Blev påbackad idag! Vilket av dessa alternativ skall jag göra?

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Ta alternativen i given ordning

1. Polis + FB, givetvis du har väl försäkringen för skador eller???
Betalar du FB bara för att det är så jävla kul?

2. strular 1 är det väl bara att snacka med den som är vållande, finns det lite vett i den som kört så är det väl inte någe problem.
"Lätt lastbil" kan vara så att den som körde inte kände/ märkte "olyckan" då är bilder ovärderliga.

3. Alternativet som är en sista åtgärd för att få utlopp för dina aggretioner,
men du får ingen ersättning så??? vad är vinsten? döda en sten istället det ger samma resultat.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ett litet varningens ord. Om lastbilen står på en firma har de en tendens att slingra sig in absurdum. Skräckexemplet råkade en kollega ut för. Hon kommer ut och hittar fronten helt demolerad på sin nya bil men ingen lapp och inget spår av förrövaren. En vecka senare på samma plats ser hon av en slump en budbil (skåpbil) med skador som matchar hennes bil. Hon stoppar föraren som gråtande bad om ursäkt för att hon inte sett bilen och undrade varför firman inte hört av sig då hon rapporterat det hela till chefen. När min kollega väl får tag i chefen säger han rent ut att han räknade kallt med att hon aldrig skulle få reda på hur det gick till så det fanns ingen anledning att rapportera in det. -"Du har väl helförsäkring på en ny bil..."

Se till att du får ett vittne som backar upp dig. Försäkringsbolaget skiter helt i om du har bevis, de vill ha minsta möjliga administration för mest summa pengar. Trygg Hansa ville att både jag och den som kört på min parkerade bil skulle betala självrisk, när vi båda hade TH som f-bolag. Motiveringen för att jag skulle betala var "Administrativa hanteringskostnader"...
 

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Yamaha R1
Är det ens värt att kontakte fb pga sprucket kåpglas?
Köp ett doublebouble eller nått liknande.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
"whenever you reverse, there will be things behind you" från Snatch, älskar den filmen!

Inga ursäkter, kan man inte köra lastbil är det bara att låta bli en yrkeschaufför kollar vad som finns bakom bilen innan han ens tänker tanken att backa!

Det är bara att ringa försäkringsbolaget, det går på din självrisk eftersom du inte kan bevisa att det är föraren (vem nu det va) av lastbilen som backat på dig.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
1.Kontakta föraren av den andra bilen och se om han erkänner att han backat på dig. Har han det skall det gå på hans trafikförsäkring och du skall inte få några kostnader.

Om han inte erkänner, se nedan.

2. Gör polisanmälan. Dokumentera skadorna. ( även om inte polisen utreder så kommer du behöva anmälan för försäkringen )

3. Om polisen styrker att han backat på dig se nr 1.

4. Om polisen kommer fram till att man inte vet vem som backade på dig eller att fordonet är oförsäkrat. Kontakta trafikförsäkringsföreningen. ( Du kommer få betala självrisk )

5. Kontakta ditt eget FB, om du har glasskada bör din självrisk vara lägre i just den delen. ( Du kommer få betala självrisk ) De kan säga att du måste vända dig till TFF först men ett kundvänligt beteende bör innebära att du ersättning från den försäkring med lägsta självrisk.

6. Läste vissa som skrev anmäl till försäkringsbolaget och låt dem lösa det. Det innebär en hel del problem eftersom försäkringsbolaget inte får utreda en skada innan den anmälts av försäkringstagaren ( d.v.s. den som kört på dig ). Han kan helt enkelt blåneka och inte anmäla och då händer ingenting, se därför punkt 1.

Hoppas det hjälper lite.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Ett litet varningens ord. Om lastbilen står på en firma har de en tendens att slingra sig in absurdum. Skräckexemplet råkade en kollega ut för. Hon kommer ut och hittar fronten helt demolerad på sin nya bil men ingen lapp och inget spår av förrövaren. En vecka senare på samma plats ser hon av en slump en budbil (skåpbil) med skador som matchar hennes bil. Hon stoppar föraren som gråtande bad om ursäkt för att hon inte sett bilen och undrade varför firman inte hört av sig då hon rapporterat det hela till chefen. När min kollega väl får tag i chefen säger han rent ut att han räknade kallt med att hon aldrig skulle få reda på hur det gick till så det fanns ingen anledning att rapportera in det. -"Du har väl helförsäkring på en ny bil..."

Se till att du får ett vittne som backar upp dig. Försäkringsbolaget skiter helt i om du har bevis, de vill ha minsta möjliga administration för mest summa pengar. Trygg Hansa ville att både jag och den som kört på min parkerade bil skulle betala självrisk, när vi båda hade TH som f-bolag. Motiveringen för att jag skulle betala var "Administrativa hanteringskostnader"...

Jäklar, den chefen verkar vara riktigt dum i huvudet :näsblod
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jäklar, den chefen verkar vara riktigt dum i huvudet :näsblod

Jag vet inte, blir tveksam över en sak:
Visst är det alltid föraren som har skyldigheter vid påbackningar, inte ägaren av ett fordon?

(nog för att han var en skitstövel, men jag tror inte han begick ett brott)
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Jag vet inte, blir tveksam över en sak:
Visst är det alltid föraren som har skyldigheter vid påbackningar, inte ägaren av ett fordon?

(nog för att han var en skitstövel, men jag tror inte han begick ett brott)

Det är det nog ja. Men i detta fallet tycker jag det är ett gränsfall. Föraren hade ju (eftersom det är firmabil och så) meddelat ägaren av bilen som i sin tur tydligen sagt att han ska fixa det. Du kanske har rätt i att han inte gjorde något brott, det har jag ingen aning om :gnissla Men jag tycker ändå att det var idiotiskt gjort.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det är det nog ja. Men i detta fallet tycker jag det är ett gränsfall. Föraren hade ju (eftersom det är firmabil och så) meddelat ägaren av bilen som i sin tur tydligen sagt att han ska fixa det. Du kanske har rätt i att han inte gjorde något brott, det har jag ingen aning om :gnissla Men jag tycker ändå att det var idiotiskt gjort.

Jag håller helt med om att han förmodligen var väldigt oärlig. Min osäkerhet kommer sig bara av att jag inte vet, var ju inte där.

Jag blev bara nyfiken, budbilförare som inte lämnar lapp på rutan skall nog i alla lägen polisanmälas för smitning. Detta är väl något branschen har satt i system? (att man bara gör nåt om man blir påkommen)
 

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
N/A
Anmäl puckot. Det är möjligt att han inte märkte att han backade på din mc, men det gör inte att det är ok att backa utan koll. Det kunde ha varit en barnvagn eller en rullstol eler vad som helst där.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top