2543058 Jag snackade med en snubbe på akustiklabbet här på universitetet i Luleå, han föklarade svårigheten med ljudmätning i vetenskapliga termer som jag inte har en aning om vad dom betydde, men det som fastnade var platsen. I praktiken så måste polisen ha med sej typ en utvikbar fotbollsplan, utan byggnader, träd, stolpar eller andra reflekterande ytor, annars så kan man inte göra ett fullgott bullerprov. För övrigt så är det vinkeln och avståndet bakom hojen/bilens slutpipa som är väsentlig. Varvtalet som skall användas är beroende av slaglängden, dvs kolvhastigheten, och det står i en bok med listor på alla i sverige förekommande fordon...det är egentligen inte så svårt om det inte vore för just platsen som man mäter på...
Jag hörde nån som sa att det inte har förekommit någon som egentligen skulle ha åkt dit för buller eftersom dom inte kan mäta riktigt, däremot har många betalat böter bara för att polisen sagt att dom bullrar för mycket. Bilprovningen känner till alla regler om detta annars, eller rättare sagt dom skall göra det, och det är vad jag vet faktiskt deras ord som gäller, inte polisen, annars så skulle ju inte myndigheten "Bilprovningen" finnas? Men samtidigt så har ju polisen i det här fallet rätt eftersom alla fordon inreggade efter juni -99 är helfordongodkända, dvs inte en skruv får ändras. Man får till exempel inte använda andra däck än vad som står i regbeviset, eller plocka bort backspeglarna....
F-n vad jag skriver långa brev, nu skall jag slagga...