Blinkers, igen!

Lundgren82

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
2003 Yamaha R1, Aprilia Mille, Fz1 , Ajp pr7, Ducati hypermotard 821
Har letat i forumet nu och inte lyckats riktigt att hitta svar.

på min R1 -2003 har vä sida fram å bak blinkers slutat fungera.

Lamporna är hela, inget kabel brott, har öppnat reglaget och ingen sotbildning, rena kontakter.

Hö sida fungerar utmärkt, så jag antar att det inte är relät?

när jag drar på vä sida på reglaget ser jag att halvljuset "dimmar" till neutral lampan gör en liten dimp.

Är det jordfel då? och hur i helvete ska jag hitta det isåfall!

Var är problemet ? har spenderat många timmar åt detta problem nu och får ingen rätsida på det ? Dra nya kablar eller? FAN SLITER MITT HÅR OCH ÄR FRUSTRERAD!!!

finns det nån i skövde trakten som kan hjälpa? lovar ersättning!!


/Martin
 

Lundgren82

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
2003 Yamaha R1, Aprilia Mille, Fz1 , Ajp pr7, Ducati hypermotard 821
nä sprättat allt har jag inte! men det känns 1:1000000 att det du föreslog skulle hända!!
Har kollat så långt jag kunnat kollat skarvar och vid "rörliga" delar. :confused:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
nä sprättat allt har jag inte! men det känns 1:1000000 att det du föreslog skulle hända!!
Har kollat så långt jag kunnat kollat skarvar och vid "rörliga" delar. :confused:
Då är ju uppenbarligen felet någon annanstans, och det kommer inte att självläka. Enda sättet att hitta felet är att fortsätta leta. Något magiskt, som att sparka hambotakter på bakdäcket, hjälper inte :rolleyes:
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Regel nummer ett när det gäller elfel är att tänka logiskt, mät med elmejsel eller multimeter.
Kablaget som går till blinkersreglaget på styret sitter ju fast-strappat bakom kåpställningen eller under tanken, jag minns inte vilket.
Ta loss den kontakten, dra ut kabelstammen, skär upp höljet och leta efter kabelbrott, ibland ser man var isoleringen gått av, ibland inte.
Jobba metodiskt med en liten bit i taget.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Ett enkelt sätt att se ifall det är fel på kablaget är ifall du kan korsa kablarna någonstans (så att vänster sida blinkar när du trycker in blinkersknappen åt höger och vice versa)?
Vet inte hur det ser ut på Yamaha men på min Kawa så kan man ganska enkelt göra det efter reläet under kutsen.
Det är inte själva blinkersknappen som fått lite stryk i vinter? Ärg/oxid på blecket? "Fyll" kontakten med WD40/5-56 och testa igen...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den här kan hjälpa lite, men gissar att du redan har den. Det blir det lite svårare utan men går naturligtvis...
http://s615.photobucket.com/user/frankgps/media/UK_02_03_YZFR1_wiring.jpg.html
Leta efter något som är gemensamt för vänster sida. Blinkar kontrollampan?
Avbrott på minussidan kan vara besvärligt men, som sagts tidigare, det är bara att mäta dig fram!
Jag skulle inte klippa isär innan jag mätt fram var felet ligger, men det är jag det.
Lycka till! :)
 

KixGirl

Utanlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Börjar bli lite många nu...
gått igenom hela kabelstammen? Sprättat tejpen och kollat överallt?

dra ut kabelstammen, skär upp höljet och leta efter kabelbrott

Jag skulle inte klippa isär innan jag mätt fram var felet ligger, men det är jag det.

:näsblod Sprätta upp kabelstammen?!?! Gör ni sånt alltså?? Shit.
Jag skulle alla gånger hellre bara dra en ny liten kabel utanpå hela skiten bak till lampan. Efter att ha kollat att felet verkligen ligger i kardelen förstås, testa koppla in båda blinkersena (plural, bestämd artikel...:3freak) på varandras sidor och så.
Fast jag föredrar funktion+enkelt+billigt över estetik+många arbetstimmar, så du behöver inte ta mina råd om du inte är lagd åt samma håll. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:näsblod Sprätta upp kabelstammen?!?! Gör ni sånt alltså?? Shit.
För en massa år sen slängde jag en gixxer i lecahavet på Gelleråsen, och efter det ville hojeländet inte starta :mad: Jag kollade allt uppenbart, men allt var ok. Till slut klippte jag upp plasthöljet som gick utanpå kablarna från höger styrhalva, och där var en kabel avklippt pga klotningen. Men ytterhöljet hade inte en skråma på sig :gnissla Jag har haft liknande övningar för mig med racehojar också. Hur ska man annars får grejerna att funka, om man inte hittar felen och åtgärdar dom? :va Det är ju inte så att man får enklare fel bara för att man inte gillar att anstränga sig ;)
 

Lundgren82

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
2003 Yamaha R1, Aprilia Mille, Fz1 , Ajp pr7, Ducati hypermotard 821
enl kopplingsschemat ser det ju onekligen enkelt ut, jord, plus, larm (om jag haft nåt) relä....

Ska ut och försöka mäta ikväll med multimeter! hoppas på resultat! tack för många svar!

återkommer med svar!:gnissla

hmm.... ja det var jorden som var bruten nånstans förmodligen i blinkersen vä fram (integrerad i backspegel)
den slog ut hela vä sida och det kanske inte är så konstigt om man kollar el schemat om jag tolkar det rätt.

så problemet löst!! skönt att jag slapp sprätta!!!

Tack för alla svar och gissningar!!!

ni är grymt snabba på att svara här! stor eloge! :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top