Blinkers, regler å sån skit. Är det nån här som jobbar på besiktningen tex???

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Köpte ett par fina miniblinkers från mototeck.com. De e integrerade i kåpan å passar finfint på min R1:a. När jag fått dit dem så ser jag att jag fått röda lampor. Får man ha rött linkande ljus eller kommer länsmann att flippa ur då?

Måste jag byta lampa? Det e så bökigt att ploacka lös skiten igen. det tar säkert 10min å jag e en slö jävel.

Sen har jag en till fråga. Jag just rensat röven, ploackat av blöjan eller hur man nu säger. Så nu sitter reggplåten invikt under sadeln. Jag vet att man måste fixa en liten skyltbelysning men måste man ha nån jävla reflex där? den får nämligen inte plats. :banana
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Ja du måste ha en reflex bakåt. Blinkerslyse skall vara gult el orange. Regplåten skall dessutom vara klart synlig bakifrån.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
reflexen är ju bara sätta var som helst när de är besiktningsdags

rött ljus = inte godkänt
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halogen skrev:
2101124 På tal om den där reflexen. Vart får man tag i en sån snabbt och lätt?

Typ på nån mack med dubbelhäftande tejp på!


Blinkers!
24cm mellan de blinkade ytorna i fram!

18cm ------------II---------- i bak!
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Ljunghusen skrev:
2101109 reflexen är ju bara sätta var som helst när de är besiktningsdags

Det var inte det han frågade om, han frågade om det behövdes, och ja det gör det ju. Annars skulle det ju knappast krävas av trafiklagen?!

Så du kan få ombesiktning på det vid en flygande inspektion av polisman el bilinspektör. Finns ju anledning till att du skall ha en röd reflex bakåt, tex om du får stopp på vägkanten i mörker och inte har någon ström till baklampa..

Alltid smart att synas i trafiken. Men jag kan ju inte tvinga dig.. :lol
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Lånar tråden lite..

Hur mycket skall framblinkersen projicera framåt för att de ska vara godkänt. Har smala backspegelblinkers fram på min hoj. Ställer man sig framför den så ser man ju hela blinkersen men samtidigt så projiceras inte allt framåt. Dom är E-märkta så det borde inte vara några problem iaf.
 

Bifogat

  • blinkers.JPG
    blinkers.JPG
    87.2 KB · Visningar: 236

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80 utåt och 45 inåt där mo-torcykeln har två hjul.


Saxat från vägverkets föreskrifter. Tolka det får ni göra själva :rofl
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag var och besiktigade igår. Jag visste att om jag skulle få en nitisk besiktningsman skulle hojen inte gå genom.
Jag har bland annat små, löjliga blinkers och ett kolfiberblås som får motorn att andas lite lättare.
Han tyckte att blinkesarna såg fina ut och att ljudet var "maffigt men inte för mycket". :)

Dock fick hastighetsmätaren för sig att lägga av precis när han provkörde så det blev ombesiktning i alla fall. :4skrika
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Gulleplutt skrev:
2101029 När jag fått dit dem så ser jag att jag fått röda lampor.

Inte så att de är väldigt mörk orange så de upplevs som snudd på röda?
Oranga glödlampor är knepiga, ofta antingen ljusa eller mörka.
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Tiger302 skrev:
2101305 68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 20 inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80 utåt och 45 inåt där mo-torcykeln har två hjul.


Saxat från vägverkets föreskrifter. Tolka det får ni göra själva :rofl



Du är bara elak... :7peta
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Steinmeister skrev:
2101282 Lånar tråden lite..

Hur mycket skall framblinkersen projicera framåt för att de ska vara godkänt. Har smala backspegelblinkers fram på min hoj. Ställer man sig framför den så ser man ju hela blinkersen men samtidigt så projiceras inte allt framåt. Dom är E-märkta så det borde inte vara några problem iaf.

Jag måste bara fråga vad du har för avstånd mellan framlyset och blinkers? Det ser lite kort ut och minimumavståndet mellan blinkers och framlyse är 75mm...dock får det vara längre än så.
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Polare fick ombesiktning på sin bil för att han hade för gula lampor i sidoblinkersen, hade det varit orange hade det varit ok.
En riktigt :tomten till besiktningsman...
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
andersbrink skrev:
2101138 En välsorterad OkQ8-mack har självhäftande E-godkända reflexer (för t.ex. släpvagnar).

Den där självhäftande...äter den sig in i hela hojen så att den är omöjlig och få bort när man besiktigat klart?
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Well skrev:
2101617 Jag måste bara fråga vad du har för avstånd mellan framlyset och blinkers? Det ser lite kort ut och minimumavståndet mellan blinkers och framlyse är 75mm...dock får det vara längre än så.



Ingen aning just nu.. Hade ingen aning om 75mm regeln. Jaja men imorgon e de besiktning, går de så går de..
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
lånar tråden lite och kollar hur det är med framlampor och regler?

kan man kasta original lampan och trycka dit projektorlysen eller nåt annat tufft tex??
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top