Blev stannad!

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Jocks skrev:
2543018 Glömt körkortet och kom undan endå?? Inte konstigt att folk kör utan körkort.

Vad är det värsta som kan hända om man säger att man glömt kortet hemma vid en kontroll, men igentligen inte har något kort?

Å bilen går bra?.................

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Buspojke skrev:
2543007 Är det nån som vet hur en sådan mätning skall göras på rätt sätt?

Jag blev intagen för bullerprov på SM:et i Falkenberg. Då mättes hojen till 99 dB vid 8000 rpm vilket var vad dom ville ha i varv. Inga problem alltså...

Med tanke på att jag har ett Akra Evo helsystem med supertunna titanrör så borde det ju nästan låta mer...?

Jag kan nästan garantera att din bullermätning utfördes felaktigt.
Alla motorevenemang jag har varit på där bullermätning har utförts, har det funnits brister i utförandet.
Oftast har det inte påverkat mätresultatet nämnvärt, men lika fullt är dom ogiltiga vid en eventuell protest.

Det är oerhört många kriterier som ska uppfyllas för att en mätning ska vara korrekt, på bilar ska man lägga ut en matta med ett känt ljudreflexionsvärde under, man ska mäta vid ett visst avstånd, vid en viss vinkel och vid ett visst varvtal (i vissa fall olika beroende på slagvolym, slaglängd och antal cylindrar)

Det är förmodligen den biten polisen inte har utbildning på, börjar man rabbla förutsättningar för en korrekt ljudmätning för polisen så stoppar dom troligtvis ner ljudmätaren och ger dig böter för miniskylt istället.

-Pitbull-

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
r1
kör me en mig hipipe som e kortad 15 cm ca.. det e inge snutar som bryr sig. låter en mil innan du sett hojen..=)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
GuW skrev:
2543049
Det är oerhört många kriterier som ska uppfyllas för att en mätning ska vara korrekt, på bilar ska man lägga ut en matta med ett känt ljudreflexionsvärde under, man ska mäta vid ett visst avstånd, vid en viss vinkel och vid ett visst varvtal (i vissa fall olika beroende på slagvolym, slaglängd och antal cylindrar)

Jag snackade med en snubbe på akustiklabbet här på universitetet i Luleå, han föklarade svårigheten med ljudmätning i vetenskapliga termer som jag inte har en aning om vad dom betydde, men det som fastnade var platsen. I praktiken så måste polisen ha med sej typ en utvikbar fotbollsplan, utan byggnader, träd, stolpar eller andra reflekterande ytor, annars så kan man inte göra ett fullgott bullerprov. För övrigt så är det vinkeln och avståndet bakom hojen/bilens slutpipa som är väsentlig. Varvtalet som skall användas är beroende av slaglängden, dvs kolvhastigheten, och det står i en bok med listor på alla i sverige förekommande fordon...det är egentligen inte så svårt om det inte vore för just platsen som man mäter på...

Jag hörde nån som sa att det inte har förekommit någon som egentligen skulle ha åkt dit för buller eftersom dom inte kan mäta riktigt, däremot har många betalat böter bara för att polisen sagt att dom bullrar för mycket. Bilprovningen känner till alla regler om detta annars, eller rättare sagt dom skall göra det, och det är vad jag vet faktiskt deras ord som gäller, inte polisen, annars så skulle ju inte myndigheten "Bilprovningen" finnas? Men samtidigt så har ju polisen i det här fallet rätt eftersom alla fordon inreggade efter juni -99 är helfordongodkända, dvs inte en skruv får ändras. Man får till exempel inte använda andra däck än vad som står i regbeviset, eller plocka bort backspeglarna....

F-n vad jag skriver långa brev, nu skall jag slagga...:)

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
slinker in med en liten försäkringsfråga:

folk säger ju att effekten ökar med nytt slipon, kanske får 5 extra hk eller så.

Vad händer om man klotar, kan försäkringsbolaget börja tjafsa om att man kör en hoj som har mera effekt än vad som är original, dvs man är inte "rättförsäkrad" ?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Exup skrev:
2542918 Jag har ett Sebring Twister utan insatsen i,besiktade med den å allt inga probs.

Bara för att besiktningsgubben säger en sak är det inte säkert att de tär lagligt. Polisen har sista talan, det har jag erfarat.

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Niklasinorr skrev:
2543058 Jag snackade med en snubbe på akustiklabbet här på universitetet i Luleå, han föklarade svårigheten med ljudmätning i vetenskapliga termer som jag inte har en aning om vad dom betydde, men det som fastnade var platsen. I praktiken så måste polisen ha med sej typ en utvikbar fotbollsplan, utan byggnader, träd, stolpar eller andra reflekterande ytor, annars så kan man inte göra ett fullgott bullerprov. För övrigt så är det vinkeln och avståndet bakom hojen/bilens slutpipa som är väsentlig. Varvtalet som skall användas är beroende av slaglängden, dvs kolvhastigheten, och det står i en bok med listor på alla i sverige förekommande fordon...det är egentligen inte så svårt om det inte vore för just platsen som man mäter på...

Jag hörde nån som sa att det inte har förekommit någon som egentligen skulle ha åkt dit för buller eftersom dom inte kan mäta riktigt, däremot har många betalat böter bara för att polisen sagt att dom bullrar för mycket. Bilprovningen känner till alla regler om detta annars, eller rättare sagt dom skall göra det, och det är vad jag vet faktiskt deras ord som gäller, inte polisen, annars så skulle ju inte myndigheten "Bilprovningen" finnas? Men samtidigt så har ju polisen i det här fallet rätt eftersom alla fordon inreggade efter juni -99 är helfordongodkända, dvs inte en skruv får ändras. Man får till exempel inte använda andra däck än vad som står i regbeviset, eller plocka bort backspeglarna....

F-n vad jag skriver långa brev, nu skall jag slagga...:)

Jag minns ungdomens dagar då vi vart stoppade av en civil fj 1200
som kallade på buller teamet..det riggades upp mikrofom vid röret och det varvades upp,det totalrensade yosi duplex röret gjorde inte mätaren besviken
böter blev det det tråkiga var att lappen hade klantats bort 3dgr tidigare
nu vart det allvarligt, dagsböter på6000kr såsmåningom.
startade och skulle åka därifrån app app du har inge körkort....öööö ska jag rulla hem från svea till Tyresö? inte mitt problem sa han :confused: ok jag rullade
till BP macken (där honda mc center låg) startade och sen fick FJ stor stryk:arsele
var så inihelvete arg samt 20år. blev inge med det iallafall.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024