Blinkar ni när ni svänger?

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Blinkar alltid, kan dock hända som någon sa att vid en snabb omkörning så glöms den bort för att lägga fokus på annat. DUmt men så blir det ibland.

Rondeller och korsningar så blinkar jag alltid så länge jag ser att det finns andra trafikanter i min närhet. KOmmer jag själv på en väg och det endast är jag där så händer det väl att jag inte blinkar då det bara är jag som ser blinket. Men man ska göra det då med, jag vet....

Som Njelger sa så har jag oxå en hang-up på att trycka på blinkersen med jämna mellanrum mest för att vara på säkra sidan att den är avstängd, sen är jag glad för att trycka på knappar :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Klarar du inte av att manöverera hojen på ett korrekt sätt i trafik kankse du ska överväga att öva lite mer på en parkering innan du ger dig ut bland de som inte kan läsa dina tankar?

:D

Blinkar alltid, i god tid. HATAR folk som är för bekväma för att blinka (90% snobbiga människor i BMW, Mersor, Audi, lyxigare Volvo etc)
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Finns så otroligt många som tydligen har limmat fast händerna på ratten och bara når blinkersspaken i själva svängmomentet. :huvet

Exakt! :tummenupp

Det här är ju en superviktig fråga!!!

Inte minst för alla med miniblinkers! :rolleyes:

Man undrar ibland om det är trafikskolorna som lär ut devisen
"man ska alltid blinka NÄR man svänger"!!! :va

Eller om folk bara är dåliga på att planera i tid vart dom ska! :confused:
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
En tanke slog mig precis.

På SH är det ju ballt att uiila o dra snuten osv men GUDNÅDE DEN SOM GLÖMMER OCH BLINKA VID SVÄNG!!!1 :kulspruta

Wtf tagga ner lite ni som gnäller som fan. Eller var åtminstone konsekventa.

@Duckie: Du verkar vettig och gör ofta bra o roliga inlägg, men det vore intressant att se hur du är/kör IRL eftersom du i princip alltid kräks över folk som gör minsta lilla fel på ett eller annat sätt.

Jag säger inte att man ska skita i trafikregler, tolka det inte så.
 

Malcolm

The Hitman
Gick med
8 May 2008
Ort
Umeå
Hoj
2007, Honda VTR 1000F
Använd blinkers och var uppmärksam det är ju ditt liv det handlar om, tänk om du inte blinkar och blir träffad av en bil vid sidan då kan du bryta ett ben och säsongen är förstörd...:yoparty TÄNK HUR MYCKET DU ÄR UTSATT SOM EN MOTORCYKLIST!!!!!!!:pannkyss
P.s Bromsberedskap är ett måste vid korsningar det händer att man själv glömmer ibland o trycker på gasen för det är roligare:huvet men man ska alltid tänka för sig och var förberedd på allt
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
... Sen som nån annan sa så har jag utvecklat nån slags hangup på att kontrollera så blinkersen är avstängd. Jag trycker maniskt på avstängningsknappen ungefär som jag trummar med fötterna när jag äter god mat. :)

haha WORD! jag e helt manisk med den där knappen! Man ska ju dock poängtera att det är rätt farligt att åka med blinkersen på, rätt vad det är tror en bil att du ska svänga och kör ut framför dig!
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Självklart använder jag blinkers
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
När jag skrev teoriprovet fick jag frågan: "Vad har man blinkersen till?" och ett av svarsalternativen var: "För att veta åt vilket håll JAG ska svänga".... Så klart man blinkar... annars kanske jag skulle börja svänga höger när jag ska vänset osv ;)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
@Duckie: Du verkar vettig och gör ofta bra o roliga inlägg, men det vore intressant att se hur du är/kör IRL eftersom du i princip alltid kräks över folk som gör minsta lilla fel på ett eller annat sätt.

Jag säger inte att man ska skita i trafikregler, tolka det inte så.


Hur jag kör? Jag kör som en kärring.

Jag tycker det är orättvist av dig att säga att jag kräks över folk som "gör minsta lilla fel" - det stämmer verkligen inte.

Dock försöker jag få upp ögonen på de som inte kan använda blinkers, kör över sin förmåga, kör om i backkrön och i skymda kurvor, på en vanlig väg kommer i 200 och kör om (hur ska en annan trafikant ha en chans att hinna upptäcka detta?) m.m. GROVA fel i trafiken, som förr eller senare leder till död eller allvarlig skada för föraren eller andra oskyldiga medtrafikaner.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Verkar korkat att sluta blinka för att du inte kommer ihåg att slå av blinkersen, och istället tro att du skall komma håg att alltid vrida på skallen:huvet Vad händer den dan du inte vrider på skallen...PANG, den kom visst nån:tummenupp

Dina med trafikanter skiter nog i om du vrider på huvet istället för att blinka, och blir nog mest förbannad om du inte blinkar.
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Dock försöker jag få upp ögonen på de som inte kan använda blinkers, kör över sin förmåga, kör om i backkrön och i skymda kurvor, på en vanlig väg kommer i 200 och kör om (hur ska en annan trafikant ha en chans att hinna upptäcka detta?) m.m. GROVA fel i trafiken, som förr eller senare leder till död eller allvarlig skada för föraren eller andra oskyldiga medtrafikaner.

Hör! Hör! Mycket bra och viktig tråd!!! :tummenupp

Men frågan borde kanske vara hur använder du din blinkers! :)

Inte bara använder du blinkers, så vi är riktigt pedagogiska! :tungan
 

Chimpy

Inte som alla andra :P
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Kungälv
Hoj
Oljehoj med bockstyre
Klart man ska blinka!!! Men de blir inget mer blinkande för mig i år:mad:
Får la ta o blinka dubbelt nästa år:yoparty
 

Dark_Messenger

Guest
...

Dock försöker jag få upp ögonen på de som inte kan använda blinkers, kör över sin förmåga, kör om i backkrön och i skymda kurvor, på en vanlig väg kommer i 200 och kör om (hur ska en annan trafikant ha en chans att hinna upptäcka detta?) m.m. GROVA fel i trafiken, som förr eller senare leder till död eller allvarlig skada för föraren eller andra oskyldiga medtrafikaner.

Okej, det där var ju en hyfsat friserad text som nog de flesta kan ställa sig bakom.

Men i och med att du kör som en kärring antar jag att även du gör misstag ibland!? :)

*pust*
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Men i och med att du kör som en kärring antar jag att även du gör misstag ibland!? :)

*pust*

Naturligtvis.

Men det är stor skillnad på misstag och medvetna handlingar.

Ingen kör väl i 200 "av misstag"?
Det är inte ett "misstag" att välja att sluta använda blinkers.
Man kör inte om i skymd kurva "av misstag".
 

Bliss

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki ER-6F, 2006 (Silver)
Blinkar alltid. I svängar, rondeller, filbyten, omkörningar, och alla andra typer av manövrer där jag anser det nödvändigt (eller hjälpande) att signalera till mina medtrafikanter mina avsikter. I god tid före och under svängningen, och i 9 utav 10 fall så kommer jag ihåg att stänga av så fort jag är klar med svängen. ;)
Jag vet själv hur förbaskat irriterande det är med folk som inte blinkar, speciellt i rondeller. Även med folk som blinkar men inte svänger (eller blinkar fel - men det kan man ofta ha överseende med eftersom de i alla fall signalerar att de ska göra något).
Som mc-förare tror jag det är extra viktigt att ha koll på blinkers, för skulle en halvsovande bilist köra in i dig på grund av att du "utgick" från att trafiken omkring dig var med på att du skulle svänga så är det du som tar störst skada (ja, bilisten lär knappast ta någon!).

Så blinka alltid när det behövs. Och om det inte behövs men underlättar trafikflödet och gör andra trafikanter medvetna om dina avsikter så blinka ändå. Hellre för mycket än för lite. Ja, ok, det finns nog gränser där också, men det har mycket att göra med omdöme...
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Kanske är dags att döpa om blinkers till det det egentligen är: körriktningsvisare

Mao, aktivera funktionen INNAN du svänger. Den är ju till för att meddela din mottrafikanter vart du tänkt ta vägen.


Personligen blir jag aptokig på folk som inte blinkar för att sedan slå på blinkersen när de väl svänger. Stor mening då...
 

Sunbike

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ZX12R -01
He he....trodde inte det var såpass vanligt att folk lyckas precis som jag att få en s.k. "hang-up" på att trycka på blinkersknappen lite då och då..."bara för att" veta att den inte är på...trodde att man skapat sig ett sjukligt tvångssyndrom på det där...:p
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
JTPK79 skrev:
Jag gör det ibland, men o andra sidan glömmer jag den förbannade blinkersen 9 av 10 fall. Därför överväger jag att helt sluta blinka när jag svänger och istället se mig för extra noga varje gång jag svänger, vilket jag gör ändå iof sig. Känns som det är en risk att köra omkring med glömd blinkers på, mer än att svänga utan blinkers.

Hur gör ni, blinkar ni när ni svänger och kommer ni ihåg att slå av den sen?

Blinkar (nästan) alltid och glömmer väldigt sällan att trycka tillbaka.
Jag har faktiskt till och med tagit för vana att trycka till den där knappen då och då, ifall jag skulle ha glömt den. Bättre att trycka en gång för mycket. :)

Anlednignen till att jag blinkar är ju enkel - Bilister är halvsåvande Zombies och kan de missuppfatta mig så räknar jag med att de gör det. De flesta bilister har ju aldrig kör MC och har noll förståelse på vad som försigå innanför pannbenet på en mc-ist.
Så, genom att blinka så använder jag bilisternas språk. Icke tyska bil förare vet ju i alla fall vad de betyder, och har man BMW och Mercedes bilar runt sig så får man ta det lungt, för de förstår inte det där med blinkers.

:hej
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top