Blinkers med en enda sladd?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Med risk för att det här kommer bli en ny "vad gör den blåa high-beam lampan"-tråd, men när jag undersökte framblinkersen på hyndan så såg jag att det går bara en enda sladd, som på bilden:
25AHO436-12v2w_461_79_CX500-3.jpg

Hur fan funkar det här, och går det att koppla in normala blinkers (som har 2 sladdar)? Är det som på gamla militärcyklar att ramen är en strömförande del?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Så för att koppla in vanlig blinkers så kopplar jag ena sladden till sladden och andra till ramen? Spelar det verkligen någon roll vilken som är plus resp minus, en glödlampa lyser väl lika bra oavsett åt vilket håll strömmen går?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så för att koppla in vanlig blinkers så kopplar jag ena sladden till sladden och andra till ramen? Spelar det verkligen någon roll vilken som är plus resp minus, en glödlampa lyser väl lika bra oavsett åt vilket håll strömmen går?

Glödlampa går bra, dioder inte.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla vilken sladd som går till mittenpolen i lampsockeln (hoppas du fattar), det ska vara plus. Då slipper du obehagliga överraskningar. :)

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Är det vanlig glödlampa / halogenlampa i den nya blinkersen, är polariteten helt ointressant. Däremot kan en del piratblinkers ha även chassit (skruven) jordad och kortsluten med ena kabeln. Då blir det viktigare vilken du kopplar till pluskabeln på hojen. Mäts enklast med glödlampan urtagen ur blinkersen och resistansmätning mellan kablar och blinkerskropp.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...