Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur ofta, intensivt och länge tränar du? Att öka fysisk aktivitet borde rimligen innebära att man gör av med fler kolhydrater, än de man inte längre får i sig med LCHF-maten.
Brukar köra 1-1,5h pass två gånger i veckan iallafall. Och det är möjligt att jag skulle lagt på mig mer muskelmassa om jag åt en mer balanserad kost. Men då jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt och måste hålla någon form av disciplin för att ens bibehålla min kroppsvikt så kände jag att det fick bli en kompromiss och att visst svinn var acceptabelt förutsatt att jag inte lägger på mig fett samtidigt.
Att "göra av med kolhydrater" är inte riktigt så lätt som man tror... Jag har inte 100% koll, men jag har för mig att det tvistas en del om var och hur man förbränner energi. Men det är aldrig 100% kolhydratenergi, eller 100% kroppsfettsenergi heller om jag förstått saken rätt. Kroppen kan ta energi från många olika källor, både kolhydrater, fett och protein från mat och dessutom lagrat fett, muskler och energireserver som ATP etc... Så som jag förstått det så kan man enkelt säga att du inte kan äta en kanelbulle och sen ge dig ut och springa en mil för att bli av med bullen, för kroppen kommer förbränna både energi från den mat du ätit och från kroppen självt. Men ja, nyckeln till viktnedgång är ju att få i dig mindre energi än du gör av med så att kroppen börjar ta av sina reserver