Blinkar ni när ni svänger?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag gör det ibland, men o andra sidan glömmer jag den förbannade blinkersen 9 av 10 fall. Därför överväger jag att helt sluta blinka när jag svänger och istället se mig för extra noga varje gång jag svänger, vilket jag gör ändå iof sig. Känns som det är en risk att köra omkring med glömd blinkers på, mer än att svänga utan blinkers.

Hur gör ni, blinkar ni när ni svänger och kommer ni ihåg att slå av den sen?
 

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Ort
sundsvall
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
Klart man glömmer att slå av den ibland men det är inte ofta.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Blinka för fan, måste ju statuera exempel för bilister med "trasiga" blinkare!!!
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Alltid.
Men det är för att jag tycker det är så sjukt irriterande att se andra som inte blinkar. Det händer väl att man skiter i det vid en snabb omkörning på flerfilig motorväg men alltid i korsningar.

Jag har för vana att med jämna mellanrum trycka till på blinkersknappen ifall jag skulle ha glömt den på. Det är inget jag tänker på längre dock, det sker med automatik.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lär dig använda den...är det inte enklare att skapa en vana att när nästa växel går i efter svängen så klickar man till på blinkersknappen?

Det är ju inte direkt så att bilisterna är överdrivet bra på att visa vad de tänkt göra, vi kan ju föregå med gott exempel i alla fall. :)

/J
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Blinkar alltid, sen att bakblinkarna är riktade åt sidorna och så små att dom förmodligen endå inte synns gör det ganska menlöst att endå använda dom..:D
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Jämt, alltid och varenda gång.

Hur skall annars alla fiender i trafiken fatta vad jag skall göra? Dessutom så retar jag livet ur mig på alla som inte blinkar när jag kör bil så jag får väl leva upp till mina egna krav iaf... =)
 

njelger

Guest
Blinkar alltid innan jag svänger.
Trycker också på blinkavstängningen ungefär var 10 sekund. Har fått en hang-up på det där.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Tror fan man blinkar. Glömmer också slå av nån gång ibland, men det negativa med att glömma slå av nån gång ibland överskuggas av det positiva med att faktiskt blinka.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
jag blinkar rätt ofta men är jag ensam ute o snurrar händer det väll att det inte blir om de inte e trafik i närheten men sitter lik förbannat o trycker som en ovana på den där knappen var 10s även när jag ligger motorväg o har gjort i en timme typ :huvet
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
BLINKA!!!!!!!!

Försök skaffa dig minne. Råkar själv ut för det där men man får ju försöka vara så tydligen mot andra trafikanter som möjligt även om det finns tillfällen då man glömmer.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Men herregud vilka frågor!

Jag har en till, gasar ni när ni vill öka farten?
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
NEJ! :rolleyes:

Jag använder blinkers både i god tid INNAN jag ska svänga och

NÄR jag svänger!!!

Enormt irriterande/livsfarligt med folk i trafiken som bara använder blinkers,

NÄR dom svänger!!!:mad:
 
Last edited:

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Men herregud vilka frågor!

Jag har en till, gasar ni när ni vill öka farten?

what he said.

men svaret på frågan är att jag drar på varningsblinkersen när jag ska svänga och låter den gå tills den stängs av automatiskt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Använder händerna som körriktningsvisare så jag råkar aldrig ut för att glömma den på:hihi
 

Dark_Messenger

Guest
I 8 fall av 10 blinkar jag om det inte är uppenbart onödigt, typ man vet att man är alldeles själv nånstans. När jag är ute som övningskörningshandledare eller vad det heter, så försöker jag snäppa upp mig. Ofta då signalerar jag som cyklister brukar göra, dvs med hela armen, tex vid filbyte på motorväg osv. Allt för att bilister ska se och underlätta för "nybörjaren". Sen som nån annan sa så har jag utvecklat nån slags hangup på att kontrollera så blinkersen är avstängd. Jag trycker maniskt på avstängningsknappen ungefär som jag trummar med fötterna när jag äter god mat. :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
NEJ! :rolleyes:

Jag använder blinkers både INNAN jag ska svänga och NÄR jag svänger!!!

Enormt irriterande/livsfarligt med folk i trafiken som bara använder blinkers,

NÄR dom svänger!!!:mad:

Jag tog det som självklart att det menades både före och i.
Sen beror det ju på hur snabb trafikrytmen är oxå. Om det är bra flyt och långt avstånd mellan alla så brukar jag blinka till i samband med en omkörning t.ex inte i 5 minuter innan jag drar om.

Men i korsningar så blinkar man i god tid.
Det finns fan inget mer irriterande än som fotgängare stå och vänta på en bil som antingen inte blinkar eller tar med sig blinkersen i svängen när man trodde att de skulle rakt. :mad:
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag blinkar hela dagarna, blir så torr i ögonen annars. :rolleyes:

Blinkers använder jag i stort sett alltid när jag svänger/gör filbyten. Undantag finnes dock om situationen är sådan.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Klarar du inte av att manöverera hojen på ett korrekt sätt i trafik kankse du ska överväga att öva lite mer på en parkering innan du ger dig ut bland de som inte kan läsa dina tankar?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Enormt irriterande/livsfarligt med folk i trafiken som bara använder blinkers, NÄR dom svänger!!!:mad:
Finns så otroligt många som tydligen har limmat fast händerna på ratten och bara når blinkersspaken i själva svängmomentet. :huvet
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top