att det var dags byta ut Laddningsregulatorn
på GSX1300R till en nyare modell av Laddningsregulatorn.
Bara beställa tid hos Johans MC, köra ner GSX1300R till Johans MC och hämta den nästa dag. Utan någon Faktura från Johans MC.
Men min tid, bensin osv fick jag ingen ersättning för så "gratis" var det ju inte.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl ändå mer eller mindre standard numera att ev. elektroniska uppdateringar för din modell automatiskt appliceras när man lämnar hoj/bil på service. Ducati gör det åtminstone. Kostnaden för tillverkaren är minimal, och gissningsvis betydligt lägre än goodwill-vinsten.
Kul Ducati gör det. :)
Ducati är väl ett Premium fabrikat ?
VW gör det inte.
Skulle kosta 3000 kr att uppdatera GPS'n vid 12000 mila servicen av en Passat.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är nått som inte stämmer.
BMW motocycles hamnade på plats 9 i den här listan som toppades av de fyra Japanska, dvs Yamaha 1:a minst problem under de första 4 åren, Honda 2:a , Suzuki 3:a och Kawasaki 4:a.
I många år var motorcyklarna med i genomsnitt mest strul under Motorrads 5000 mil test.
BMW, Ducati och KTM uppräknade i bokstavsordning.
När BMW S1000RR testades av Motorrad i 5000 mil var kamaxeln slut efter ca 2400 mil. Och då skulle testet egentligen avbrutits. Men Motorrad körde på.
När Bike skulle köra 5 bandagar på en vecka i Europa med S1000RR blev det 3 bandagar och 2 motorhaverier, det 1:a i Tyskland löste BMW snabbt. Det 2:a i Frankrike ......artikeln slutade med BMW'n stående under en motorvägsbro i regn.
Det finns en tråd på SH som handlar om en BMW som drar snett. BIKE Gbg ska kontakta BMW för råd. BIKE/BMW återkommer aldrig.
Kennets MC löser problemet med sneddragningen med en längre kopplingswire från en annan BMW modell om jag minns rätt.
Allt ovan säger mig att BMW idag är ett företag som låter köparna testa ut produkterna.
Går det så går det.
Det positiva här är att BMW'n gått 7000 mil och "barnsjukdomarna" bör vara åtgärdade.
Finns det nyare statistik?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns det nyare statistik?
Har inte sett något sedan den artikeln som visas här i tråden. Vad man bör tänka på är att USA-kunder (som svarar på Consumer Reports frågor) generellt är ganska gnälliga och det som upplevs som "användarOvänligt" oftast rapporteras som ett fel. I artikeln står det att "malfunctions and repairs centered around the electrical system" - detta kan mycket väl vara tillfälliga buggar i funktionen eller att föraren inte begriper hur det skall användas - behöver inte ha att göra med ett fel som reparerats. Om sedan kunden bemöts nonchalant av verkstad/ÅF eller importör så klagas det ofta vildsint. Fanns en kund i JDPowers bilundersökning som ansåg att både den manuella och den automatiska växellådan (på samma bil) inte fungerade som den skulle.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har inte sett något sedan den artikeln som visas här i tråden. Vad man bör tänka på är att USA-kunder (som svarar på Consumer Reports frågor) generellt är ganska gnälliga och det som upplevs som "användarOvänligt" oftast rapporteras som ett fel. I artikeln står det att "malfunctions and repairs centered around the electrical system" - detta kan mycket väl vara tillfälliga buggar i funktionen eller att föraren inte begriper hur det skall användas - behöver inte ha att göra med ett fel som reparerats. Om sedan kunden bemöts nonchalant av verkstad/ÅF eller importör så klagas det ofta vildsint. Fanns en kund i JDPowers bilundersökning som ansåg att både den manuella och den automatiska växellådan (på samma bil) inte fungerade som den skulle.
Låter som en bil som kan köras både Manuellt och Automatiskt.
Så har jag i varje fall uppfattat att det finns en del små lastbilar / skåpbilar som används av servicetekniker och som uthyrningsbilar "som flyttbilar" av typ Circle K.

Många bilar levereras ju idag med en instruktionsbok tjock som en roman.
Precis som den instruktionsbok som följde med Windows 3.1 1992.
Framsteg ?
Jag har efter några tips av kollegor valt satsat på att försöka köra sådan bil i Automat läget.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kan inte hitta någon senare undersökning
Låter som en bil som kan köras både Manuellt och Automatiskt.
Så har jag i varje fall uppfattat att det finns en del små lastbilar / skåpbilar som används av servicetekniker och som uthyrningsbilar "som flyttbilar" av typ Circle K.

Många bilar levereras ju idag med en instruktionsbok tjock som en roman.
Precis som den instruktionsbok som följde med Windows 3.1 1992.
Framsteg ?
Jag har efter några tips av kollegor valt satsat på att försöka köra sådan bil i Automat läget.
Det var det inte - Volvo 850 första årsmodell i USA
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, vem har sagt att uppdateringar ska vara gratis? Det är dom mig veterligen väldigt sällan, om det inte är något som är farligt som ska åtgärdas. I min bransch måste du ha ett supportavtal för att få sånt, inget konstigt i det.
Fel i produkten ska givetvis åtgärdas utan kostnad oavsett avtal eller ej. Har jobbat hela livet (nästan) med mjukvaru/tjänst-utveckling & underhåll och seriösa aktörer tar ansvar för sina leveranser, hård- liksom mjukvara
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har inte sett något sedan den artikeln som visas här i tråden. Vad man bör tänka på är att USA-kunder (som svarar på Consumer Reports frågor) generellt är ganska gnälliga och det som upplevs som "användarOvänligt" oftast rapporteras som ett fel.
Ja kunder i USA är präglade av sin miljö, allt ska vara enkelt och problemfritt. Blir lite sterilt dock. Inte undra på att Toyota säljer bra där. Se bara all plast och stora fula knappar i USA-bilar.
I Italien är det tvärt om fokus på design o känsla.
Befriade olika!
Tyskarnas produkter är inte felfria, då deras grej istället är mekanisk känsla av finstämmighet. Perfektion då allt funkar typ...
Jag kör tyska bilar och japanska hojar (Honda de senaste två och CB500 innan BMW Boxer innan det blev honda igen)
Det jag nöjeskör är trevligt med kvalitet. Sportbilen är en trimmad Miata av samma skäl. Är för dyrt med Porsche.
Har dålig koll på BMW's andra modeller men BMW's boxrar är bra och stabila grejer.
Egentligen ska alla ha en i garaget !
Just ja, brorsan har haft en Boxer.
Skitfina på långturen, KÖP nu en :tummenupp
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tyskarnas produkter är inte felfria, då deras grej istället är mekanisk känsla av finstämmighet. Perfektion då allt funkar typ...
Skitfina på långturen, KÖP nu en :tummenupp
Jo, trots att jag irriterar mig när felmeddelandena poppar upp så är det alltid GS:en jag tar när det skall åkas långt, bekvämt o med packning. Litar helt på den
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jo, trots att jag irriterar mig när felmeddelandena poppar upp så är det alltid GS:en jag tar när det skall åkas långt, bekvämt o med packning. Litar helt på den
Har man ägt en så Boxer saknar man värmen från cyllarna! Alla som kör förstår. Frusna fötter är kass för trevnaden. Värmehandtag likaså. De kan allt tyskarna :yoparty
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top