Blev stannad!

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Halloj, jag blev stannad i en mckontroll häromdagen. En polis sa till mig att mitt slipon (ett sebring) lät så pass mycket att han kunde garantera mig böter om han tog fram bullermätaren... Han sa också att ca 90% av alla utbytesburkar är olagliga.

Är det så illa alltså?? Trodde det var bara ett fåtal som var över "103?"dB...

Anyway, slapp undan med det, glömt körkortet och gammla skattemärket. Trevlig polis! :tummenupp Dom hade ju trots allt lasrat mig i rätt hastighet!

Ha det!!

BusNicke

Så har man blivit pappa igen....Junie!!
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
den e dessvärre såld...
SFB skrev:
Halloj, jag blev stannad i en mckontroll häromdagen. En polis sa till mig att mitt slipon (ett sebring) lät så pass mycket att han kunde garantera mig böter om han tog fram bullermätaren... Han sa också att ca 90% av alla utbytesburkar är olagliga.

Anyway, slapp undan med det, glömt körkortet och gammla skattemärket. Trevlig polis! :tummenupp Dom hade ju trots allt lasrat mig i rätt hastighet!

Ha det!!

:Bugar :Bugar :Bugar
Ingen idé o köpa trisslott idag.....du har ju redan förbrukat din tur :tummenupp

Kör själv med en burk som låter jäkla högt...hoppas samma kille e där om dom stoppar mig...... :Bugar

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Kan säga direkt att min slip-on inte är laglig för 5 öre.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
SFB skrev:
Han sa också att ca 90% av alla utbytesburkar är olagliga.

Trams. Det blir mer och mer vanligt att SlipOn levereras med pluggar som håller ljudet på en låg, behaglig o-c-h laglig nivå.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Flagga skrev:
Trams. Det blir mer och mer vanligt att SlipOn levereras med pluggar som håller ljudet på en låg, behaglig o-c-h laglig nivå.

Ok! så du har din plugg innanför jackan när du är ute och kör :rofl

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
SV650S for sail...
SFB skrev:

Gott! :tummenupp
Ändel blåa tomtar har bra dar eller e rent av schyssta...
Va visade mätaren farbror blå tog fram då?

/ Thomb

PS. Har ett IXIL på min Fazer som ja gillar tonerna från men som knappast kan ha för hög bullernivå, (tror ja)...

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
motardnisse skrev:
Ok! så du har din plugg innanför jackan när du är ute och kör :rofl

Så här ser det ut monterat på min hoj! :fatta!

Att ta bort pluggarna är ju olagligt!!! :mad:

(Hur kommer det sig att min fina Fazer blev läskigt grön helt plötsligt?) :confused: :tungan

Bifogat

• bluepropp.jpg
    bluepropp.jpg
    13.3 KB · Visningar: 1,253

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Flagga skrev:
Så här ser det ut monterat på min hoj! :fatta!

Att ta bort pluggarna är ju olagligt!!! :mad:

(Hur kommer det sig att min fina Fazer blev läskigt grön helt plötsligt?) :confused: :tungan

Ok! Handen på hjärtat. Hur ofta har du dessa monterade? Om ja! varför kör du med ett slip-on då om den inte får andas tillräckligt?

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
SFB skrev:
744058 Halloj, jag blev stannad i en mckontroll häromdagen. En polis sa till mig att mitt slipon (ett sebring) lät så pass mycket att han kunde garantera mig böter om han tog fram bullermätaren... Han sa också att ca 90% av alla utbytesburkar är olagliga.

Ha det!!

Vet du hur många poliser som har utbildning på bullermätarna? Nästan INGA, så oddsen är nog större att vinnan en miljon än att snuten har med sin bullermätare :tungan

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
SFB skrev:
744058Är det så illa alltså?? Trodde det var bara ett fåtal som var över "103?"dB...

Min 900 cc Monster med öppna kolfiberburkar är uppmätt till 100 dB på bilprovningen och låter din hoj mer än den så kan du nog åka dit för att den dånar för mycket... :tummenupp
Jag skulle nog vilja säga att de flesta slip-on faktiskt är lagliga idag med tanke på att bullerkraven på banorna blir hårdare och hårdare så tar även tillverkarna till sig det och ser till att burkarna dämpar bättre även utan dB-killers i.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Jag har för mig att jag har läst på SH att de inte fick använda bullermätarna pga
att dom inte kommit fram till hur dom skulle användas osv osv. :va

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Ähh, poliser är snälla. Visst jag fick en massa böter i sommras men slapp åtmintonde flygande besiktning.
En polis gapa och skrek att det hördes på flera kilometer när jag kom...och visst hade dom kommentarer på blinkers och lyse mm. Men fick iallafall åka vidare ...så snälla är dom.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Jag har haft diskussionen med poliser flertalet ggr och de säger att det inte ens spelar någon roll om bullernivån är korrekt. Man får tydligen bara ha original enligt polisen. Vad besiktningen sedan släpper igenom är inte automatiskt lagligt... som alla säkert vet...

/Carin

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
watson skrev:
2542989 Jag har haft diskussionen med poliser flertalet ggr och de säger att det inte ens spelar någon roll om bullernivån är korrekt. Man får tydligen bara ha original enligt polisen. Vad besiktningen sedan släpper igenom är inte automatiskt lagligt... som alla säkert vet...

/Carin

Det är bara för polisen inte vet hur dom ska mäta.

Tumregeln säger att om du inte väcker grannarna i grannkommun är det lungt...

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Är det nån som vet hur en sådan mätning skall göras på rätt sätt?

Jag blev intagen för bullerprov på SM:et i Falkenberg. Då mättes hojen till 99 dB vid 8000 rpm vilket var vad dom ville ha i varv. Inga problem alltså...

Med tanke på att jag har ett Akra Evo helsystem med supertunna titanrör så borde det ju nästan låta mer...?

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
Glömt körkortet och kom undan endå?? Inte konstigt att folk kör utan körkort.

Vad är det värsta som kan hända om man säger att man glömt kortet hemma vid en kontroll, men igentligen inte har något kort?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...