Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Nu har jag ju aldrig sagt att BMW är helt felfria?Jag får väl komplettera med att - de har inga uppdateringar som är till för att lösa problemen, de uppdateringar som finns lägger till funktioner som jag inte är intresserad av - eventuellt löser de problemen också, det har jag inget svar på.
Och om man levererar en produkt med undermålig funktion så betvivlar jag att det ens i din bransch skulle krävas supportavtal. Varför skickar ex. Windows ut uppdateringar fritt 2ggr per år? Sådant tar man höjd för redan vid prissättning.
F.ö. - ett instrument med hastighetsmätare, alla indikatorlampor som inte tänds vid start utan kräver en omstart - tror du inte myndigheter skulle kalla det "farligt" ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Nä, kom igen nu Hoztic, jag har alltid uppfattat dig som en seriös man (vilket jag fortfarande tror att du är) - men är du inte lite väl blind för att BMW har svagheter som alla andra?
Att de stora operativsystemen får säkerhetspatchar med jämna mellanrum handlar om en generell hygienstandard och PR, ingen vill ju sälja ett OS som är osäkert, så alla åker med på samma patchrunda. (Med brasklappen att många stora organisationer provar ut tex Microsofts patchar och säkerställer kompatibelitet innan dom pushas ut i organisationen.)
Men en bil, eller MC, har ju normalt sett inte den problematiken, inte samma exponeringsgrad där man kan ta sig in osv, och det är inte kritiska system. Då får heller inte småbuggar samma uppmärksamhet, om man måste para om mobilen med infotainmentsystemet någon gång per år, eller den inte alltid autoansluter, ja, det kan dom leva med. Kritiska system, som har med säkerheten att göra, upplever jag dock att man håller efter noga, där finns det både lagrum och andra incitament.
Men ja, det du beskriver låter ju minst sagt mystiskt. Det kan ju också vara annat än ren mjukvara som spökar, tex olika revisioner av hårdvara som inte är helt 100% kompis med mjukvaran. En gissning är att du skulle få bättre framgång i en dialog direkt med tillverkaren istället för dom som jobbar hos den lokala ÅF, dom är ju numer på samma nivå som mobilmånglarna i ditt lokala köpcentrum.